Rij-impressie: Kia Proceed GT (2019)

kia proceed gt 2019 test autofans

Uit onverwachte hoek schotelt Kia de eerste betaalbare shooting brake van de nieuwe generatie voor. Liefst nog met zo'n dynamisch mogelijke uitrustingniveaus. We gingen op pad met de Proceed GT, een 204 pk sterk kunstwerk op wielen.

Ze hadden duidelijk een wilde dag bij Kia toen ze de nieuwe Proceed op de productielijst zetten. Want niet enkel werd de moeilijke Pro_Cee'd-benaming van zijn voorganger buiten gezwierd. De driedeurscoupé moest plots ook plaats maken voor een vijfdeurs shooting brake. Omdat de jongeren van toen, de ouders van nu zijn?

Prosit

Het is uiteraard niet van de ene op de andere dag dat ze bij Kia die driedeurscoupé uit het gamma gooiden. De oer-Pro_Cee'd-liefhebbers zullen het er niet mee eens zijn maar de driedeurs hebben hun beste tijd gehad in het C-segment. De verkopen lopen jaar na jaar achteruit en de verkoop die de formule toch nog noteert kan de ontwikkelingskost niet dekken. Exit driedeurs dus, niet alleen bij Kia maar ook bij heel wat andere merken.

kia proceed gt 2019 test autofans

Volgens Kia zijn de klanten echter wel te vinden voor een aparte look en een dynamischer model in dit segment. Gooi de voordelen van de coupé samen met die van de Ceed SW stationwagen en je krijgt de nieuwe Proceed. Wat die voordelen dan wel zijn? Ruimte en praktisch nut, opvallend design en technologische nieuwigheid.

Haaienvin

Laat dat net zijn wat deze Proceed naar voren wil schuiven. Zoek vandaag maar eens naar een concurrent, de enige die je vindt is de veel duurdere Mercedes CLA Shooting Brake die binnenkort toe is een zijn nieuwe generatie. Goed, je vindt die Mercedes bijna op elke straathoek en dat is wat Kia ook graag bij deze Proceed wil zien. Daarvoor gooien ze alles in de strijd. Ze geven hem een geslaagde look en als je hem achterlangs bekijkt, dan sta je precies naast een Porsche Panamera Sport Turismo, je weet wel, die nóg duurdere shooting brake. Van de concept car nam de Proceed dan weer de shark blade over in het achterste zijraam. En leutigheidje dat verder geen nut heeft in het ontwerp van de auto.

kia proceed gt 2019 test autofans

Kwamen niet mee van de conceptwagen: de grote pizzavelgen. De 18-duims velgen lijken wat verloren te gaan in de grote wiekassen en het volledige ontwerp van de auto. Maar 21-duims velgen, daar wagen ze zich voorlopig niet aan. Sterker nog, de GT-Line komt met 17 inch velgen, 18 inch is daar een optie.

kia proceed gt 2019 test autofans

De Proceed is verder een paar millimeter langer dan de Ceed SW en is in totaal 43 millimeter lager. Een deel daarvan werd van de daklijn afgeschaafd, de rest van de ophanging. Je kan 594 liter bagage kwijt in de kofferruimte, een kleine 30 liter minder dan bij de SW. Wie mooi wil zijn moet net iets minder bagage mee kunnen zeulen, zo blijkt.

als een pro

We haalden trouwens daarnet de twee beschikbare versies aan: de GT en GT-Line. Die eerste is er enkel met de 1.6 T-GDi turbobenzine van 204 pk, de GT-Line krijgt desgewenst een driecilinder (120 pk) of viercilinder (140 pk) benzine onder de kap, een 136 pk sterke diesel tekent ook present.

kia proceed gt 2019 test autofans

Je ziet, geen basisversies voor de Proceed en ook geen basismotorisaties. Kia merkte namelijk dat de klanten van de Ceed vooral kozen voor goed uitgeruste versies met een stevige motor onder de kap. De diesel is ook op de terugweg, want tegenwoordig wordt 80 procent van het Ceed gamma als benzine verkocht.

contraceed?

De Proceed GT moet er niet alleen goed uitzien, hij moet ook goed rijden. Zoals ook de Pro_Cee'd GT destijds moest. Daarom zorgde Kia voor een aangepaste ophanging met stijvere dempers en andere anti-rolstangen. Daardoor heb je met de Proceed een scherper rijgedrag, zonder dat het allemaal te hard wordt. Een hothatch is hij daarmee niet, een lekkere GT dan weer wel. Stuurgewijs zijn de reacties strak maar heb je niet het gevoel dat alle feedback van de voorwielen door komt tot bij de bestuurder.

kia proceed gt 2019 test autofans

Ga je wat harder door, dan merk je dat de automatische versnellingsbak het ook wat laat afweten. Alsof de zeventrapsautomaat niet goed beseft dat hij met een 204 pk en 265 Nm sterke GT onderweg is en het allemaal wat gezapig opneemt. Met een duw op de "Sport"-knop gaat het iets flukser maar blijft het nog wat te haperend naar onze zin. Die sport-stand heeft ook een extraatje; niet alleen heb je sneller reagerende verzetten en een strakker stuurwiel, je krijgt er ook een ander geluid bij. Dankzij de Variable Exhaust Valve wordt het uitlaatlawaai iets voller het interieur ingeduwd, met de Electronic Exhaust Generator die in het dashboard verwerkt zit.

Instap Shooting Brake

De Proceed ziet minimaal 28.890 euro op zijn prijskaartje staan. Dat is de GT-Line met 1.0 T-GDi motor. Daarmee kost hij 2.550 euro meer dan de hatchback en 1.000 euro meer dan de SW. De Proceed GT is er vanaf 35.890 euro, of 2.800 euro meer dan een vijfdeurs Proceed GT. Stevige prijzen, maar weet dat de Proceed niet als een basisversie in het gamma wordt gezet.

kia proceed gt 2019 test autofans

Conclusie

Als eerste betaalbare shooting brake maakt de Proceed de overstap van het coupé-segment. Zijn dynamische eigenschappen verdienen lof, al worden de sportieve aspiraties wat gefnuikt door de zeventrapsautomaat die niet altijd bij de pinken is. Koop je zo eentje, dan zouden wij voor de manuele versie gaan. Plezier gegarandeerd en je kan nog wat extra bagage meenemen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wim 16:34
afbeelding van Wim

ik vind de nieuwe Mazda 3 mooier vormgegeven(binnen), maar het valt nog wel mee :)

Diedrik Moës 10:50
afbeelding van Diedrik Moës

100% gelijk. zeer mooi aan de buitenkant, zeer mooie achterkant, maar binnenkant ziet er zeer goedkoop en gedateerd uit. Jammer...

Jelledr 19:54
afbeelding van Jelledr

Interieur is ook mijn ding niet, voor de rest wel leuke verschijning.

Mazda 3 ook. Alleen bleek die sedan op t salon er eentje met de Amerikaanse opties wat betreft interieur. Maar volgt later sowieso wel voor onze markt.

Wat dan bij de sedan een beetje in het nadeel zal spelen is de beperkte toegang tot de koffer met alle lift backs (of hoe je het ?) tegenwoordig.

Wat die Kia betreft lijkt et mij wel een geslaagde gezinswagen. Alleen de prijs voor de gt is wel veel.

Klaas vaak 23:22
afbeelding van Klaas vaak

Wat een smaakgevoelige reacties. Je vindt een auto mooi of lelijk. Daarbij hou ik niet van die digitale shit. Sportieve klokken geven mij meer het sportieve gevoel. Maar ook dit is dus mijn smaak. Emotie en gevoel .....een kwestie van smaak. En over smaak valt niet te twisten.

Uw reactie