Rijtest: Jaguar XJ 2.0 viercilinder

Jaguar XJ 2.0

Een viercilinder in een boot van een wagen, is het even gek als het klinkt?

Kneusje van het gamma

Is het gek? Om meteen op die vraag te beantwoorden, neen. De viercilinder komt uit het Ford-kamp, waar Jaguar nog steeds kind aan huis is, en beschikt over de juiste prestaties om in de XJ te passen. De viercilinder heeft 240 pk vanaf 5.500 rpm en beschikt over 340 Nm koppel. Dat zijn cijfers die verbleken naast de andere motoren in de XJ. De 3.0 V6 heeft immers 340 pk maar vooral 450 Nm koppel. De 5.0 V8 blijft de topper met 510 pk en 625 Nm.

Maar de viercilinder doet zijn werk prima. Hij is auditief afwezig in gebruik en het rijden gaat enorm vlot. Grootste minpunt is de aanwezigheid van rolgeluiden op de autostrade, de plek waar de XJ zich toch het meest thuis voelt. In de binnenstad voel je een turbogat onderaan de toeren, maar vanaf je de wagen boven de 2.000 rpm houdt, merk je daar niets meer van en herneemt de XJ erg vlot. Vlot is hij ook de in de sprint. Want ondanks het turbogat onderin en de aanwezigheid van een viercilinder in deze 1.660 kilogram zware XJ, sprint hij in 7,5 seconden naar 100 km/u. Dat is een volle seconde trager dan de eerstvolgende motor, maar is op zich een prima tijd.

De viercilinder is zoals altijd bij Jaguar gekoppeld aan een achttraps-versnellingsbak van ZF. Die doet het naar goede gewoonte nog steeds uitstekend. Schakelt enorm soepel en amper voelbaar, kiest steeds de juiste versnelling en laat het blok mooi in toeren gaan wanneer nodig zodat het vermogen en koppel op de juiste momenten maximaal worden aangesproken.

Is doorsparen de boodschap?

Het verbruik biedt weinig of geen meerwaarde aan de motor, en dat is spijtig, want we hadden verwacht dat de viercilinder hierin zou uitpakken. Vergeleken met de 3.0 liter V6 is er geen enkel verschil, in beide gevallen zaten we net onder of net op de tien liter per honderd kilometer. Even doorsparen naar de V6 lijkt dan ook een logische keuze, al is een opleg van 10.000 euro best wat geld, ook voor een Jaguar-klant. Je staat als 2.0-rijder even snel aan de pomp dan een V6-rijder, maar als V6-rijder beschik je wel over meer vermogen en vooral meer koppel. En in wagens als de XJ kan er nooit voldoende koppel zijn.

Waar de viercilinder zich wel gevoelig in onderscheidt is de CO2 uitstoot en, zoals net aangehaald, de prijs. De CO2 uitstoot voor de viercilinder ligt op 216 g/km, de V6 blaast 224 of 234 g/km CO2 uit. De V8 blaast er 270 g/km CO2. Daardoor komt die wel voordeliger uit inzake belastingen.

Thuiskomen

Deze Jaguar blijft een uitstekende cruiser met een ongelooflijke look and feel. Alles blijft kloppen en het lijkt wel thuiskomen wanneer je in de XJ stapt. Alle knopjes staan waar ze horen te staan, alles werkt naar behoren op een element na, en het blijft een eeuwig minpunt bij Jaguar/Land Rover: het infotainmentsysteem. En hoewel er hard aan gewerkt werd om het beter te maken, blijft het allemaal wat beperkt en vooral traag in bediening. De XJ krijgt ook een digitale tellerpartij mee, maar je kan weinig of niets personaliseren.

De XJ met viercilinder is te koop vanaf 72.350 euro voor het Luxury pack. In totaal zijn er vijf mogelijkheden, inclusief de varianten met langewielbasis, tot een maximale prijs van 90.200 euro. In vergelijking met de 3.0 liter V6 is dat 10.000 euro goedkoper.

Verdict

Wie voor een 2.0 viercilinder kiest, draagt de kostprijs van de Jaguar hoog in het vaandel. De viercilinder is flink goedkoper dan de zescilinder in aankoop en stoot ook aanzienlijk minder CO2 de lucht in. Jammer genoeg zakt het verbruik niet evenredig met de prijs en CO2 uitstoot. Gelukkig blijft het rijgedrag nagenoeg onaangetast.

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder

Vermogen

240pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 660 kg

Prijs basismodel

€ 72 350.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

CO2-uitstoot

216 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Carlos 02:02
afbeelding van Carlos

zwaar Fan van het interieur :D Dat bruin met beige: ideaal.

Hop naar de XF Sportbrake ;-)

Wim 10:24
afbeelding van Wim

jammer dat we hem niet meer op de baan zien, blijft een knappe verschijning, ik vrees dat dit segment hier in Europa wat aan het wegebben is

Yvesw 10:57
afbeelding van Yvesw

@Wim: Vrees? Ik denk dat je nog eerder een Vos in het Waasland tegenkomt dan een XJ op de autostrade :-p Maar als je ook naar de prijs kijkt... Bijna drie miljoen Belgische franken voor een wagen waar vadertje staat ook nog eens graag zijn geld op verdient. Welke Belg koopt dat nog?

Al is het spijtig, want voor mij is er maar één wagen in het A8/7-reeks/S-klasse segment waar je je distantieert van het plebs. En dat is geen van de voorgaande Duitsers, maar wel deze XJ. Prachtkar...

Every Jaguar does things machines can't. 05:58
afbeelding van Every Jaguar does things machines can't.

Ik ben intens en nederig tevreden met mijn XJ 3.0 V6 diesel Design Edition.
Stap in, voel en geniet van elk detail. High tech in combinatie met design van de bovenste plank. De afwerking met vierkante meters aan leder, de virtuele instrumenten, de waanzinnige audio...zucht. Maar nog betrouwbaar ook...want dit is mijn derde Jag!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws