Als we onze rijtests moeten onderverdelen, laat dit dan eerder een technische dan een esthetische of fun-test zijn. Audi geeft de 1.4 TFSI Cilinder-On-Demand technologie en die mochten wij even uitproberen.
in het kort
We kwamen al eerder aan de Audi A1 en zijn Sportback-broertje en we vonden toen vooral dat de twee extra deuren van de Sportback extra functionaliteit boden, de kleine kofferruimte een nadeel was, dat de prijs wat aan de hoge kant is en dat de personalisatiemogelijkheden schier onbeperkt zijn. Dat laatste zien we ook op deze test-A1, want we krijgen hem in Union Square-editie, een versie die vooral te herkennen is aan de striping op koffer, spiegels en tapijtjes. Veel hipper voelden we er ons niet door, ook al niet omdat voor de interieuraccenten voor een vreemde auberginekleur werd gekozen.
vorsprung durch technik
Maar goed, dat was voor ons bijzaak, want de reden waarom we de A1 er wel bij wilden was de verdubbeling van de cilinders op vraag. Die vraag mag je vrij rauw nemen, want vanaf het moment je het gaspedaal induwt heb je de vier cilinders ter beschikking. Ga je daarentegen aan een constante snelheid rijden - en vraag je dus weinig vermogen - dan schakel je over op twee cilinders, aangegeven in je boordcomputer door een simpele melding. Verder merk je er niets van, echt helemaal niets. Het uitschakelen van de cilinders heeft natuurlijk als gevolg dat je verbruik binnen de perken blijft, aangezien je maar twee cilinders de vernevelde brandstof laat samendrukken. Dat gebeurt efficiënter, want de ingespoten hoeveelheid brandstof die normaalgesproken door de uitgeschakelde cilinders loopt, loopt nu door de twee nog overblijvende werkende delen. Het filmpje hieronder toont hoe een spie tussen de baan van de cilinderkop wordt geschoven.
weinig verschil
Je merkt dus amper verschil, ook bijna niet aan het verbruik. Want hoewel je benzine efficiënter verbrand wordt en er twee cilinders minder draaien, blijft je boordcomputer dezelfde gegevens aan brandstofverbruik doorsturen, of je nu op twee of vier cilinders draait. Een vergetelheidje, Audi? Ook wie een schok verwacht bij het intrappen van het gaspedaal, wordt teleurgesteld, alles verloopt zo vlotjes dat je na een tijdje vergeet dat je met een COD-systeem onderweg bent. De 140 pk voelt erg pittig aan in deze kleine A1 en je merkt aan de gevoeligheid van het gaspedaal dat je met de motorisatie net onder het topmodel onderweg bent. Het verbruik wordt beperkt door de COD, al verbruikt de 1.4 TFSI bij normaal gebruik ook niet bijster veel, we kwamen uit op een goeie 5,5 l/100 km, met een bonusje van 4,5l op onze ecorit. Al wil je met 140 pk onder je kont niet dadelijk eco gaan rijden, het kan dus wel.
in de prijzen
Audi's A1 met 1.4 TFSI en COD-technologie is een stukje duurder dan de 1.4 TFSI met 122 pk. Dat is te rechtvaardigen vanwege het iets hogere vermogen maar ook de CO2-cijfers zijn gunstiger en kunnen daarmee de klant overhalen om voor de 1.4 TFSI met nieuwe technologie te kiezen. Ten opzichte van de concurrentie steekt Audi er een stuk bovenuit, al valt ook dat met deze versie vrij goed mee.
conclusie
De nieuwe Cilinder-On-Demand technologie die Audi hier in de A1 inplant is een kleine stap in het drukken van het verbruik. De Duitsers kiezen nu eenmaal liever voor het terugdringen van het verbruik door technische ingrepen dan door het gebruik van elektrische motoren. Door die technologie aan te bieden op een klein model democratiseert Audi deze, al blijft het geen goedkope aangelegenheid. Je haalt er wel je verbruik mee naar beneden, al moet je dan de verleiding weerstaan om alle 140 paardjes te laten trappelen.
Specificaties
Vermogen | 140 pk |
---|---|
Overbrenging | dsg-7 |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 110 kg |
Topsnelheid | 212 km/u |
0 tot 100 km/u | 8.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 267 L |
Max. kofferinhoud | 920 L |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
BIV | € 55 |
Rijtaks | 224 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen