Rijtest: Renault Grand Espace

Rijtest Renault Grand Espace 4 facelift 3

In 2003 werd de Espace van de vierde generatie voorgesteld. Als een van de oudste wagens op de markt is hij ondertussen een waar icoon geworden. Deze facelift moet de laatste zijn van de huidige generatie alvorens er in 2014 – 2015 een nieuw model voorgesteld zal worden. Wij gingen na of deze gefacelifte Grand Espace de tand des tijds heeft doorstaan.

Dit is reeds de derde facelift van de Espace van de vierde generatie. De vorige facelift werd in 2010 bekend gemaakt en bracht onder andere LED dagrijlichten en zwarte spiegels met zich mee. Deze vierde opmaakbeurt bracht de neus terug mee in lijn met de rest van de line-up. Een groter Renault-logo en een meer gestileerde voorbumper zijn de grootste wijzigingen.

De Grand Espace imponeert op manier die geen andere wagen kan. Hij heeft hier geen schreeuwerige felgele kleur voor nodig, noch plastieken onderdelen rondom. Hij imponeert met functionaliteit, ruimte en karakter wat hem nog steeds bovenaan zijn segment doet positioneren qua uiterlijk.

Rijtest Renault Grand Espace 4 facelift 3

Het interieur heeft echter meer moeite om mee te kunnen met de tijd. Waar het minimalisme vroeger nog hip was voelt dit vandaag de dag eerder outdated aan. Op het dashboard is geen enkel knopje terug te vinden. De klimaatregeling instellen doe je via een module in de deur en de radio regelen met enkele knopjes achter het stuur. De bedoeling is ongetwijfeld goed alleen komt het dashboard er nu nogal kaal en saai door over.

De radio zelf zit verborgen onder een luik in het dashboard, en maar goed ook. De bediening is zo archaïsch waardoor je dikwijls niet eens de moeite meer doet om van map te wisselen op je USB-stick.

De snelheid en de boordcomputer worden weergegeven in een balk midden bovenaan het dashboard. Hieraan merk je het hardst de leeftijd van de Espace op, zo’n dot-matrix display doet immers direct ouderwets aan. Aan de rechterkant wordt het display vergezeld door een Tom Tom navigatie & radio unit. Deze moet bediend worden met een via een console tussen de twee zetels in. De navigatie is moderner ontworpen dan de rest van het interieur maar is nog steeds geen toonbeeld van functionaliteit of gebruiksvriendelijkheid.

Rijtest Renault Grand Espace 4 facelift 3

Onze Grand Espace tekende af op niet minder dan 4.856 mm lang en 1.894 mm breed waardoor hij door inzittenden weleens liefkozend “de boot” werd genoemd. Ook een van onze vaste lezers Michelangelo had een mening over de dimensies van de Espace in een vorig artikel: “de Espace is wellicht de enige wagen dat ge in twee tijdszones tegelijk kunt parkeren”. Hoeveel je er ook mee lacht, hij doet waarvoor hij is gemaakt en hij doet dat uitstekend. Een zee van ruimte binnenin, een gevoel dat alleen maar werd versterkt door het immense panoramische dak.

De Grand Espace kan zeven mensen comfortabel zetelen al mogen de twee in de achterste rij in de koffer dan niet al te lange benen hebben. De wagen is volledig moduleerbaar opgebouwd waardoor je in no-time een vlakke laadvloer of een plaats voor grote koffers kan bekomen.

Onze stoelen waren afgewerkt in een leder en alcantara combinatie. Veel zijdelingse steun bieden ze niet maar dat is ook niet de bedoeling. Als je met een Espace sportief gaat rijden is het tijd om je levenskeuzes eens opnieuw te evalueren.

Rijtest Renault Grand Espace 4 facelift 3

In het vooronder van onze Espace een 150 pk sterke tweeliter dieselmotor met 340 Nm aan koppel bij 2.000 toeren gekoppeld aan een manuele zesbak. Genoeg om deze familycar naar 100 te trekken in 10,6 seconden. Op ongelimiteerde stukken van de Autobahn zou hij door kunnen gaan tot er 194 km/u op de teller staat, al is dit niet aan te raden.

Ondanks zijn imposante afmetingen kan de Espace nog wel degelijk fatsoenlijke handling voorleggen. Scherpe snelle bochten blijven natuurlijk gepaard gaan met de nodige bodyroll en bijna-vuile-onderbroeken maar bij trage manoeuvres durft de Espace wel degelijk verbazen. Deze generatie is gebouwd op het platform van de Laguna II waardoor hij een niet al te vulgaire draaicirkel tussen stoepranden van 11,4m kan voorleggen welke 0,5m kleiner is dan die van de Volkswagen Sharan.

Rijtest Renault Grand Espace 4 facelift 3

Net als de rest van de wagen is de 2.0 dCi ook wat verouderd ten opzichte van zijn concurrentie. Met een uitstoot van 150g/km co2 is hij zeker geen ecologisch wonder. Op papier geeft Renault 5,7 l/100 km mee in een gecombineerde cyclus. Op het einde van onze week stond er 8,2l op de boordcomputer, een goede brok meer dan de papieren doen vermoeden. Rij je de wagen zo suf mogelijk en erger je ondertussen al de auto’s achter je krijg je hier ongetwijfeld nog wel een litertje af. Met een tank van 83 liter ga je hoe dan ook ver genoeg kunnen rijden.

Een Grand Espace zoals de onze gaat voor 42.400 euro over de toonbank, al gaan daar ongetwijfeld nog enkele kortingen af. Een basis Grand Espace 150 pk zonder automaat in Celsium uitvoering heb je vanaf 35.900 euro, een Alcantara-uitvoering (zoals de onze) vanaf 38.350 euro en een Initiale vanaf 44.700 euro. Zeven zetels kosten je 1.000 euro, en het navigatiesysteem met achteruitrijcamera 420 euro. Op onze optielijst waren de bi-xenon koplampen (600 euro) ook nog aangevinkt. Het panoramische dak is standaard op de Alcantara reeks.

Conclusie

Al is de Espace ietwat technologisch gehandicapt heeft hij met deze laatste facelift zeker de tand des tijds doorstaan al mogen ze het niet veel langer meer rekken. Tijd voor een volwaardige opvolger Renault, na meer dan 10 jaar mag deze vierde generatie toch eindelijk eens verdiend op pensioen.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 882 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 42 400.00

Prijs basismodel

€ 38 350.00

0 tot 100 km/u

10.60 sec

Gemiddeld testverbruik

8.20 L/100km

Min. kofferinhoud

456 L

Max. kofferinhoud

3 050 L

CO2-uitstoot

150 g/km

BIV

€ 682.72

Rijtaks

€ 396.66

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Dequal 21:56
afbeelding van Dequal

We hebben hier ook enkele Renault's versleten, interieur (bij de standaardversies zonder al te veel opties) is inderdaad wel heel droog en zelfs saai, Citroën scoort daar sowieso iets beter in door wat meer designafwerkingen of knopjes hier en daar (en dan nog). Peugeot zou ik niet meteen kunnen zeggen omdat het eigenlijk jaren geleden is dat ik er nog in eentje gezeten heb (308 CC die ik eens geshoot heb was wel redelijk knap interieur).

Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

Ik vind ook niet dat je Renault/Citroën en Peugeot over dezelfde kam moet scheren.
Deze Espace heeft nu inderdaad niet het meest aantrekkelijke interieur, maar wij hebben een een mooi afgewerkte Renault Mégane Grandtour van 2010. Is wel de dynamique versie en dus niet de basisversie. Ik vind het proper en veel minder plastiek ogen dan de betere versie van sommige andere merken.
Ik vind hem even proper afgewerkt als een Ford bijvoorbeeld.

Daniel 21:17
afbeelding van Daniel

Beste ik heb een platte batterij gehad met mijn renault espace van 2003
En er kolt de hele tijd dat ik ren code moet in geven voor de radio heb de codes al geprobeerd van op de cd wisselaar enz maar niets werkt kan er mij iemand helpen mvg

Daniel 21:17
afbeelding van Daniel

Beste ik heb een platte batterij gehad met mijn renault espace van 2003
En er kolt de hele tijd dat ik ren code moet in geven voor de radio heb de codes al geprobeerd van op de cd wisselaar enz maar niets werkt kan er mij iemand helpen mvg

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws