Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT

Alfa MiTo TCT

Alfa Romeo introduceerde onlangs hun nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling in de MiTo. De TCT-bak (Twin Clutch Technology) wordt ingevoerd op de 135 pk MultiAir-versie. Alfa Romeo koos voor een bak met zes verhoudingen, in tegenstelling tot de DSG-bak van Volkswagen die over zeven verhoudingen  kan beschikken.

Een zichzelf respecterend merk als Alfa Romeo kon niet langer achterblijven op het vlak van versnellingsautomaten. Het duurde iets langer dan verwacht maar uiteindelijk kunnen we nu toch kennis maken met de TCT-bak. Het is een systeem met twee droge koppelingen dat voor een lager verbruik en snellere schakeltijden moet zorgen. Standaard wordt een Start/Stop-systeem aangeboden op de MiTo TCT om het verbruik nog meer te drukken. Een verbruik van 5,5l / 100 km (tegenover 5,6l voor de manuele versie) en een uitstoot van 126g CO2 / km zijn dan ook meer dan behoorlijke waarden voor Alfa's kleinste.

Alfa Romeo MiTo TCT

 De TCT-MultiAir krijgt meer koppel en daarmee werkt hij de 0-100  in 8,2 seconden af. Dit is 0.2 seconden sneller dan dezelfde wagen met een manuele versnellingbak. Volgas schiet de MiTo naar een topsnelheid van 207 km/u. In de realiteit vertaalt zich dit in een zeer vlotte wagen. De bak schakelt aangenaam en zonder schokken. Wanneer het DNA-systeem in Dynamic wordt gezet trekt hij verder door in de toeren en schakelt hij sneller terug bij het afremmen. We zouden echter wel de optie van de schakelflippers achter het stuur aanvinken want dit geeft de auto toch een extra funfactor voor slechts 100 euro. Al bij al vormen deze motor en deze versnellingsbak een mooie combinatie in de MiTo. Een klein minpunt dat we nog willen vermelden is dat het Start/Stop-systeem dat de motor soms iets te vroeg uitzet wanneer je bijvoorbeeld aanschuift om op een rotonde in te voegen.

Alfa Romeo MiTo TCT

De basisprijs van de Alfa Romeo MiTo TCT MultiAir bedraagt 21.500 euro. Dit is zo'n 1.500 euro meer ten opzichte van de handgeschakelde versie. Je zit dan echter wel meteen in het Distinctive-uitrustingsniveau wat je een zeer mooi uitgeruste MiTo oplevert. Een prijs die ons wel gerechtvaardigd lijkt voor een knap staaltje techniek dat je er voor in de plaats krijgt. Het interieur is en blijft een erg aangename plaats om te vertoeven. De materialen zijn degelijk en design van de cockpit is zeer uitnodigend. De knappe lijnen die gebaseerd zijn op de 8C zorgen ervoor dat de MiTo een verfrissende verschijning in het straatbeeld blijft.

Alfa Romeo MiTo TCT

Dit alles in combinatie met de geslaagde samenweking tussen de motor en versnellingsbak maken dat  je een bijzonder knappe en volledige kleine wagen hebt. De TCT-bak zal ook volgen in andere Alfa Romeo-modellen zoals de Guilietta. De bak is een sterke verbetering tegenover een klassieke automaat. Hij betrekt de bestuurder meer in het rijproces maar is toch comfortabel in de automatische stand. Als Alfa de programmering van het Start/stop systeem nog een beetje verbetert is dit echt een aanrader voor iedereen.

Tekst: Cristof Van Laer

Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Motor

1.4 MultiAir

Vermogen

135pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

TCT 6-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 135 kg

Topsnelheid

207 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 21 250.00

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Auteur: Cristof van Laer
Reacties: 10 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 15:55
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Schitteren velgen seg. kleurencombinatie is ook knap.

Quin 15:56
afbeelding van Quin

Best leuk kleurtje :).

Volgend jaar ga ik me zoiezo een nieuwe Alfa kopen en het klinkt misschien gek, maar ik zou terug neigen naar een MiTo. Zo'n QV'tje met flappy pedals, graag :p.

Dat Start-Stop-systeem ben ik nooit fan van geweest (zit gelukkig nu niet op m'n MiTo). Voel je dit ook als je wilt vertrekken bij een rood licht?

Nathan 15:58
afbeelding van Nathan

@Quin: Was een heel ampetant start stop systeem, motor viel bij het minste uit. En waarom geen Giulietta QV'tje? Persoonlijk vind ik die vele malen mooier dan de MiTo.

Quin 16:14
afbeelding van Quin

Ja, Giulietta QV is uiteraard de andere keuze, maar ik twijfel nog omdat ik persoonlijk de MiTo nog net dat ietsje meer vind ;). En het zou goedkoper uitkomen waarschijnlijk.

Techno Patat 16:46
afbeelding van Techno Patat

@quinn: nogal wat goedkoper hoor, maar als je het geld kan missen zou ik ook voor de guilletta gaan! In gewone uitvoering vind ik de mito ook iets mooier, maar de guilletta qv zoals getest in de ardennen vind ik werkelijk prachtig! De mito qv kan daar net niet aan ;)!

Hoe was het op spa-italia trouwens? Ik ben niet geweest, kwou het niet riskeren door het slechte weer... Kben dan maar gaan kijken naar The hangover part II :p!

Quin 17:17
afbeelding van Quin

Het zal serieus dilemma worden in ieder geval :p.

Ik ben er ook niet geraakt, jammer genoeg, m'n MiTo stond in de garage met probleem versnellingsbak :(. Ik had als vervangwagen een Lancia Ypsilon, maar met dat geval ging ik het ook niet riskeren :D.

Cuore Sportivo 20:10
afbeelding van Cuore Sportivo

Ik ben es benieuwd hoe dat rijdt die TCT..
Quin, bij de Giulietta hoef je niet per se de duurdere QV kopen voor plezier te hebben, een 1.4 MultiAir met 163pk is al heel leuk, geweldig blokje! En dan een sportpack en je bent vertrokken ;)
Ook héél mooi: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=192925382
(vorig jaar toen we GT5 gingen testen zei je toch dat de MiTo for Maserati ja zo aansprak hé)

Quin 10:04
afbeelding van Quin

Absoluut, van die Maserati-versie ben ik ook fan :). En die vind je nu vrij veel op het net.

Techno Patat 18:06
afbeelding van Techno Patat

How zekers, die mito for maserati is idd een pareltje! Vergeet die guilletta! Voor deze gaan!

Alex 20:26
afbeelding van Alex

prachtig exemplaar! moet echt top zijn om mee te rijden. Big fan van de velgen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws