Wanneer je de WRX STI benadert zoals 99% van alle automobielen die er op onze aardbol te vinden zijn, zal je de eerste meters met een gevoel van teleurstelling afleggen. De koppeling is niet van de lichtste en ook de zitpositie is voor lange afstanden zeker niet aan te raden. Een simpele handeling zoals opschakelen is hier allesbahalve vanzelfsprekend, om nog maar te zwijgen van het terugschakelen of de brute pick-up van de motor. Voor dagelijks verkeers is de WRX STI gewoon te hard, te ongeraffineerd.
Doe je waar de WRX STI voor gemaakt is, dan smelten de negatieve punten als sneeuw voor de zon. De Subaru Intelligent drive schakelaar in Sport sharp stand laat alle paarden los met al hun furie en scherpt de respons nog wat aan. Alle onhebbelijkheden lijken opeens perfect op hun plaats te zijn en maken van de WRX de hardcore rallywagen die hij pocht te zijn. De aggressieve vermogensafgifte en giftige motorrespons zijn zo bruut dat het de zintuigen tart. Simpelweg snel genoeg de pook richting tweede versnelling trekken nog voor een betuttelend biepje zegt dat het tijd is om op te schakelen, is al een hele uitdaging.
Die ongeloofelijke ervaring staat in schril contrast met wat de WRX doet in het bochtige werk. Schijnbaar zonder enige moeite worden er bochtensnelheden gehaald die je niet voor mogelijk hield, mede dankzij de computergestuurde differentiëlen die je goed hun werk voelt doen. Daarom lijkt de auto stand me dan ook de juiste keuze, in eender welke situatie zorgt het systeem dat je optimale grip hebt waardoor de verwachte onrust uitblijft.
Ga je de WRX STI vergelijken met z’n digitale tegenhanger dan verlies je meteen de beleving van het geluid en de G-krachten, tenzij je persoonlijk een simulator in elkaar hebt gestoken zoals het exemplaar waarmee de Red Bull F1 rijders zich bezighouden in de winter. Een degelijk home cinema systeem kan een deel van de ervaring redden al is de grootste kritiek op de Gran Turismo reeks ook hier opnieuw het geluid. Een struikelblok dat wel vaker verkeerd loopt bij dit soort games maar ééns alles goed zit een hele hoop toevoegt aan de ervaring.
Ben je echt op zoek naar de perfecte simulator dan mag je allerminst besparen, een degelijk racestuur en bovengenoemd home cinemasysteem zorgen in combinatie met een degelijk formaat HD televisie voor een meer dan aardige simulatie. De detaillering staat op een heel hoog niveau al lijkt het geheel wat minder door de af en toe gekartelde schaduwen, een euvel dat volgens Polyphony Digital baas Kazunori Yamauchi in een latere update opgelost zou moeten worden. We konden ondanks een degelijke vergelijking en het feit dat de ingame Subaru het stuur rechts heeft geen enkel verschil vinden tussen de virtuele en de werkelijke cockpit.
Alhoewel het GT force Pro stuur in één bundel wordt verkocht met het spel kan je beter uitkijken naar een ander werktuig om GT5 aan te vatten. Het beproefde G25 stuur van Logitech voldoet hier mooi z’n plicht en kan dan ook goed de feedback doorgeven die virtueel wordt gegenereerd. De virtuele WRX STI laat zich op dezelfde manier rondsturen als z’n realistische tegenpartij. De ideale lijn volgen kan mits zuivere en soepele input, met een brutere aanpak kan zowel onder als overstuur uitgelokt worden al is dit virtueel véél spektaculairder.
En dan nu de hamvraag: is GT5 de moeite waard?
Ben je op zoek naar een goede mix van visuele kwaliteit en precieze handling van je wagens dan zal GT5 je zeker kunnen bekoren. Hou je niet van het pure racen en is het je meer om de fun te doen dan zoek je beter je plezier in titels zoals Need for Speed. Wat je ook doet, een échte miskoop zal GT5 nooit zijn.
Eigenlijk kan je de Subaru ook zo bekijken. Hij is niet geheel foutloos en spreekt allesbehalve het brede publiek aan. Maar voor de kenner die z'n scherpe kantjes er voor lief bijneemt weet hem zeker te appreciëren.
Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Olivier Garmyn
Video: Media Skills Videoproduction
Met dank aan Subaru België
Specificaties
Vermogen | 300 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 480 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 48 495 |
Prijs basismodel | € 43 995 |
0 tot 100 km/u | 5.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 301 L |
Max. kofferinhoud | 1 216 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen