Wie tot voor kort hybride wou rijden kon bij Toyota enkel terecht voor de excentrieke Prius. Daar komt nu verandering in want Toyota legt de aandrijflijn van de Prius nu in het meer conventionele koetswerk van de Auris.
Het is Toyota’s bedoeling met de Auris HSD om het uiterlijk zo discreet mogelijk te houden. In tegenstelling tot de Prius zijn hier geen extravagante lijnen te vinden. Op enkele hybride logo’s na zal enkel het getrainde oog de verschillen zien met een Auris diesel. Hij ziet er niet echt dynamisch uit en valt niet speciaal op in het straatbeeld en dat is precies waar Toyota op mikte. Mensen die op zoek zijn naar een anonieme hybride zullen zeker hun gading vinden in de Auris HSD.
Het interieur van de Auris is één van de mooiere dat Toyota ons al getoond heeft. Alles voelt heel solide en kwaliteitsvol aan. De geluidsdemping is naar goede Toyota gewoonte meer dan voldoende. In elektrische modus is het echt muisstil in de Auris en zelfs wanneer de benzinemotor ter hulp komt is dit nauwelijks merkbaar. Enkel onder zware belasting krijg je het bekende “koffiemolen effect” dat te wijten is aan de CVT bak. Het lijkt dan alsof de automaat weigert op te schakelen wat binnenin wel duidelijk te horen is.
Op het vlak van ergonomie scoort de Auris erg goed, alles zit waar je het zou verwachten. Er zijn voldoende opbergruimtes, de zetels zitten comfortabel en het sportstuur ligt heel plezierig in de handen. Omdat de batterijen in de koffer werden geplaatst is er nu echter geen plaats meer voor een reservewiel en kromp de koffer met 40 liter. De koffervloer werd hierbij iets verhoogd maar de achterbank kan nog steeds in twee stukken worden neergeklapt. De inhoud van de koffer bedraagt nu 279 liter en ook de benzinetank slonk van 55 naar 45 liter om plaats te maken voor de batterijen.
De Auris wordt aangedreven door dezelfde motoren als de Prius, namelijk een 1.8 benzine die 99 pk ontwikkelt en een elektrische motor, samen leveren ze 136pk. Om de aandrijflijn van de Prius in de Auris te krijgen werden 25 procent van de onderdelen hertekend tegenover een normale Auris. Het gewicht van de wagen steeg hierbij met 50 kilogram. Ondanks de gewichtswijziging veranderde de balans van de wagen nauwelijks. Enkel onder zware rembelasting voel je het extra gewicht. De motorrem zorgt er trouwens voor dat de remmen nauwelijks worden aangesproken bij een normale rijstijl.
De hybride technologie zorgt er voor dat er slechts 89g/km CO2 wordt uitgestoten. Het verbruik blijft beperkt tot 3,8 liter per 100 km hoewel wij toch moeite hadden om dit getal te benaderen, toegegeven dat er wel veel kilometers op de autosnelweg bij waren in drukke omstandigheden. Onder 50 km/u kan je volledig elektrisch rijden met de Auris. Dit is even wennen maar na een tijdje wordt het echt een aangename en serene ervaring om in volledige stilte rond te rijden. De Auris accelereert in Powerstand van 0 tot 100 kilometer per uur in 11,4 seconden en gaat door tot 180 kilometer per uur. In Eco-stand reageert de CVT bak iets trager op het gas om zo het verbruik te drukken. Al bij al kunnen we stellen dat de Auris zeker vlot genoeg is om in het verkeer mee te kunnen.
De basisprijs van de Auris bedraagt 23.900 euro, trek daar de overheidspremie van 15% vanwege de lage uitstoot af en je merkt dat de Auris HSD goedkoper is dan zijn concurenten. Het verschil met zijn grote broer, de Prius, is 4000 euro. We kunnen concluderen dat het enige dat we de Auris Hsd kunnen verwijten is dat hij misschien iets te lang op zich heeft laten wachten als instap hybride model. Het is net zoals zijn meer conventionele broertjes een waardige speler in het C-segment. Hij kan zich met alle concurrenten meten. Zijn goede balans tussen comfort, rijgedrag en verbruik is zijn sterkste punt.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Pieter Aertgeerts
Bedankt aan Toyota Belgium voor de wagen
Specificaties
1.8 VVt-i benzinemotor bijgestaan door een elektrische motor
136pk
142 Nm
CVT automaat
voorwiel
1 380 kg
180 km/u
€ 0.00
€ 23 900.00
11.40 sec
5.80 L/100km
279 L
753 L
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden