De 335i is niet meer, want met de komst van de 3 Reeks facelift tilt BMW dat getalletje naar boven met vijf eenheden. Al gebeurt er meer, want de reden van die 340i-benaming is een gloednieuwe zes-in-lijn onder de kap. Een nieuwe topper in wording?
'De zingende zes-in-lijn', het zou een alliteratie uit de geest van Willy Vandersteen kunnen zijn, maar de term kan je al jarenlang plakken op de 35i-uitvoering van BMW. De 335i is dan ook een soort van icoon. BMW heeft de laatste tijd echter nogal de neiging om iconen eens een goede rammeling te geven (denk maar aan de M4 coupé, die de welbekkende M3 coupé opvolgt). Daarom dat de 35i aflossing krijgt van de 40i. Een hoger getal, dat is toch altijd beter, niet?
Het verschil tussen de 35i en 40i zit hem alvast in de details. Want de 3.0 zes-in-lijn uit de 35i wordt vervangen door een - jawel hoor - 3.0 zes-in-lijn. We moeten dus iets dieper graven om tot de essentie van de evolutie te komen. Zo is het blok alvast gloednieuw en telt het specifiek 2.998 cc. Dat is 19 cc meer dan je er in de 35i kreeg. Daarnaast is er een andere boring en compressieverhouding aanwezig én krijg je nog steeds een turbo met TwinPower technologie.
Simpeler: Gewoon sneller
In meer verstaanbare woorden en cijfers vertaalt zich dat naar 326 pk en 450 Nm, 20 pk en 50 Nm meer dan je in de 35i-uitvoering kreeg voor de facelift. Tenslotte komt de volledige cavalerie vroeger beschikbaar (5.500 tpm vs 5.800 tpm) al moet je iets langer wachten op het totale koppel (1.380 tpm in plaats van 1.200 tpm).
Zet je die cijfers nog eens om naar prestatiewaardes, dan sprint de 340i sedan met automaat in 5,1 seconden naar de honderd terwijl de 335i 5,5 seconden nodig had. Een cijfer dat ons inziens vooral behaald wordt door de vernieuwde verhouding van de 8-traps ZF-automaat, niet zozeer door het extra poeder onder de kap. Topsnelheid steekt zoals vanouds op een Duitse 250 km/u. CO2-uitstoot en verbruik daalt dan weer richting de 152 g/km en 6,5 l/100km. Het is maar dat je het weet.
Efficiënte 35i
Hoe zich dat vertaalt naar rijgedrag? Wel, de 40i rijdt net zoals de 35i. Meer nog, zou je ons vertellen dat het dezelfde motor was, dan zouden we het geloven. Nu, niet dat daar iets mis mee is. Het lijkt ons dan ook vooral dat BMW een toefje EfficientDynamics over het geheel wou strooien om het verbruik en de uitstoot wat te temperen. Want daarnaast klimt het blok net zoals zijn voorganger gretig in de toeren en is de krachtontplooiing eerder lineair dan explosief.
Het maakt van de 340i een sedan - 'Berline' in BMW-lingo - die zich gemoedelijk vlot laat rijden in een rechte lijn. Trek je graag af en toe het volle blik bonen op, dan is de M3 eerder je meug. Ook qua sound engineering hielden de jongens uit München zich in, waardoor het geheel vrij discreet klinkt met een subtiel geplof tijdens het terugschakelen. Al geven we toe, er is iets verslavend aan zo'n zes-in-lijn-sound.
Communicatieve misser
Goed, het blok krijgt alvast de Autofansiaanse goedkeuring – je zou van minder blij zijn -, maar hoe zit het met de verdere dynamische kwaliteiten van de opgepoetste Dreier? Wel, daar kunnen we niet geheel lovend om zijn. Toegegeven, de veerpoten werden verstevigd, het chassis werd stijver, de dempers werden aangepast en de elektronisch bekrachtigde sturing kreeg een vernieuwde kalibratie.
Echter knelt bij dat laatste het schoentje, want BMW lijkt er niet in te zijn geslaagd om de juiste afstelling te hebben gevonden, zeker niet in de 340i. Het stuurgevoel mist namelijk feedback en voelt bij de eerste aanzet wat… tja.. elektronisch aan. Eerder als een radio met drukknoppen voor het volume, dan een draaiknop. Zonde, want het chassis smeekt om baldadig gedrag uit te halen, echter geeft het stuur geen vertrouwen om je daar daadwerkelijk toe aan te zetten.
Ga je dat voelen als je met je 318d dagdagelijks in de file staat? Waarschijnlijk niet, maar we zaniken er graag over omdat BMW jarenlang stuurgedrag hoog in het vaandel droeg en draagt (Steer driving pleasure iemand?). Momenteel blijkt het de zwakste schakel te zijn in de nieuwe 3 Reeks, alvast in de sportiefste 340i. Nu, het gaat om een kalibratieprobleem van de software en BMW heeft te kennen gegeven aan het probleem te werken zodat je toch nog knallend van baanvak kan wisselen in die file.
Twee keer kijken
Over in de file staan gesproken, jaloerse leasingrijders zullen al twee keer moeten kijken eer ze door hebben dat je met een nieuwe 3 Reeks onderweg bent. De facelift krijgt naar Duitse normen namelijk een licht hertekend smoelwerk waarbij de koplampen een nieuw lichtsignatuur krijgen met LED-dagrijverlichten.
Een stramien dat zich achteraan verder zet, want ook daar krijg je standaard LED-lichten op je bord gezwierd. Full-LEDs vooraan zijn dan weer optioneel. De 340i pakt achteraan dan weer standaard uit met een dubbel setje – best wel discrete – einddempers. Dat is trouwens niet uniek, want ook vanaf de 320i en 320d krijg je er twee onder je achterbumper geduwd, al zijn die iets kleiner in diameter. O ja, naar goede gewoonte valt er ook nieuwe velgenspul te bestellen tot 20-duims groot.
Binnenin valt er dan weer meer chroom te vinden rond menig bedieningselement & ventilatiemond en kan je tegenwoordig de bekerhouders vooraan afdekken. Het zit hem dus echt in de details.
Wat moet dat kosten?
Samen met de naamstijging steeg ook de instapprijs voor de meest potente 'normale' 3 Reeks. Al valt dat nog best mee. 46.850 euro moet je achterlaten voor de sedan met handbak. Ga je voor de sportautomatische versnellingsbak, dan betaal je minstens 49.365 euro. xDrive-vierwielaandrijving kost daarbij nog eens 2.450 euro extra, ongeacht de versnellingsbakvariant.
De Touring (lees: stationwagon) komt er gek genoeg enkel met automaat. Prijzen daarvan liggen op 51.050 euro (51.375 euro met sportautomaat) en met xDrive ben je minstens 53.250 euro kwijt.
Conclusie
Wisselen van de wacht, dat doet de 40i-uitvoering met de 35i. Motorisch alvast geen slechte deal, want je krijgt meer pk's en groenere cijfers uit een gloednieuw blok dat even heerlijk snort als diens voorganger. Het stuurgedrag van de 340i blijkt echter wel een smet op het blazoen te zijn. Een euvel dat niet alleen elektronisch kan opgelost worden maar BMW ook moet oplossen om haar imago te kunnen behouden.
Specificaties
Vermogen | 326 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trap automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 530 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
0 tot 100 km/u | 5.10 sec |
Max. kofferinhoud | 480 L |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen