Rijtest: Hyundai Tucson CRDi (2015)

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

De eerste generatie Tucson was een bestseller in zijn segment en ook zijn opvolger, de ix35 voerde de laatste maanden van zijn carrière de verkoopslijsten nog aan. Kan deze nieuwe Tucson voor de derde keer de lijn doortrekken?

De 'ix35'-benaming sprak voor ons altijd wat minder dan 'Tucson', dat geven we toe. Dus toen Hyundai aankondigde die laatste naam opnieuw te gaan gebruiken, waren we daar niet rouwig om.

troonopvolger

En hoewel hij de ix35 opvolgt, evolueert de Tucson gewoon verder van semi-terreinwagen naar luxe SUV. Met de 19 inch wielen van onze testwagen leken we dan ook verder dan ooit van ongeasfalteerde wegen te staan maar een klein - en weliswaar niet helemaal gepland offroad-uitstapje - bewees dat de hogere bodemvrijheid van de Tucson nog altijd zijn voordelen biedt.

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

Verder heeft de Tucson een uiterlijk dat hoofden doet draaien. Want de eerdervermelde 19 inch velgen worden omringd door grote wielbogen. De vormen zijn fijn geproportioneerd en doen dankzij de scherpe lijnen wat agressief aan, een stijl die wel meer merken dezer dagen nastreven. In de grille en koplampen verwerkten de designers de familietrekken van de Hyundai-clan.

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

blijvende indruk

Binnenin borduurt Hyundai verder op de afwerking die ze op de ix35 en andere Hyundai-modellen aanboden. Daardoor zien we een goed afgewerkt interieur, al worden her en der nog wat harde plastics gebruikt waar de concurrentie vandaag voor zachtere kunststoffen kiest. Al wordt het plasticgebruik nooit storend en heeft Hyundai aandacht besteed aan de uitwerking van de middenconsole. Als Hyundai de lijn van duurzaamheid van de ix35 kan doortrekken, dan hebben de Tucson-klanten binnen een aantal jaren niets te klagen over hun aankoop van vandaag. Want sla er de fora maar eens op na, weinig eigenaars hebben te klagen over lastige piepende of krakende onderdelen. Waar we echt verbaasd over waren was de ruimte achterin. Daar kan een volwassene in alle comfort plaatsnemen en blijft er ter hoogte van de knieën nog wat ruimte over.

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

Gaan we rijden met de Tucson, dan doen we dat in dit geval met de 1.7 CRDi met 115 pk. Dat wordt volgens ons de meestverkochte versie op onze markt. De 115 pk zijn net genoeg om mee te gaan met het verkeer, al duidt de 0-100 km/u in net geen 14 seconden erop dat je beter geen stoplichtsprintjes trekt. Het voelt echter nooit aan alsof je erg nipt zit bij het optrekken en hernemen. Wil je echter wat meer oompf dan kies je voor de 136 pk-versie van de tweeliter of, als je voor de full monty gaat, de 185 pk-variant met twee liter inhoud. Met 115 pk stuurden we de Tucson overigens richting een keurig verbruik van 7 l/100 km.

kort door de bocht

Wààr je met de Tucson gaat rijden, maakt niet zoveel uit voor de wagen. Hij voelt zich even goed op de snelweg als op de smallere heuvelwegen in de Ardennen. Al moet je in de Ardennen wel even opletten dat je de sturing niet teveel bochten voor de wielen legt. Want dan is de Tucson wat minder op zijn gemak en durft hij wat vaag gaan sturen. Tel daarbij de remmen die wat zacht ingrijpen en je komt snel terug van je tochtje in de Ardennen. Kom je via de snelweg terug, merk dan op dat weinig windgeruis doordringt tot het interieur en dat de 1.7 CRDi vrij stil is.

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

omhoog, die blik

Waar de afwerking van de Tucson erop verbetert doet de uitrusting dat ook. Denk dan aan een elektrisch openende en sluitende kofferklep, een noodrem, een infotainmentsysteem met mogelijkheid tot koppeling van je smartphone, verwarmde zetels en stuur. Onze versie was een 'Launch Edition' die nog wat beter in de uitrusting ingeduffeld was. Goedkoop is een Tucson dan ook niet meer, een verkoopsargument waarmee Hyundai de allereerste generatie op de markt zette. Tel daarbij echter de standaard 5 jaar garantie en de Tucson blijft een goeie deal in het segment.

hyundai-tucson-2015-rijtest-autofans

conclusie

De Tucson van de derde generatie - de ix35 meegeteld - mag zich weer een stapje hoger op de ladder van de SUV's positioneren. Zijn innemende uiterlijk maakt zijn wat brave maar degelijk afgewerkte interieur goed, zijn blijvende garantie doet je de iets hogere prijs vergeten. Wil je optimaal van het rijcomfort genieten, dan mijd je best de bochtige wegen, bospaadjes of stadsstraten vreest de Tucson echter niet.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Specificaties

Motor

1.7 CRDi, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

116pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

176 km/u

Prijs basismodel

€ 25 999.00

0 tot 100 km/u

13.70 sec

CO2-uitstoot

119 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
H. 16:27
afbeelding van H.

//EDIT: Klopt als een bus H ;-) Aangepast.

MDS 08:01
afbeelding van MDS

199g CO2? Dat lijkt me toch een foutje, dat zou overeenkomen met een verbruik van 10l ofzo...

ivan 14:06
afbeelding van ivan

hoe instaleer ik een telefoon in een Hyundai Tucson van het jaar 2016 .

P.Nis 15:45
afbeelding van P.Nis

Nog een goei maand wachten, dan is het 2016: het zal vanaf 1 januari 2016 als vanzelf gaan.

Geert luyckcx 08:55
afbeelding van Geert luyckcx

Hij zoekt 'm zelf maar zet wel je bt aan op je gsm

Dominique Blondeel 01:42
afbeelding van Dominique Blondeel

Ik heb de Tucson 1.7 crdi nu 2 maanden in mijn bezit en ben zeer tevreden over de aankoop. Er zijn enkele zaken die niet kloppen. Bv de acceleratietijd. Ik was hier vrij scpetisch over en had de wagen toch op de proef gesteld met een volle tank en deed 0-100km/u in 10,70 sec.

Dat is dus even snel als een Golf 1.6 Bluemotion met 110 pk. Het verbruik komt helaas nergens in de buurt van hetgeen er op papier vermeld staat. Met een rustige rijstijl en veel autosnelwegen kom je op een gemiddelde van 6,5 l/100 km. Wordt dit gemengd met stadsverkeer kom je vaker uit aan 6,8-7,0 l/100 km. Ik haal gemiddeld 870-900km per maand met eem volle tank van 62 liter in normale omstandigheden. De motor is ook minder verfijnd qua geluid als je het gaspedaal indrukt, anders een prina reisgezelschap en een rustige, stille motor als je er rustig mee wenst te rijden.

De grotere 19 inch velgen zorgen ervoor dat de wagen een slechtere veercomfort heeft dan met de 16 inch velgen, maar algeheel valt dit zeer goed mee!

Omtrent alle andere zaken betreffende deze wagen ben ik tevreden. zeer goede isolatie, grote ruimte aan standaard opties, goede comfortabele stoelen voor lange reizen, een uitgebreide standaard optie pakket en een redelijk, aanvaardbare prijs voor dit segment.

Last but not least, de design, de opties die je erbij krijgt en het algemene comfort tijdens lange ritten en de beenruimte!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws