Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCi 4x2

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

Renault moet zowat één van de laatste merken zijn die de stap naar de SUV-wereld zetten. Behalve de Scénic RX4 en een vierwielaangedreven Kangoo bleef het lang weg uit het segment waar Japanse en Duitse merken de plak zwaaiden. Dat het uiteindelijk de Koleos inzette heeft alles te maken met de samenwerking met het Koreaanse Samsung.

De Koleos was bij lancering een beetje een buitenbeentje in het Renault-gamma. De voorkant kon je nog identificeren met de Clio van een paar jaar terug, de rest van de wagen droeg de Samsung-stempel. Ook na de facelift blijft dat recept ongewijzigd, al lijkt de voorkant meer aan te sluiten bij de Latitude, dat andere Renault-model dat afgeleid werd van een Samsung. Over het effect van de facelift zijn de meningen verdeeld, ik vind alvast dat de voorzijde er serener op geworden is. De achterzijde had van mijn kant dan weer wat opsmuk verdiend want de achterzijde oogt nog steeds even banaal, logisch want er werd niets aan gewijzigd. De grote schuin aflopende achterruit die uitmondt in het Renault-logo oogt goed, het zijn de voor Renault vreemde achterlichtblokken die het opzet wat onvertrouwd laten ogen.

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

Renault trok de facelift door naar het interieur, met nieuwe sierelementen, een nieuw instrumentenbord en wat extra kleurstellingen. Het gevoel in het interieur is er een van degelijkheid, al missen we het huiselijke dat we in de andere modellen terugvinden. Geen klagen over de gebruikte materialen, als je meer premium wil, moet je daar een pak extra voor betalen. Op en top Renault is de geïntegreerde TomTom-navigatie. De middentunnel oogt wat druk door het gebruik van nogal wat draaiknoppen. Eentje voor het volume van de radio, twee voor de temperatuurregeling per inzittende vooraan, eentje voor de krachtregeling van de ventilatie en een joystickje voor het bedienen van de navigatie. Zaken die we wel misten op ons testmodel zijn verwarming van de buitenspiegels en een automatische dimstand van de binnenspiegel. Zaken die je niet altijd nodig hebt maar die op de meeste wagens wel standaard meegeleverd worden.

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

De stoffen zetels op onze Dynamique-testwagen zitten comfortabel, al zijn de zijdelingse steunen vrij zacht en bieden ze weinig steun op bochtige wegen. Achteraan is er voldoende plaats en voorziet Renault zelfs vliegtuigtafeltjes om de reis wat aangenamer te maken. De zitting van de achterste zetels had wat langer gemogen om comfortabel genoemd te worden. Wel zijn de zetels voldoende gevormd en heb je niet het gevoel op een plank te zitten. De inzittenden kunnen desgewenst genieten van een panoramisch dak, waarvan het voorste deel bovendien nog opent en dat een totale oppervlakte van 0,75 m² omvat. Het zorgt voor extra lichtinval in het interieur. Wie nog wat extra bagage wil meenemen kan rekenen op een kofferinhoud van 450 liter, met de achterbank neergeklapt groeit dat tot 1.380 liter. Dat is wat minder dan de concurrentie bij Volkswagen (Tiguan; 470 - 1.510l) en Hyundai (591 - 1.436l). De kofferklep van de Koleos opent in twee delen, waardoor je bij het laden van kleine voorwerpen enkel het bovenste deel hoeft open te klappen. Het onderste deel wordt een laadplank voor het laden van grotere voorwerpen.

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

Renault kiest ervoor om de Koleos facelift enkel met dieselmotoren aan te bieden op onze markt. Nuja, één dieselmotor eigenlijk, te combineren met twee- of vierwielaandrijving (2.000 euro) en een manuele versnellingsbak of een automaat (1.500 euro, enkel combineerbaar met 4x4). De 150 pk en 320 Nm sterke dieselmotor trekt zich goed uit de slag met de 1.649 kg zware Koleos. Hij zorgt voor een vlotte acceleratie en heeft het koppel al bij lage toeren ter beschikking. Daarom hoef je nooit de hogere regionen van de toerenteller te gaan opzoeken en beperk je het verbruik tot een goeie 6,2 liter op onze tweewielaangedreven versie. Iets zuiniger dan we zouden verwachten van een SUV. Het stuur is daarentegen wat vaag. Het elektrisch bekrachtigde stuur communiceert niet denderdend met de wielen waarbij het vooral in de middenuitstand weinig vertrouwen inboezemt. Het lijkt erop dat je het stuur telkens een heel stuk moet draaien tot het plots aangrijpt op de as. Daardoor is het moeilijk om precieze stuurbewegingen te maken, of in een smalle straat auto's te kruisen tegen een aanvaardbare snelheid. Qua rijgedrag kiest Renault voor een comfortabel en daar hebben wij niets aan toe te voegen. Starten doe je nog steeds met de startknop. Tussen de tellers verschijnt dan 'Press Brake', al blijkt het systeem ook tevreden als je dan gewoon het koppelingspedaal intrapt alvorens je kan starten.

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

Op het gebied van je portefeuille is de Koleos geen prijzenkraker. Onze Dynamique versie krijg je standaard voor 28.850 euro, met de grotere velgen, getinte ruiten en het panoramische dak betaal je daar 31.000 euro voor. Wie voor vierwielaandrijving kiest betaalt nog 2.000 euro extra, een automaat kost je 1.500 euro extra en is enkel te combineren met de optionele vierwielaandrijving. Renault voorziet drie uitrustingsniveaus, waarbij de Expression met 26.350 euro de goedkoopste is, onze Dynamique er midden in zit en de Privilège de topuitrusting belichaamt voor minimaal 32.050 euro. Daarmee komt de Koleos nét onder de prijzen va Volkswagens Tiguan uit maar moet hij wel kunnen concurreren met de Hyundai ix35.

Rijtest: Renault Koleos 2.0 dCI 4x2

De Koleos kwam vrijwel als laatste in het SUV-segment meespelen. Hij maakte gebruik van de middelen uit de Renault-Nissan-Samsung groep en lijkt deze eigenschappen ook in de facelift gewoon mee te nemen. De facelift maakt hem serener en zorgt ervoor dat het interieur wat gezelliger aandoet maar of dat genoeg is om hem nu wel tot verkoopssucces te maken, is nog maar de vraag. Dat hij er minder afstotelijk uitziet zorgt er misschien wel voor meer mensen zich laten verleiden tot een testrit, waarbij de potente 2.0 dCi zeker en vast in de smaak zal vallen. Het weinig communicatieve stuur en de overhellingen bij lastwissels steken we dan maar op de comfortabele instelling van de SUV.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Renault voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 dCi viercilinder turbo diesel

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 649 kg

Topsnelheid

183 km/u

Prijs testwagen

€ 31 000.00

Prijs basismodel

€ 26 350.00

0 tot 100 km/u

10.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

450 L

Max. kofferinhoud

1 380 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 13:25
afbeelding van Yannick Degroeve

het uiterlijk is er wel mooier geworden. het dashboard blijft echt vreselijk...

Rads 22:11
afbeelding van Rads

In auto in dit segment moet of een VW badge hebben of ''hip'' zijn of goedkoop zijn. De Koleos is geen van allen en ook nog eens te laat geïntroduceerd.
Afgelopen jaar is er in Nederland maar liefst één exemplaar verkocht...Waarom laat Renault dit model niet stilletjes sterven?

Carterventilatie 22:32
afbeelding van Carterventilatie

@Rads in Nederland is die ook nie meer leverbaar dacht ik sinds begin vorig jaar.
In Oost Europa is deze wagen toch redelijk verkocht, ik heb er zo toch veel zien rijden, ook in bv. Moskou. Ik vind hem ook beter rijden als een Tiguan. Ik vind hem vooral goed zitten, goede wagen om kilometers mee te maken.

Anonieme gebruiker 13:06
afbeelding van Anonieme gebruiker

Model & techniek van Renault Koleos is in alle opzichten beter dan gelijk gestelde voertuigen.
Volmaakte auto s zullen nooit worden gebouwd.
Conclusie , RENAULT - KOLEOS 150 dci is prijs kwaliteit een zeer goede investering.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws