Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

De Rapid is de recentste Skoda die bij de dealer staat. De naam refereert naar de coupé uit de jaren '70 maar de looks doen eerder denken aan een Octavia. Welk van de twee is hij dan het meest?

Laten we die vraag direct beantwoorden: De Skoda Rapid heeft meer van de Octavia dan van de vergeten coupé. Van die laatste neemt hij enkel de naam over, al heeft Skoda in India ook een drievolumemodel met die naam. Helemaal onlogisch is die keuze dus niet. Met de Rapid heeft Skoda opnieuw een wagen in huis die waar voor je geld moet gaan bieden. Het uiterlijk is daarbij van ondergeschikt belang, de prijs en ruimte komen meer op de voorgrond. De Rapid vult de opening tussen de Fabia en Octavia en in afwachting van de nieuwe Octavia schurkt hij nog tegen de oude generatie aan.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

De Rapid is overigens precies even groot als de eerste generatie van de Octavia, dus de band tussen beiden is erg nauw. Ook die wagen genoot goede commentaren over de ruimte en de indeling ervan. Skoda kiest altijd weer voor vijfdeurs drievolumemodellen; sedans waarbij de kofferklep in het dak scharniert. Dat zorgt voor een goed toegankelijke kofferruimte die met zijn 550 liter bovendien erg ruim is, met zetels neer gaat het volume zelfs tot 1.490 liter. Ter vergelijking: een BMW 3-reeks Touring heeft 495 liter inhoud. Nadelen heeft de grote kofferklep echter ook, in garages zit je al snel tegen het plafond als je de klep opent en de schuin aflopende achterruit krijgt veel van het water op het dak te slikken, zelfs wanneer de regenbui al een tijdje overgedreven is. De ruitenwisser achteraan (in optie, 80 euro) lost dat op, al verwacht je op een inmiddels droog traject niet dat je die moet opzetten.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Het interieur is verder een kopie van de interieurs die we in andere modellen uit de Volkswagen-groep kennen. Van hendels achter het stuur over de navigatie tot aan de tellerpartij, alles komt bekend voor. Skoda vult dit degelijke interieur aan met wat handigheidjes die de slogan 'simply clever' kracht bijzetten. Dat gaat van de houder van de mp3-speler in de middenconsole tot de ijskrabber in de tankklep. Die laatste bleek zo interessant dat een test-voorganger ze had meegenomen als souvenir. Daartegenover staat dat Skoda wat bespaart op comfort-items, de boordcomputer is wat ingewikkeld in bediening en de elektrische ruiten hebben geen comfortstand (waarbij de ruit na een tik tegen de knop automatisch volledig dichtschuift).

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Uiterlijk is de Skoda Rapid te herkennen aan de rood-witte achterlichten, waarbij de link met de rest van het gamma nooit ver weg is. Hij is de eerste met de nieuwe look vooraan, waarbij de grille een strakke lijn tussen de koplampen vormt, enkel omlaag geduwd door het vernieuwde logo. Ook de zetelbekleding lijkt uit de jaren '80 te stammen. Thumbs up aan de merkverantwoordelijken bij d'Ieteren, die ervoor kozen om onze testwagen in knap appelblauwzeegroen te bestellen, in combinatie met de 17 inch velgen.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Rijden doet de Rapid degelijk maar hard. Het onderstel maakt nog geen deel uit van het MQB-platform - die primeur is weggelegd voor de Octavia. De ophanging past wel bij de motorisatie die we testten, al lijkt het ons dat de combinatie met een bravere motor niet zo goed uitkomt. Dat hoeft ook niet, want de Rapid is niet bedoeld om hard door de bocht te gaan of strak op het asfalt te liggen. Daarom verbaast het des te meer dat Skoda voor deze afstelling kiest. Onze testwagen stond wel op de optionele 17 inch velgen, die ogen mooi maar komen de demping niet ten goede.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Zoals gesteld zal de 1.4 TSI niet voor de grote verkoopscijfers zorgen in het Rapid-aanbod. De 122 pk zijn dan ook wat overbemeten om comfortabel van A naar B te rijden in deze berline. Skoda positioneert deze motor dan ook als iets sportiever en koppelt hem standaar aan een DSG6 automatische versnellingsbak. Ook deze is wat nerveus afgesteld, waardoor de motor soms stevig doorklinkt in het interieur. We verstookten 7 liter benzine tijdens onze test. Niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk qua verbruik dus.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

De Skoda Rapid ziet zijn basisprijs op 15.120 euro. Voor dat geld krijg je de 1.2 MPI met 75pk mee. De -voorlopig enige - dieselversie kost je 18.989 euro. Onze testwagen staat voor 25.500 euro op je oprit, inclusief opties als navigatiesysteem (500 euro), verwarmde zetels (winter pack, 225 euro), multifunctioneel stuur (385 euro) en verduisterde ruiten achteraan (345 euro). Opvallend is dat Skoda op de optielijst ook zijlijsten (60 euro) heeft staan, voor wie het esthetische aspect minder na aan het hart ligt dan deurschade.

Rijtest: Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

De Rapid is geen overbodige wagen in het gamma. Hij vult het gat op dat er nu al is tussen Fabia en Octavia en dat groter zal worden als de volgende generatie Octavia weer wat gegroeid is. De Octavia van de eerste generatie had dezelfde afmetingen, dus er is geen reden om te denken dat klanten op dit moment niet zouden kiezen voor een wagen met dat formaat. De Belgische markt is steeds minder warm te krijgen voor berlines maar Skoda weet dat goed op te vangen door een handige vijde deur aan te bieden die het praktische nadeel uitvlakt. Een 1.4 TSI is wat veel van het goede, volgens ons zullen er meer 1.2 TSI's rondrijden. Een 1.4 TSI kan misschien wel een meerwaarde betekenen voor de Rapid "Spaceback" die er zit aan te komen en meer op imago kan gaan spelen.

Specificaties

Motor

1.4 TSI, vier-in-lijn turbo benzine

Vermogen

122pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG7 automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, zeven versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 130 kg

Topsnelheid

206 km/u

Prijs testwagen

€ 25 500.00

Prijs basismodel

€ 15 120.00

0 tot 100 km/u

9.50 sec

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 490 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 102.71

Rijtaks

€ 221.50

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sven 19:08
afbeelding van Sven

Dat kan, mijn woon-werkverkeer situeert zich in die regio (rumst-borgerhout) :-)

bram 22:23
afbeelding van bram

Heb er 1gekocht, zeer leuke en handige wagen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws