Kneusje van het gamma
Is het gek? Om meteen op die vraag te beantwoorden, neen. De viercilinder komt uit het Ford-kamp, waar Jaguar nog steeds kind aan huis is, en beschikt over de juiste prestaties om in de XJ te passen. De viercilinder heeft 240 pk vanaf 5.500 rpm en beschikt over 340 Nm koppel. Dat zijn cijfers die verbleken naast de andere motoren in de XJ. De 3.0 V6 heeft immers 340 pk maar vooral 450 Nm koppel. De 5.0 V8 blijft de topper met 510 pk en 625 Nm.
Maar de viercilinder doet zijn werk prima. Hij is auditief afwezig in gebruik en het rijden gaat enorm vlot. Grootste minpunt is de aanwezigheid van rolgeluiden op de autostrade, de plek waar de XJ zich toch het meest thuis voelt. In de binnenstad voel je een turbogat onderaan de toeren, maar vanaf je de wagen boven de 2.000 rpm houdt, merk je daar niets meer van en herneemt de XJ erg vlot. Vlot is hij ook de in de sprint. Want ondanks het turbogat onderin en de aanwezigheid van een viercilinder in deze 1.660 kilogram zware XJ, sprint hij in 7,5 seconden naar 100 km/u. Dat is een volle seconde trager dan de eerstvolgende motor, maar is op zich een prima tijd.
De viercilinder is zoals altijd bij Jaguar gekoppeld aan een achttraps-versnellingsbak van ZF. Die doet het naar goede gewoonte nog steeds uitstekend. Schakelt enorm soepel en amper voelbaar, kiest steeds de juiste versnelling en laat het blok mooi in toeren gaan wanneer nodig zodat het vermogen en koppel op de juiste momenten maximaal worden aangesproken.
Is doorsparen de boodschap?
Het verbruik biedt weinig of geen meerwaarde aan de motor, en dat is spijtig, want we hadden verwacht dat de viercilinder hierin zou uitpakken. Vergeleken met de 3.0 liter V6 is er geen enkel verschil, in beide gevallen zaten we net onder of net op de tien liter per honderd kilometer. Even doorsparen naar de V6 lijkt dan ook een logische keuze, al is een opleg van 10.000 euro best wat geld, ook voor een Jaguar-klant. Je staat als 2.0-rijder even snel aan de pomp dan een V6-rijder, maar als V6-rijder beschik je wel over meer vermogen en vooral meer koppel. En in wagens als de XJ kan er nooit voldoende koppel zijn.
Waar de viercilinder zich wel gevoelig in onderscheidt is de CO2 uitstoot en, zoals net aangehaald, de prijs. De CO2 uitstoot voor de viercilinder ligt op 216 g/km, de V6 blaast 224 of 234 g/km CO2 uit. De V8 blaast er 270 g/km CO2. Daardoor komt die wel voordeliger uit inzake belastingen.
Thuiskomen
Deze Jaguar blijft een uitstekende cruiser met een ongelooflijke look and feel. Alles blijft kloppen en het lijkt wel thuiskomen wanneer je in de XJ stapt. Alle knopjes staan waar ze horen te staan, alles werkt naar behoren op een element na, en het blijft een eeuwig minpunt bij Jaguar/Land Rover: het infotainmentsysteem. En hoewel er hard aan gewerkt werd om het beter te maken, blijft het allemaal wat beperkt en vooral traag in bediening. De XJ krijgt ook een digitale tellerpartij mee, maar je kan weinig of niets personaliseren.
De XJ met viercilinder is te koop vanaf 72.350 euro voor het Luxury pack. In totaal zijn er vijf mogelijkheden, inclusief de varianten met langewielbasis, tot een maximale prijs van 90.200 euro. In vergelijking met de 3.0 liter V6 is dat 10.000 euro goedkoper.
Verdict
Wie voor een 2.0 viercilinder kiest, draagt de kostprijs van de Jaguar hoog in het vaandel. De viercilinder is flink goedkoper dan de zescilinder in aankoop en stoot ook aanzienlijk minder CO2 de lucht in. Jammer genoeg zakt het verbruik niet evenredig met de prijs en CO2 uitstoot. Gelukkig blijft het rijgedrag nagenoeg onaangetast.
Specificaties
Vermogen | 240 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 660 kg |
Prijs basismodel | € 72 350 |
0 tot 100 km/u | 7.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.00L/100km |
CO2-uitstoot | 216 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen