Rijtest: Ford KA+ 1.5 TDCI (2019)

2018 Ford KA+

Ford zet de nieuwe KA+ op de markt als de ideale stadsauto. Makkelijk te parkeren en manoeuvreren, maar ook aangenaam om mee te rijden en groot genoeg om enkele mensen te plaatsen voor een namiddag naar het shoppingcenter. Kloppen de woorden van Ford, of wordt de nieuwe KA+ ontmaskerd?

Het verhaal van de kleinste Ford start ruim 22 jaar geleden als kleine bolhoed en - niet te vergeten - ook als cabrio, de StreetKa. Generatie nummer 2 kreeg groen licht in 2008 waar het bolhoed uiterlijk werd vervangen door ééntje in samenwerking met Fiat die het Kinetic Design in het vaandel draagt. Generatie 3 zagen we in 2014 verschijnen en nu krijgt hij alweer wat nieuws met een "+", waarbij hij ook voor het eerst in zijn geschiedenis een crossoverversie -Active- krijgt.

Echt? Een diesel?

Toch een rare zet om een diesel in de neus van de Ford KA+ te lepelen, volgens ons dan toch. Diesel -den duvel van deze tijd- wordt door sommige autofabrikanten volledig verbannen en toch al zeker uit de kleinste modellen, de kleinste rakkers bij onder andere Volkswagen, Kia en Opel zijn dieselloos. De Ford KA+ zien we toch eerder als een tweede wagen in het gezin of misschien een voertuig voor iemand op leeftijd die zich vooral rond de kerk verplaatst, dus alles behalve kilometervreters. Lijkt de goedkopere 1.2-benzinemotor met 85 pk dan geen betere keuze?

2018 Ford KA+

Ach, de 1.5 TDCI -enkel te verkrijgen met een manuele 5-bak- zullen we dan maar aan de tand voelen. Met 90 paarden en 215 Nm uit die 1.5-liter turbodiesel op een gewicht van om en bij de 1.050 kilogram zou de wagen goed van zijn plek moeten komen. Hou de wagen rond de 2.000 toeren en dan gaat hij nog wel goed vooruit aangezien hij zijn volle koppel net iets onder 2.000 toeren aanvat tot om en bij 2.500 toeren. Buiten dit bereik heeft de wagen wat meer moeite om van zijn plek te komen en al zeker om het spannend te maken.

Voor opwinding nemen we de Ka+ mee naar de bochten. Onderstuur lijkt bij deze wagen amper voor te komen. De voorste wielen blijven grip houden zelf wanneer je ze wat onder druk zet en daar zijn we best aangenaam verrast over. Achteraan geeft de wagen de neiging om een wieltje op te heffen en te beginnen springen. Fijn om even op te scheppen, al hadden we hem liever wat vaster op de baan gehad. De twijfel steekt de kop op in het gedacht of ooit iemand deze KA+ zo ver zal duwen en of we het al dan niet moeten vermelden in ons artikel.

2018 Ford KA+

Waarom werd er “vroeger” nu weer voor een diesel gekozen? Juist, diesel was veel goedkoper en de wagens dronken meestal ook wat minder dan zijn benzinefamilie. Het verhaaltje van het prijsbeest aan de pomp loopt nu op zijn eind -lees: diesel is duurder-, terwijl het verbruik wel nog steeds iets positief in zich meedraagt. Bij 50 km/u nipt hij maar 2,6 liter per 100 kilometer en dat geheel stijgt naar 3l/100km tegen 70 km/u. Wanneer de snelheid stijgt, stijgt het verbruik mooi mee. 4,6 en 6,2l per 100 kilometer bij respectievelijk 90 en 120 km/u. Het gemiddeld verbruik lag na een week op 5,8l/100km, wat toch wel een glimlach op ons gezicht toverde. Met de tank van 42 liter kom je al gauw meer dan 700 kilometer verder.

50 shades of grey

Exterieur: grijs, een beetje saai? Dat “Moondust Silver” op onze Ford KA+ kost je 400 euro en voor dezelfde prijs kan je “Deep Impact Blue” en “Shadow Black” krijgen. Ondertussen kennen jullie ons toch: ga voor dat blauw! De Ford KA+ is tegenover zijn vorige generatie ruim 30 cm in lengte gegroeid - vandaar dat plusje dus in de naam - en hij is ook iets breder en hoger geworden. Het verschil is formaat is duidelijk zichtbaar en voelbaar in en rond de wagen.

2018 Ford KA+

Vooraan zien we een eerder typisch Ford-product. De KA+ zet onder zijn grill een brede glimlach voor zijn eigenaar, daaraan kan je de facelift zeker en vast herkennen. Die grille verandert niet van uiterlijk wanneer je voor een “hoger” model kiest, dit volledig in tegenstelling van de Ford Fiesta. De voorlichten van deze Ford KA+ zijn de halogenen-exemplaren. Langs de zijkant zien we de grootste wijziging in zijn formaat die ondanks zijn groeispurt toch nog schattig is. Maar zien we dat goed? Wieldoppen! Het is jammer dat fabrikanten -anno 2019- nog steeds wagens met stalen velgen en wieldoppen afleveren. Oproep aan alle fabrikanten: zet a.u.b. voor jullie klanten standaard “echte” velgen op de wagen voor geen meerprijs.

2018 Ford KA+

Achteraan vallen er direct twee dingen op aan de Ford KA+. De wagen heeft weer een brede glimlach opstaan net zoals vooraan en heeft er ook een neusje bijgekregen, puntje 2 dat opvalt. Het neusje is die zwart knop op de achterklep dat nodig is om je koffer open te krijgen. Daar geplaatst om het gezichtje af te werken? Dit hadden ze toch wel beter kunnen wegwerken voor een strakker uiterlijk!

KA+ Ultimate

Aan de naam van deze versie zijn we volledig verkocht: “Ultimate”. Binnenin de Ford KA+ Ultimate is er gekozen voor het “Charcoal Black” interieur, gekozen is een foute woordkeuze aangezien dit de enige mogelijkheid is in deze afwerking. Deze interieurtrim geeft je zwarte stoffen zetels met in het midden een klein patroon. De zetels zijn comfortabel genoeg om een langere reis tot een goed eind te brengen, maar bieden amper zijdelingse steun wanneer je dat binnenste achterste wiel probeert op te heffen in de bochten.

2018 Ford KA+

Voor je neus een “wat saaie” analoge wijzerplaat die zo te zien uit een Ford Transit van de jaren 90 is gehaald. Alles is heel duidelijk leesbaar. De toerenteller, snelheid en dieselvoorraad zijn daar terug te vinden, terwijl je voor verdere informatie wat dieper in het basissysteem moet graven. Voor die wijzerplaat staat er een heel aangenaam stuur dat perfect in je handen valt en alle informatie van de voorste wielen vlotjes doorstuurt. Op dat stuur kan je ook de knoppen vinden om te zappen tussen je liedjes en bij je favoriete tune de boxen ten volste te benutten. Heel duidelijk -straight to the point.

Verder hebben we binnenin een start-stopknop die deel uit maakt van het Comfort Pack voor 400 euro. Dit pakket geeft je ook dimmende interieurspiegel, automatische koplampen en ruitenwissers met regensensor. Verder beschikt deze Ford Ka+ over een cruisecontrol, achteraan parkeersensoren en elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare spiegels -die laatste twee zijn het Driver Assistance Pack. Om op die spiegels terug te komen en vooral de bediening van de spiegels die net te ver staat om praktisch te zijn. Terwijl je de positie aanneemt waarmee je rijdt is het onmogelijk om de spiegels te verzetten aangezien die buiten je bereik staat.

2018 Ford KA+

De binnenruimte kan je delen met vier personen, al zou volgens Ford een vijfde ook wel moeten kunnen. Geloof ons, met drie man op de achterbank van de Ford KA+ is geen evidentie. De koffer bied ruimte aan 270 liter en kan vergroot worden tot 849 liter met de achterbank plat.

En nu de prijs

De Ford KA+ staat bij de Ford-dealer vanaf 10.300 euro, maar voor de Ultimate-versie moet je er al snel 1.800 euro bijtellen. Tel de kleur (400€), cruisecontrol (300€), Driver Assistance Pack (350€) en Comfort Pack (400€) er bij in combinatie met die diesel-slurper en het totaalplaatje kost 15.250 euro. Aangezien er bij de directe concurrenten amper nog diesels te vinden zijn is de vergelijking met een andere wagen een hele opgave, al zijn de prijzen wel in dezelfde grote orde.

2018 Ford KA+

Conclusie

De Ford KA+ krijgt aan de buitenkant een trendy opfrisbeurt, maar wordt aan de binnenkant net niet voldoende aangepakt om terug helemaal mee te zijn. Dat is een jammerlijke gemiste kans van Ford, maar de “straight-to-the-point”-houding heeft wel wat.

Specificaties

Motor

1.5 TDCI

Vermogen

90pk

Koppel

215 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 050 kg

Topsnelheid

179 km/u

Prijs testwagen

€ 15 250.00

Prijs basismodel

€ 10 300.00

0 tot 100 km/u

11.40 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

270 L

Max. kofferinhoud

849 L

CO2-uitstoot

108 g/km

BIV

€ 595.00

Rijtaks

€ 260.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws