Skoda stuurde ons naar het sprookjesachtige Toscane voor hun nieuwe Superb. Kosten noch moeite werden gespaard, er werd zelfs een hypermoderne showroom in ons 1000 jaar oude hotel neergepoot. De Tsjechen hadden ons dan ook heel wat te vertellen.
Dat de Superb een echt vlaggenschip is moge duidelijk zijn. Deze 3de generatie is met zijn 4m86 geen kleintje. Toch is hij amper 3 centimeter groter dan dan voorganger. Het verschil zit hem vooral in de breedte en de wielbasis. Die zijn respectievelijk 5 en 8 centimeter gegroeid. Daardoor krijgen de achterste passagiers dus nog meer beenruimte dan voordien, maar ook de kofferbak profiteert.
Want met 30 extra plaatsbare liters kom je op een totale laadruimte van 625 liter. Duw je de achterste zitrij naar benden, dan stijgt die ruimte naar 1.760 liter... in een sedan. Ter vergelijking; in de Audi A6 Avant - inderdaad, de stationwagen - krijg je 'maar' 1.680 liter. Eigenlijk té waanzinnig voor woorden.
Gadgetboy
Verder is de Superb helemaal naar deze tijd gebracht met technologieën als een adaptieve ophanging, adaptieve cruise control & file assistentie, dodenhoek-sensor en een wifi-hotspot. Natuurlijk zijn ook de "Simply Clever" gadgets aanwezig. Zo heb je bijvoorbeeld twee paraplu's in de voordeuren, een ijskrabber in de tankklep, L-vormen die je koffers vasthouden in de koffer, vier plaatsen voor 1.5 liter flessen in de cabine en een voetbediening voor de koffer.
Nee, als technogeek kom je tegenwoordig niet veel meer tekort in de grote knaap van Skoda. Enkel het nieuwste speelgoed moet de lowbudget-sedan laten liggen in de rekken van de Volkswagen Groep. Daardoor krijg je dus geen gigantisch TFT-scherm voor je neus zoals in de Audi TT en geen head-updisplay. Van dat eerste hoef je niet meteen wakker te liggen maar zo'n head-updisplay zou een fijne toevoeging geweest zijn.
Geen fotomodel
Toen de eerste foto's het internet opdoken werden de termen 'saai' en 'meer van hetzelfde' niet gespaard. We moeten dan ook toegeven, het is geen fotomodel. Al bedoelen we dat op een andere manier dan je denkt. Staat de Superb wat statisch en saai op de persplaatjes, dan is het in real life een geweldige verschijning. Want dan pas komen de scherpe lijnen helemaal tot hun recht en merk je de designstap die de Superb heeft gezet.
De gekke lichten van de vorige generatie zijn gelukkig in het verleden gebleven. Idem dito voor het interieur, want daar is het verschil met de duurdere Volkswagen Passat kleiner dan ooit. Ook de gebruikte materialen zijn duidelijk van een hoger niveau tegenover de vorige.
Om in gereden te worden
De Tjesch toert voortaan rond op het MQB-platform dat ook dienst doet onder dingen zoals de Volkswagen Passat en de Audi RS 3 Sportback. Dat dit platform scherp uit de hoek kan komen mag wel duidelijk zijn met dat laatste voorbeeld. De Super is echter een geliefde keuze bij taxichauffeurs, en de techneuten van Skoda hebben dat duidelijk in hun achterhoofd gehouden. De ruime sedan is namelijk afgesteld op comfortabele ritten. Daar brengt de adaptieve ophanging weinig verandering in. Want Sport en Comfort zijn leuke toevoegingen, in Normal beschik je over het meest complete pakket.
Dat heeft als resultaat dat de Superb geen rijdersauto is. Want het stuurgevoel is te vaag op je input en alle componenten willen het liefst van al rustig aandoen. Het resultaat is een wagen die vooral kilometers wilt malen. Hopen en hopen kilometers. Kan je hem daarop op afrekenen?
Motorkeuzes
We worden misschien wat eentonig, maar ook op motorisch vlak maken ze sprongen. Die zijn tot 30 procent zuiniger en toch sterker. De Superb begint bij de 1.4 TSI met 125 of 150 pk. Dat is een prima krachtbron, maar moest je meer willen zijn de 1.8 TSI en 2.0 TSI voorhanden met respectievelijk 180 en 220 pk. Alle versies zijn snel zat, toch komt er later nog een 280 pk sterke versie. Dieselen kan je met de 1.6 of 2.0 TDI. De 1.600 beschikt over 120 pk en de tweeliter over 150 of 190 pk. Voor de leasrijders komt er ook een Greenline met maar 95 g CO2/km. Verder zijn zowat alle motoren met een DSG automaat beschikbaar en zijn de 1.4 TSI(150pk), 2.0 TSI en 2.0TDI(150 en 190pk) met vierwielaandrijving verkrijgbaar.
Conclusie
Het is moeilijk schrijven over de Superb. Niet omdat er niets te vertellen valt, wel omdat er zo weinig negatieve punten te vinden zijn. Ja de motor maakt wat meer lawaai dan in een Passat en ja, zo'n head-updisplay had een leuke toevoeging geweest. Toch doet hij alles wat moet en nog beter dan je er van verwacht. Een overvloed aan luxe, comfort en ruimte, wat zoek je nog meer in een dagelijkse cruiser? De Superb gaat het de concurrentie nog knap lastig maken in zijn segment, niet het minst concerngenoot Passat.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 2 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 13 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 18 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 18 uur geleden