Rij-impressie: Nissan Juke-R 2.0 (2015)

nissan-juke-r-20-megeve-autofans

Waren de meesten nog niet volledig bekomen van de aparte vormgeving van de Juke bij zijn lancering, dan kregen we in 2011 de Frankenstein der SUV's voor onze ogen; de Juke-R. Diens opvolger doet daar vlotjes een schepje bovenop. Autofans ging het circuit op met de Juke-R 2.0.

Met 'een schepje' bedoel we eigenlijk eerder een ganse emmer. Bij zijn eerste publieke voorstelling in Dubai (in januari 2012) miste de Juke-R zijn entree niet. Integendeel, voor die vreemde eend die menig supercar een stevige veeg uit de pan gaf, kreeg Nissan meteen handen vol geld aangeboden. Helaas werden die handen initieel terug toegedouwen, want de in de UK ontwikkelde Juke-R was alles behalve klaar voor productie.

Meer nog, dat er nog een Nissan-badge op het vehikel te bespeuren was, was een wonder. Nissan Japan moest er toen - en nu nog altijd - niets van weten. 'Een schande dat ze mensen met dit op de baan willen sturen'... Dat, en andere lieve woorden, kreeg Nissan UK over zich heen. Mits enige overtuiging en diepgaand papierwerk mocht de Juke-R verder ontwikkeld worden met 0% input of hulp van Japan.

 nissan-juke-r-20-megeve-autofans

Keep calm and Juke on

De Engelsen lieten het echter niet aan hun hart komen en deden gewoon verder. Toen we in 2011 de Juke-R konden ervaren op het Circuit van Zolder in de veilige handen van GT-racer Jann Mardenborough was dat vrij duidelijk. Olie en benzine zochten zowat hun vrije weg naar de grond en qua afwerking... tja. Maar wat een beleving en sensatie kon die wagen met de 3.8 V6 met twin turbo uit de GT-R teweegbrengen. De tevens uit de GT-R afkomstige verknipte chassis en ophanging moesten hard werken om de kracht op de weg te houden. 485 pk leek toen al compleet bonkers. Uiteindelijk kregen drie volhoudende klanten hun Juke-R met 545 pk voor de deur. Met een sprint naar de honderd in 3 seconden en een topsnelheid van 270 km/u.

 nissan-juke-r-20-megeve-autofans

Bizar

Jaren later krijgen we plots teasers van de Juke-R 2.0. Nieuwe look, veel carbon en nog bruter dan voorheen. Een warm gevoel raasde over het interwebs en - laten we eerlijk zijn - door onze aderen. Dat lelijk ding waar iedereen stiekem gek van staat is terug! Met een kolenschep extra aan pk's. De V6 uit de derde generatie GT-R is daar donor voor geweest. Nissan was echter zo vriendelijk om ons zelf achter het stuur te laten kruipen op circuit.

Als dat maar goed komt.

Vooraf eerst nog het obligatoire A4'tje tekenen met de verklaring op dat we zelf verantwoordelijk zijn voor alles wat er mis kon gaan. Toch maar eerst even inspecteren op lekkende remvloeistof? Eén ietwat beverige handtekening later is het tijd om te knallen met dat ding! In het prachtige Megève te Frankrijk nabij de Zwitserse grens is een Altiport omgevormd tot klein, kort en krachtig test circuit. Naast ons een instructeur met een rempedaal en stop-knop voor moest het fout gaan. Gelukkig liet de beste man het rempedaal gerust tijdens de test.

Deeltjesversneller

Vierpuntsgordel vast en met een stevige vol-gas acceleratie richting de eerste bochten. Kort en krachtig de remmen in voor de eerste linkse. De gigantische rempartij van de GT-R is gelukkig mee getransporteerd naar de Juke-R (en beschikt over remvloeistof, oef). De tweede bocht kwam sneller dan verwacht en mits een korte duw op de rem bij het ingaan van de bocht brak de Juke uit. Koud circuit en vrij koude banden, het was te verwachten. Geen paniek, blijven gassen! Dit ding gaat als een speer vastgebonden aan een Maverick-raket die ronddraait in de Large Hadron Collider-deeltjesversneller (niet toevallig om de hoek in Genève).

 nissan-juke-r-20-megeve-autofans

Bentley in het bezit van de snelste SUV met haar Bentayga? Vergeet het maar. Deze Juke-R rijdt ongeveer alles op hoge (en zelfs lage pootjes) het snot voor ogen. Dat het door de marketing benoemd wordt tot een crossover, dan wel een SUV, daar moet je even door zien. Enkele snelle bochten later zit het er al weer op. Vier jaar geleden nog als passagier, deze keer zelf als chauffeur. Er kan weer een vinkje gezet worden op de bucket list.

Lening nodig?

Wat een absoluut gek apparaat is het toch. In zijn vernieuwde 2.0-vormgeving ziet hij er nog straffer uit dan voordien en vooral... stukken beter afgewerkt, zowel in- als exterieur zijn nu klaar. Qua bouwkwaliteit misschien toch nog ver weg van een GT-R en volledig betrouwbaar lijkt het ding ons toch ook niet volledig te zijn. Het blijft echter een circuitmonster. Het Britse RML, verantwoordelijk voor de feitelijke constructie van de Juke-R heeft z'n best gedaan.

 nissan-juke-r-20-megeve-autofans

Als je geld maar van de hoop te halen is en bent op zoek naar een sensationeel gek apparaat om de hooligan mee uit te hangen op circuit, zoek niet verder. Over de productielimiet, aantal verkochte exemplaren en een prijs lost Nissan niets officieel. Eén van de instructeurs/beschermengels liet echter los dat je met 400.000 euro over de brug moet komen. Een stuk duurder nog dan de eerste generatie waarvan er maar weet is van drie verkochte stuks. De meeste geïnteresseerden voor de Juke-R 1.0 hebben trouwens gewacht op deze update, dus verkopen zal hij wel doen. Veel? Nee, zeker niet. Is dat jammer? Echt wel!

Specificaties

Motor

3.8 V6

Vermogen

600pk

Koppel

650 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

270 km/u

Prijs testwagen

€ 400 000.00

0 tot 100 km/u

3.00 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 20:03
afbeelding van Carlos

It is ridiculous maar toch iets wouw :D.
Nog meer ridiculous is een Quashqai R bouwen...
https://www.youtube.com/watch?v=_7eID5-9jM4

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws