De A1 sportback heeft qua lijnenspel weinig verrassingen in petto. Reeds heel gekend van de in 2010 gelanceerde 3-deurs variant, zijn we toch al heel vertrouwd met deze kleinste Audi. Het model ligt gemakkelijk op het oog en heeft voor een Audi nog best wat originele kenmerken te bieden. In hoofdzaak verwijzen we dan natuurlijk naar de dakboog die desgewenst in een accent kleur kan worden aangeboden (zwart, grijs of koetswerkkleur). Verder onderscheiden we bij de A1 natuurlijk ook die typische Audi-features als de single frame grille, kloeke lijnenspel. Optisch gezien is het lijnenspel van de Sportback 100% gelijk aan dat van de 3-deurs, maar niets is minder waar natuurlijk. De lengte en de wielbasis zijn gelijk aan die van de 3-deurs. Het verschil zit hem in de afwijkende daklijn. Achteraan hebben de inzittenden daardoor een 11mm meer hoofdruimte. De achteruit staat ook iets meer rechtop.
Onder de motorkap van de testwagen ligt de 1.6TDI, vermoedelijk de meest populaire motorisatie voor deze A1. Met zijn 90pk en 230 Nm is hij echt de instapper voor het Audi gamma qua motoren en dat laat zich natuurlijk ook voelen in de prestaties. Al weegt de A1 relatief weinig, het vermogen is maar net voldoende om voor aanvaardbare prestaties te zorgen. Het sprintje naar de 100km/h laten we beter voor wat het is. Gelukkig beschikt zo’n moderne diesel toch wel over ruim wat koppel waardoor de hernemingen en autostrade prestaties zeker meer dan behoorlijk zijn. De manuele versnellingsbak telt vijf goed gespreide verzetten. Bij trajecten over de autosnelweg misten we toch een zesde versnelling, dit zou vast een goede invloed hebben op het verbruik en het geluidscomfort.
De A1 Sportback voegt toe aan de gewone A1 wat hij echt miste, functionaliteit. Vooraan had je in de A1 voordien ook zeker niet te klagen. Vergeleken met andere wagens uit zijn segment, kan dit model prat gaan op een van de breedste interieurs vooraan en natuurlijk geeft het naar gewoonte voortreffelijk afgewerkt Audi dashboard ook als resultaat dat je je in een grotere wagen bevindt. De twee extra deuren maken dit model veel handiger in het gebruik. De achterbank is maar moeilijk bereikbaar in de 3-deurs en dat probleem is nu wel helemaal verholpen. Hoewel de deuren niet van de grootste zijn en de ruimte op de achterbank natuurlijk ook niet miraculeus vergroot is, laat de sportback zich gevoelig gemakkelijker gebruiken dan zijn 3-deurig familielid.
Als instapper mag hij dan al de goedkoopste Audi genoemd worden, goedkoop is deze A1 zeker niet. Naar goede gewoonte is de optielijst best lang te noemen en krijgen we de keuze uit een waslijst aan optiemogelijkheden. Met als staalhard eindresultaat dat het door ons gereden testmodel ruim de kaap van 30.000 neemt. Dat is best veel voor een wagen van deze grootte. Een basisprijs van20.200 euro. zien we al vermeerderd met 1.700 euro voor het sportieve S-line pakket. Daarnaast tellen we nog 2.000 euro voor lederen sportzetels, bijna 4.000 euro dient te worden opgelegd voor het pack ‘Inspiration Plus’ dat je recht geeft op metaalkleur, lederen multifunctioneel stuur, licht- en regensensor, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem met GPS en parkeercontrole achteraan. Een andere dure optie is het Xenon+ pakket. Voor een dikke 1.000 euro krijg je LED dagrijlichten en xenonlampen vooraan en LED verlichting achteraan. Voor zij die kicken op strak design is deze optie een echte meerwaarde omdat de LED-aflijning in de lichtblokken het ontwerp van de A1 veel meer accentueert.
Het rijgedrag van de A1 is typerend voor een Audi. Zelfs in deze kleinste telg van het merk met de vier ringen wordt je getrakteerd op die kloeke zelfverzekerde rijkwaliteiten zoals je die enkel bij een Audi kan verwachten. De A1 maakt voornamelijk een goede indruk op de autosnelweg. Dit model heel stabiel en solide. In die mate zelfs dat, al je je ogen zou sluiten, je nog zou kunnen denken in een A4 te zitten. Ook weer eerder typisch Audi is dat we niet helemaal overtuigd zijn door het bochtenwerk. In hoofdzaak spreken we dan over de onderstuur neiging bij het ronddraaien op een rondpunt of bij scherpe bochten. Het optioneel gemonteerde S-line pakket mag dan wel een sportiever onderstel inhouden, het maakt van de A1 nog zeker geen rechtstreekse concurrent voor de MINI op het vlak van rijplezier. Hiervoor blijft de Audi gewoon te droog en te serieus.
Als we het over de prijs hebben, dan kan het wel eens ongemakkelijk stil worden. De A1 kost namelijk een aardige duit en dat lijkt op het eerste zicht niet meteen te stroken met de hoeveel auto die je daarvoor in de plaats krijgt. In zijn standaarduitvoering kost de A1 sportback 1.6TDI 90pk je 20.200 euro. De door ons gereden S-line rijdt de dealer buiten voor een basisprijs van 23.400 euro. En dan moet je nog aan de hierboven vermelde optielijst beginnen natuurlijk. Je hoort het, ook al hebben we het hier over Audi’s kleinste, de prijs blijft nog steeds groot. Die grote prijs staat gelukkig wel gelijk aan een bijzonder hoog afwerkingsniveau en een bovengemiddeld rijcomfort in deze klasse.
De A1 sportback maakt goed wat we bij de gewone A1 lijken te missen op het vlak van functionaliteit. Dankzij die twee extra deuren laat deze auto zich veel beter gebruiken. De prijs die je ervoor moet neertellen is navenant, maar dat hoeft geen verrassing meer te zijn als je bij de Audi dealer binnenstapt. De garantie op kwaliteit die je ervoor in de plaats krijgt is ook niet te versmaden.
Specificaties
Vermogen | 90 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 235 kg |
Topsnelheid | 182 km/u |
Prijs testwagen | € 32 006 |
Prijs basismodel | € 16 650 |
0 tot 100 km/u | 11.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 270 L |
Max. kofferinhoud | 920 L |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
BIV | € 62 |
Rijtaks | 215 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen