Rijtest

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT

Alfa Romeo introduceerde onlangs hun nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling in de MiTo. De TCT-bak (Twin Clutch Technology) wordt ingevoerd op de 135 pk MultiAir-versie. Alfa Romeo koos voor een bak met zes verhoudingen, in tegenstelling tot de DSG-bak van Volkswagen die over zeven verhoudingen  kan beschikken.

Een zichzelf respecterend merk als Alfa Romeo kon niet langer achterblijven op het vlak van versnellingsautomaten. Het duurde iets langer dan verwacht maar uiteindelijk kunnen we nu toch kennis maken met de TCT-bak. Het is een systeem met twee droge koppelingen dat voor een lager verbruik en snellere schakeltijden moet zorgen. Standaard wordt een Start/Stop-systeem aangeboden op de MiTo TCT om het verbruik nog meer te drukken. Een verbruik van 5,5l / 100 km (tegenover 5,6l voor de manuele versie) en een uitstoot van 126g CO2 / km zijn dan ook meer dan behoorlijke waarden voor Alfa's kleinste.

 De TCT-MultiAir krijgt meer koppel en daarmee werkt hij de 0-100  in 8,2 seconden af. Dit is 0.2 seconden sneller dan dezelfde wagen met een manuele versnellingbak. Volgas schiet de MiTo naar een topsnelheid van 207 km/u. In de realiteit vertaalt zich dit in een zeer vlotte wagen. De bak schakelt aangenaam en zonder schokken. Wanneer het DNA-systeem in Dynamic wordt gezet trekt hij verder door in de toeren en schakelt hij sneller terug bij het afremmen. We zouden echter wel de optie van de schakelflippers achter het stuur aanvinken want dit geeft de auto toch een extra funfactor voor slechts 100 euro. Al bij al vormen deze motor en deze versnellingsbak een mooie combinatie in de MiTo. Een klein minpunt dat we nog willen vermelden is dat het Start/Stop-systeem dat de motor soms iets te vroeg uitzet wanneer je bijvoorbeeld aanschuift om op een rotonde in te voegen.

De basisprijs van de Alfa Romeo MiTo TCT MultiAir bedraagt 21.500 euro. Dit is zo'n 1.500 euro meer ten opzichte van de handgeschakelde versie. Je zit dan echter wel meteen in het Distinctive-uitrustingsniveau wat je een zeer mooi uitgeruste MiTo oplevert. Een prijs die ons wel gerechtvaardigd lijkt voor een knap staaltje techniek dat je er voor in de plaats krijgt. Het interieur is en blijft een erg aangename plaats om te vertoeven. De materialen zijn degelijk en design van de cockpit is zeer uitnodigend. De knappe lijnen die gebaseerd zijn op de 8C zorgen ervoor dat de MiTo een verfrissende verschijning in het straatbeeld blijft.

Dit alles in combinatie met de geslaagde samenweking tussen de motor en versnellingsbak maken dat  je een bijzonder knappe en volledige kleine wagen hebt. De TCT-bak zal ook volgen in andere Alfa Romeo-modellen zoals de Guilietta. De bak is een sterke verbetering tegenover een klassieke automaat. Hij betrekt de bestuurder meer in het rijproces maar is toch comfortabel in de automatische stand. Als Alfa de programmering van het Start/stop systeem nog een beetje verbetert is dit echt een aanrader voor iedereen.

Tekst: Cristof Van Laer

Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Vermogen135 pk
OverbrengingTCT 6-bak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 135 kg
Topsnelheid207 km/u
Prijs basismodel€ 21 250
0 tot 100 km/u8.20 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen