Rijtest: Toyota Auris HSD (2010)

Rijtest Toyota Auris Hsd 2010

Wie tot voor kort hybride wou rijden kon bij Toyota enkel terecht voor de excentrieke Prius. Daar komt nu verandering  in want Toyota legt de aandrijflijn van de Prius nu in het meer conventionele koetswerk van de Auris.

Het is Toyota’s bedoeling met de Auris HSD om het uiterlijk zo discreet mogelijk te houden. In tegenstelling tot de Prius zijn hier geen extravagante lijnen te vinden. Op enkele hybride logo’s na zal enkel het getrainde oog de verschillen zien met een Auris diesel. Hij ziet er niet echt dynamisch uit en valt niet speciaal op in het straatbeeld en dat is precies waar Toyota op mikte. Mensen die op zoek zijn naar een anonieme hybride zullen zeker hun gading vinden in de Auris HSD.

Rijtest Toyota Auris Hsd 2010

Het interieur van de Auris is één van de mooiere dat Toyota ons al getoond heeft. Alles voelt heel solide en kwaliteitsvol aan. De geluidsdemping is naar goede Toyota gewoonte  meer dan voldoende. In elektrische modus is het echt muisstil in de Auris en zelfs wanneer de benzinemotor ter hulp komt is dit nauwelijks merkbaar. Enkel onder zware belasting krijg je het bekende “koffiemolen effect” dat te wijten is aan de CVT bak. Het lijkt dan alsof de automaat weigert op te schakelen wat binnenin wel duidelijk te horen is.

Op het vlak van ergonomie scoort de Auris erg goed, alles zit waar je het zou verwachten. Er zijn voldoende opbergruimtes, de zetels zitten comfortabel en het sportstuur ligt heel plezierig in de handen.  Omdat de batterijen in de koffer werden geplaatst is er nu echter geen plaats meer voor een reservewiel en kromp de koffer met 40 liter. De koffervloer werd hierbij iets verhoogd maar de achterbank kan nog steeds in twee stukken worden neergeklapt. De inhoud van de koffer bedraagt nu 279 liter en ook de benzinetank slonk van 55 naar 45 liter om plaats te maken voor de batterijen.

interieur Toyota Auris Hsd 2010

De Auris wordt aangedreven door dezelfde motoren als de Prius, namelijk een 1.8 benzine die 99 pk ontwikkelt en een elektrische motor, samen leveren ze 136pk. Om de aandrijflijn van de Prius in de Auris te krijgen werden 25 procent van de onderdelen hertekend tegenover een normale Auris. Het gewicht van de wagen steeg hierbij met 50 kilogram. Ondanks de gewichtswijziging veranderde de balans van de wagen nauwelijks. Enkel onder zware rembelasting voel je het extra gewicht. De motorrem zorgt er trouwens voor dat de remmen nauwelijks worden aangesproken bij een normale rijstijl.

Rijtest Toyota Auris Hsd 2010

De hybride technologie zorgt er voor dat er slechts 89g/km CO2  wordt uitgestoten. Het verbruik blijft beperkt tot 3,8 liter per 100 km hoewel wij toch moeite hadden om dit getal te benaderen, toegegeven dat er wel veel kilometers op de autosnelweg bij waren in drukke omstandigheden. Onder 50 km/u kan je volledig elektrisch rijden met de Auris. Dit is even wennen maar na een tijdje wordt het echt een aangename en serene ervaring om in volledige stilte rond te rijden. De Auris accelereert in Powerstand van  0 tot 100 kilometer per uur in 11,4 seconden en gaat door tot 180 kilometer per uur. In Eco-stand reageert de CVT bak iets trager op het gas om zo het verbruik te drukken. Al bij al kunnen we stellen dat de Auris zeker vlot genoeg is om in het verkeer mee te kunnen.

Rijtest Toyota Auris Hsd 2010

De basisprijs van de Auris bedraagt 23.900 euro, trek daar de overheidspremie van 15% vanwege de lage uitstoot af en je merkt dat de Auris HSD goedkoper is dan zijn concurenten. Het verschil met zijn grote broer, de Prius, is 4000 euro. We kunnen concluderen dat het enige dat we de Auris Hsd kunnen verwijten is dat hij misschien iets te lang op zich heeft laten wachten als instap hybride model. Het is net zoals zijn meer conventionele broertjes een waardige speler in het C-segment. Hij kan zich met alle concurrenten meten. Zijn goede balans tussen comfort, rijgedrag  en verbruik is zijn sterkste punt.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Pieter Aertgeerts
Bedankt aan Toyota Belgium voor de wagen

Specificaties

Motor

1.8 VVt-i benzinemotor bijgestaan door een elektrische motor

Vermogen

136pk

Koppel

142 Nm

Overbrenging

CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 380 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 23 900.00

0 tot 100 km/u

11.40 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

279 L

Max. kofferinhoud

753 L

Auteur: Cristof van Laer
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 11:14
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Opvallend hoe gebonden dat hybridesysteem is aan het stadsverkeer. Zodra je de autostrade opgaat tank je evenveel als elke andere wagen.

Peter 19:00
afbeelding van Peter

Ik heb deze wagen 3 dagen kunnen testen en was behoorlijk onder de indruk van de stille werking en het laag verbruik voor een bezine motor. Met een mix van diverse wegen en verkeersomstandigheden kwam ik
aan 4,7 liter verbruik/100 km ( ondanks de behoorlijk sportieve rijstijl ). Op de autosnelweg ziet men inderdaad het verbruik toenemen maar dit blijft globaal toch lager dan bij een traditionele aandrijving.

theo 13:17
afbeelding van theo

heb deze wagen reeds 3 maanden, stille zuinige en beter in balans dan de 2l diesel versie.
verbruik door de zeer vele korte afstanden lees koude motor 4.9l
al bij al nog behoorlijk

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws