Rijtest: Mercedes GLE 450 4matic AMG Coupé

Rijtest: Mercedes GLE 450 4matic AMG Coupé

We hebben er een aantal jaren op moeten wachten maar hij is er. Toen BMW de X6 voorstelde reageerde Mercedes in de stijl van “Suv Coupé? Wie wil zo’n ding nu in godsnaam...” Na jarenlang groen lachend toe te kijken op het succes van die wagen is hun eigen SUV-Coupé er nu ook. Te laat komen in stijl dan maar?

Yaj or Nej

Op Autofans is er ooit een heuse voor/tegen groepering begonnen inclusief de nodige social media pagina’s om gelijk denkenden te verzamelen. Grappig toch dat een nieuwe vorm in de automarkt zoveel teweeg kon brengen. De concurrent uit Beieren riskeerde het en oogste er gigantische winst mee. Iets verder in Stuttgart konden ze niet anders dan hier in meegaan.

Prestatiedrang

Het lange wachten met het lanceren van de GLE Coupé werpt zijn vruchten af. De wagen voelt vanaf de eerste keer juist aan. Hij ziet er volgens de meeste behoorlijk oké uit, heeft een motoraanbod dat in geen enkel geval als “te min” kan worden bestempeld en de prestaties zijn navenant. De S van Sports Utility Vehicle komt hier tot zijn recht. Met 362 pk verdeeld over de vier wielen komt hij overal goed van zijn plaats. Eigenlijk is het in comfortmodus optimaal genieten van zijn vermogen en – zoals verwacht – compromis tussen sportiviteit en comfort. De overige mogelijkheden op het keuzewiel zijn Sport en Sport+ zijn eigenlijk in geen geval bruikbaar op de openbare weg door de karakterwissel van de versnellingsbak.

Porsche-Centre-Antwerpen

Daarmee bedoelen we het lang blijven hangen in toeren en continu de drang om vol gas te knallen als een malle. De achterwielen krijgen ook 60% van het vermogen te verwerken en maken deze GLE speelser. Dat is allemaal leuk voor eventjes maar dan gaat de knop snel terug naar Comfort of Individual. Met die laatst kies je zelf hoe stuurwiel, dempers en versnellingsbak zich gedragen. Voor de ritjes richting mondaine skioorden is er ook de handige Winter-modus waar alles zachter reageert en de 4Matic zich aanpast naar de ideale vierwielaandrijving.

 mercedes-gle-450-coupe-4matic-amg

Comfortabel, praktisch

Niet alles is perfect voor de GLE. De koffer openen doe je via het knopje op de bestuurdersdeur, de sleutel of.... helemaal onderaan net boven je nummerplaat. Vreemde plaats om zo’n knopje te steken. Als de koffer éénmaal opengaat krijg je te maken met een hoge til-rand van circa 15 centimeter. Je zware bagage moet je stevig tillen om eruit te krijgen. Gelukkig is het comfort voor de overige zaken beter. Zo is er net voldoende hoofdruimte achterin voor passagiers van het gemiddelde formaat. De schuin aflopende C-stijl gaat daar met centimeters lopen natuurlijk. Komen we op de twee plaatsen die er toe doen, vooraan dus, heb je echt niets te klagen. De zetels zitten perfect omsloten om je voldoende in bedwang te houden als je hem toch de sporen geeft en dit met een prima comfort. Hier kunnen we lang in vertoeven.

 mercedes-gle-450-coupe-4matic-amg

Omhoog. Omlaag. Omhoog.... Omlaag

Net boven het keuzewiel van de rij-modus zit een toets waarmee je de rijhoogte aan te passen. Zo kan je hem omhoog laten komen, en geen klein beetje. We konden geen precies cijfer terugvinden maar reken op 10 cm in totaal, afgewerkt in stapjes van 2,5 cm per keer. Redelijk hoog dus, wanneer je dit zou gebruiken... waarschijnlijk 3 à 4 keer in de eerste dagen bij het showen van je nieuwe Mercedes.

 mercedes-gle-450-coupe-4matic-amg

Stuur en wielen in harmonie

Het stuur hangt heel kort aan de wielen, daarmee bedoelen we dat hij scherp reageert op je stuurbeweging en dit ten allen tijde. In de modus Sport/Sport+ nog eens te meer natuurlijk. Het rijden is hierdoor heel direct en vooral leuk. Je hebt meteen volledige controle en vooral vertrouwen in de wagen zijn kunnen. Opletten voor overstuur als je hem in Sport(+) laat staan, want dan kan hij dus onverwacht wel ééns de kont opzij zetten wanneer je het niet meteen verwacht. We kunnen het moeilijk een minpunt noemen.

 mercedes-gle-450-coupe-4matic-amg

Mercedes-AMG

De GLE Coupé is – zoals het moet in dit segment – enkel verkrijgbaar met dikke motoren. Zo zijn alle niet-AMG’s uitgerust met drie liter grote V6-motoren, voorzien van een 9G-Tronic automaat. De dieselmotor heeft 258 pk en de overige twee benzine’s 333 pk, of zoals in het geval van onze testwagen 362 pk en 520 Nm koppel. Geen hybrides dus, maar zeg nooit nooit. We vermelden ook even de AMG optie: 5.5 liter grote V8 met een absurde 585 pk. Incl BTW een prijs vanaf 122.000 euro. Je hebt een GLE Coupé vanaf 69.500 euro (GLE 400 4Matic). Onze tester de, GLE 450 4Matic AMG, begint bij 78.000 euro en kost inclusief een hoop opties 113.000 euro. Niet van de poes maar wat had je gedacht, bijna identiek aan de prijzen van BMW’s X6 voor elke soortgelijke motorisatie en uitrusting. Deze 450 AMG is de eerste Mercedes-AMG wagen die een échte tussenstap biedt tussen een wagen met een AMG-pakket en een echte GLE 63 AMG. De GLE is uitgerust met een 93+12 liter grote benzine tank. Die is met een verbruik van 13,5 liter (reëel verbruik) sneller leeg dan je denkt. Dat is dan dat extra AMG gevoel?

Conclusie

Na het lange wachten heeft Mercedes zijn X6 concurrent op de markt gebracht. Scoren doen ze van de eerste keer want deze wagen staat meteen op punt en past uiteraard perfect in de lijn van de overige Mercedes SUV’s. Vergelijk het interieur niet met het overige gamma zoals de C of S klasse want dan zit je helaas in een verouderd interieur. Voor de GLE Coupé moet je stevig in de buidel tasten en lopen de kosten hoog op wanneer je je gaat amuseren met de optielijst. Je krijgt er gelukkig heel wat auto voor terug en vooral een comfortabele wagen met een sportieve indruk die hij desgewenst kan waarmaken zonder enige moeite. Vreemd detail: De eerste versnelling van de 9-bak automaat is een folietje want deze gebruik je nooit. Vertrekken doet de 9G-Tronic namelijk altijd in tweede. Extra Tip: Geef zeker geen 5.000 euro uit aan het B&O audio-systeem. Ben je een audiofiel dan zal je hier niet warm van worden...

Specificaties

Motor

2996 cc turbo V6

Vermogen

362pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

9-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 113 500.00

Prijs basismodel

€ 78 000.00

0 tot 100 km/u

5.70 sec

Gemiddeld testverbruik

13.50 L/100km

Min. kofferinhoud

650 L

Max. kofferinhoud

1 720 L

CO2-uitstoot

219 g/km

BIV

€ 2 927.00

Rijtaks

€ 776.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Tom Daem 19:45
afbeelding van Tom Daem

Mooie review! In Sport + vertrekt hij toch in 1st?

Sam 11:31
afbeelding van Sam

Foef kar

P. Nis 08:59
afbeelding van P. Nis

Die lijkt toch helemaal niet op een foef?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws