Rij-Impressie: Suzuki Swift (2017)

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Dat het weer tijdens ons bezoek aan de Côte d’Azur zich op zijn slechts heeft gedragen hebben we ons niet echt aangetrokken. Zo’n nieuwe Suzuki Swift is namelijk geen cabrio, wel een compacte hatchback waarvan het geheel gewoon snor zit. Paraplu open, ramen van de Swift gesloten.

Al sinds de jaren 90 op onze markt maar de Swift-boom kwam er in 2004, met carrosseriestijl zoals we de Swift tot op vandaag kennen. Een succes ook voor Suzuki in het B-segment. Straf op zich, want zo rollen er doorheen de geschiedenis steeds circa tien directe concurrenten rond. Gaande van de Peugeot 206/7/8 over de Ford Fiesta tot de Skoda Fabia en zelfs de Toyota Yaris als Japanse rivaal. Het is 2017 en de klant is toe aan een nieuwe generatie.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Eentje die voor het eerst breekt met de lijn die al even getrokken was. Geen facelift dus dat een oud chassis moet verbergen, wel gloednieuwe technologie en een evolutie die de naam meer dan ooit waar moet maken.

Compact groot

Stevige wielbogen, een hoge neus, groot grilletje en minder gewicht. Het formaat is aangepast. In tegenstelling tot de norm is tegenwoordig is de Swift kleiner geworden. 1 centimeter korter en 1,5 centimeter lager. In de breedte mag de Japanner wel 4 extra centimeters tellen. Samen met de wielen die wat verder naar de hoeken worden geschoven zorgt dit voor meer ruimte binnenin en een stoerdere pose buiten. De optische zwevende C-stijl maakt de Swift tenslotte een kind van zijn tijd. Net zoals de opbouw.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Hoezo? Wel, Japan rijdt in het spoor van Europese constructeurs en haalt de driedeursvariant uit de cataloog. Waardoor je steeds voor een vijfdeurs zal moeten gaan. Net zoals bij de Renault Clio bijvoorbeeld.

Keuze genoeg

Voorin de vijfdeurs Swift alvast benzinemotoren, want diesel is (f)out. Slechts 6% van de Swift-klanten kocht namelijk een diesel waardoor het merk het nut er niet van in ziet. In de plaats overvloed aan keuze. Een 1.2 Dualjet, 1.2 Dualjet met SHVS, de nieuwe 1.0 Boosterjet en 1.0 Boosterjet met SHVS. Wacht even, SV-watte? SHVS, een acroniem voor iets dat wij simpel volk hernoemen tot 'milde-hybride'. Een benzinemotor met elektrische hulpmotor zeg maar die de leegtes tussen het opspoelen van de turbo's moet opvullen. Waardoor het blok niet enkel gretiger wordt maar ook benzine kan sparen.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Wij toerden alvast een rondje met de 1.0 Boosterjet SVHS, een 111 pk sterke driecilinder die over 170 Nm beschikt met de hulp van de elektromotor. Een blok dat het alleraardigst doet in de Swift. Een leuk geluidje wanneer je hem in toeren jaagt en dankzij het lage gewicht dat hij moet voorttrekken lijkt het allemaal nog vrij snel. Zeldzaam in zijn segment of soort is dat je de Swift kan uitrusten met een vierwielaandrijving. Die Swift 4x4 doet het altijd met de 1.2 Dualjet met 88 pk.

CVT of koppelomvormer?

Eveneens bijzonder is de aanwezigheid van twee automatische opties. Zo is er zowel een CVT-automaat als een 6-traps automaat als alternatief voor de de standaard aangeboden manuele 5-bak. De 6-traps automaat doet het op de nieuwe 1.0 Boosterjet terwijl de CVT dienst doet op de iets oudere 1.2 Dualjet. Over de Swift Sport werd trouwens met nog geen woord gerept, al wordt aangenomen dat de 1.4 Boosterjet van de Vitara S zijn weg zal vinden naar het kleintje.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Een geblazen blok met z'n 150 pk en een emmer koppel in een lichtgewicht karretje? Daar zeggen we geen nee tegen!

Hoe voelt 'ie?

We, behoorlijk fijn. De Swift is een lichtgewichtje en laat zich ook zo besturen. Een baanvaste rakker die niet bang is van wat bochtenwerk. De vering is wel redelijk stug. Gelukkig bieden de stoelen voldoende comfort om dat op te vangen. Waar we ook blij van worden is het nieuwe interieurtje. Oké, het is dan wel één verzameling zwarte plastiek, het ziet er leuk uit, heel sportief en bestuurdersgericht. Een optioneel kleurenscherm tussen de wijzerplaat is ook een leuk nieuwtje. Jammer van dat navigatie/multimedia-systeem. Alle moderne functies voor Android en iPhone zitten er op maar het ziet er allemaal een beetje oud uit en werkt een tikkeltje te traag. Ook missen we fysieke knoppen. Alles is touchbediening, niet erg handig.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

De koffer? Met 265 liter krijg je hier behoorlijke grote bagagetassen in weg. De hoge kofferrand is misschien niet zo handig om het er weer uit te sleuren maar al bij al, prima.

Veiligheid eerst

Tegenwoordig zijn ook “de kleintjes” volledig mee met de moderne technologie op vlak van veiligheid. Zo beschikt de Swift over een lasersensor en een monoculaire camera. Heel simpel en zonder de juiste termen te noemen doen die het volgende: Hij kan nu waarschuwen wanneer je op je voorligger gaat rijden, Kan indien nodig ook een volledige stop doen (hebben we ondervonden wanneer we te dicht bij de bareel van de TelePéage reden). Ook wanneer je in een file éven niet bij de zaak bent neemt die het net op tijd over. Binnen de lijntjes rijden is kinderspel met een voelbaar signaal in het stuur van zodra je een lijn overgaat zonder pinken.

Suzuki-Swift-3e-Generatie-2017

Meer? Staat je grootlicht aan en komt er een tegenligger, geen paniek, de Swift zet die schijnwerpers tijdelijk even uit zodat je tegenligger niet verblind geraakt. Dat je in een wagen van dit formaat of deze prijsklasse dit allemaal kan krijgen kon je je vijf jaar geleden nog niet voorstellen.

Wat moet dat kosten?

Tjah… op moment van schrijven moeten we het officieel stellen met “tussen de €500 en €1.000 duurder dan de vorige” Reken dus op een vanafprijs vanaf 16.000 euro. In zijn segment zeker niet overdreven. Mits je gebruik maakt van de GL- of GLX-uitrustingspakketten blijft alles nog binnen de perken qua meerkost van opties. Op hun website vind je alle prijzen.

Conclusie

We hebben hem maar kort aan de tand kunnen voelen en slechts één configuratie. Het mag gezegd worden dat in de heuvelachtige regio van Cannes, Nice en Monaco de Swift prima weg wist met zijn 1 liter grote drie-cilinder motor. De hybridetechnologie is van de aller simpelste soort en dat houdt de prijs laag zonder zijn nut voorbij te gaan. Het regende pijpenstelen tijdens onze test en daar kon de Swift prima mee weg, net zoals met ons sportief rijgedrag. Swifter dan ooit dus, de Suzuki Swift.

Specificaties

Motor

998cc 3-cilinder

Vermogen

111pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

5-bak-manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

925 kg

Topsnelheid

195 km/u

0 tot 100 km/u

10.60 sec

Gemiddeld testverbruik

5.60 L/100km

Min. kofferinhoud

265 L

Max. kofferinhoud

579 L

CO2-uitstoot

104 g/km

BIV

€ 104.00

Rijtaks

€ 113.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yannick 15:35
afbeelding van Yannick

nog geen woord over gerept maar naar alle waarschijnlijkheid wel :-) lekker goedkoop stuurbakje!

Audi22 18:52
afbeelding van Audi22

Ja komt een sport versie van 1.4turbo met ongeveer 140pk volgens de geruchten.

Audi22 18:54
afbeelding van Audi22

Het blok van de vitara zou passen. (Ook volgens de geruchten;-))

Audi22 18:51
afbeelding van Audi22

Ik vind persoonlijk de vorige versie een stuk stoerder overkomen. Ik vind deze kwa exterieur echt minder passen.

Yannick 20:43
afbeelding van Yannick

veel "schattiger" vraag me af hoe de sportief de Sport er kan gaan uitzien :-)

brecht f.a.l.l.u.s. 06:33
afbeelding van brecht f.a.l.l.u.s.

Ik vind persoonlijk deze er veel beter uitzien dan de 4 bijna identieke concurrenten VW, Audi, Seat en Skoda.
Ook technisch en qua betrouwbaarheid zal deze pakken beter scoren dan de VAG miskleunen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws