Rijtest: Volkswagen Touareg 3.0 TDI (2019)

De grootste, duurste en meest luxueuze Volkswagen die je op de moment bij de dealer kan vinden draagt de naam Touareg. De derde generatie Touareg is volgens Volkswagen een directe rivaal voor de premium SUV’s, waar ze stiekem binnen hun groep al enkele exemplaren van hebben. Geniale zet of schot in eigen voet?

BMW X7, Audi Q7, Mercedes-Benz GLE, Volvo XC90 en zelfs onrechtstreeks de Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en misschien zelf de Lamborghini Urus. Allemaal wagens waar de Volkswagen Touareg de SUV-pijlen op gericht heeft. De concurrentie is niet min voor deze nieuwe Volkswagen Touareg, al hopen we niet dat hij last krijgt van plankenkoorts, want we vinden hem wel iets hebben.

Groot, groter, grootst, Touareg

De vorige Touareg was niet verlegen om ruimte binnenin, al springt de nieuwe daar nog vlotjes overheen. Zeker als je weet dat zijn koffer 810 liter -met de achterbank rechtop- verbergt. Dat aspect valt je direct op wanneer je hem ziet staan in al zijn proporties. Indrukwekkend voorkomen heeft hij alvast met hopen. Vooraan nemen de nieuwe grille en koplampen het voortouw, terwijl de voorbumper het uiterlijk verder accentueert. De R-Line dropt daar dan ook direct een hoop sportieve details bovenop. De optie die je moet hebben, geloof ons maar!

volkswagen touareg TDI 2019 test

Een blik langs de zijkant en de kolos, die Touareg heet, toont zijn ware aard en uiterlijk. Heel wat aantrekkelijker dan zijn vorige generatie, maar ook een rechtstreeks evenbeeld van de Audi Q7. Spiegelbeeld? Hier is er weinig creativiteit van de ontwerpers terug te vinden, die bijna een exacte kopie hebben neergezet. Iets negatief is dat natuurlijk niet want die Audi Q7 is verdammt schön, al hadden we toch net iets meer persoonlijkheid verwacht bij de Volkswagen Touareg.

volkswagen touareg TDI 2019

Achteraan hebben we 2 rechthoekige uitlaten met daarboven achterlichten die tegenover de vorige wat fijner van vorm werden. Alweer zien we aan de achterkant wat familietrekjes terugkeren. Onze ideale samenstelling zou toch wel een “full black” combinatie zijn. Al is het in blauw ook niet mis.

Kabouter at work

De nieuwe lampen die we daarnet al even aanhaalden zijn er met kleine kaboutertjes in, die de ledjes in allerlei verschillende combinaties kunnen laten branden of dimmen om zo de bestuurder het beste zicht te garanderen. Klein voorbeeld: wanneer je voorbij een verkeersbord rijdt dat te hard reflecteert, zal de Touareg de lichtintensiteit op die plek verminderen zodat je niet verblind wordt. De Volkswagen Touareg duidt in het donker zelf zwakke weggebruikers aan, om ze in het oog te laten springen. Al lijkt het soms wel dat je even met de licht flikkert naar een passerende fietser. Good job, kabouters. Al noemt Volkswagen het hun IQ.Light Matrix LED koplampen. Als het kind maar een naam heeft.

volkswagen touareg TDI 2019

Als je dat al indrukwekkend vindt, dan val je van je stoel bij het volgende. Al veel wagens kunnen zichzelf inparkeren. Daar is deze Touareg geen uitzondering op, maar hij kan het ook met een aanhangwagen. Dit maakt het parkeren met de trailer - waar het paard van de dochter inzit - veel makkelijker aangezien rechts rechts is en niet rechts-links. Snap je?

Het techfest houdt daar niet op want deze Touareg is uitgerust met een infraroodcamera vooraan, verder nog een achteruitrijcamera, adaptieve cruise controle die weet tegen welke snelheid je de volgende bocht kan nemen en zich daaraan aanpast. Al onderschat Volkswagen het kunnen van hun Touareg hier wel en wordt het frustrerend als je tegen een slakkengang door de bocht gaat.

Normaal VW-stuur

Al die technologie valt van binnenin te besturen. Deels van op het "normale" Volkswagen stuur dat we liever net iets exclusiever zagen, en deels vanop de gigantische touchscreen van 38 cm waarbij je alle “apps” op de gewenste plek kan plaatsen. Net zoals bij een iPad. Laat die grootte even inzakken, 38 cm, groter dan sommige laptopschermen. Fysieke knoppen rond het scherm zijn verleden tijd, veel wegkijken van de baan dus. Verder is een digitaal instrumentenpaneel voor je neus dat je volledig kan instellen naar eigen goesting - met navigatiesysteem, eventueel sportief uiterlijk, … - en dan ook nog een head-updisplay. Nu zullen we alles voor onze neus wel hebben gehad, Het is bijna te veel om op te noemen.

volkswagen touareg TDI 2019

Op de middenconsole vinden we een stevige pook van de automatische versnellingsbak en draaiknoppen voor het volume van de stereo, aanduiding van de ondergrond en Sport + Eco keuze en een knop om de hoogte van je Touareg aan te passen. Heel hoog om vuile voeten te vermijden offroad, hoog, normaal voor autosnelweg en laag als sportstand. Geen nood, de Touareg past zichzelf wel aan als jij het vergeet.

volkswagen touareg TDI 2019

Je achterste kan je op de extreem comfortabele en goed ondersteunende elektrisch lederen sportzetels laten rusten. Deze zijn natuurlijk - optioneel - uitgerust met zetelverwarming en -koeling. De algemene indruk binnenin is meer dan dik OK. We zouden het zelfs premium durven noemen.

Boot

De looks van een cruiseboot en de feel van een speedboot. Nu een echte speedboot ook niet, maar hij is veel scherper dan zijn uiterlijk doet vermoeden. De wagen kan zich enorm goed aanpassen aan zijn verschillende rijmodi. In Comfort en Eco schakelt de wagen enorm snel en zacht op om zijn toerental en verbruik zo laag mogelijk te houden, wat zeker geen probleem is met zijn 8 versnellingen. Verder veert de wagen zachter en wordt het rijcomfort op de hoogste prioriteit. Terugschakelen en snelheid maken vormen dan een groter probleem.

volkswagen touareg TDI 2019

In Sport veranderen de schakelinstellingen - al blijven deze aan de zachte kant - en reactie van de motor meer dan behoren. De wagen scherpt aan en reageert vlotter wanneer je het gaspedaal aanraakt. Naast het opscherpen van zijn reactie legt de wagen zich dichter bij de grond om zijn zwaartepunt te verlagen wat op zijn beurt een positief effect heeft in de bochten. Verwacht echter niet dat je een Mazda MX-5 op het lokaal circuit gaat bijhouden. Daar koop je maar een Polo GTI voor.

volkswagen touareg TDI 2019

Waar je wel een MX-5 achter je kan houden is op de autobahn. De trekkracht die de Volkswagen Touareg blijft voorleggen is ronduit indrukwekkend, wetende dat hij bijna 2,2 ton moet meesleuren. Die trekkracht is te danken aan zijn 3.0 TDI V6 met 286 paarden, maar belangrijker: 600 Nm koppel. Deze krachtstoot zorgt voor een versnelling van 0-100 km/u in 6,1 seconden. Behoorlijk indrukwekkend. Ons gemiddeld verbruik was na een week 7.5l/100km met veel snelwegkilometers en een vereiste greep naar de topsnelheid op de Duitse autobahn.

Prijskaartje

Volkswagen, een wagen voor het volk. Deze Touareg alleszins niet. Vanaf 61.400 euro! Neem even tijd om dat in te laten zaken. Meer paarden, ander kleurtje, panoramisch open dak, R-Line, … onze Touareg is goed uitgerust en dat vertaalt zich in het prijskaartje. 101.890 euro voor deze Volkswagen Touareg. Doe je het met de Audi Q7 of Volvo XC90 dan bekom je om en bij dezelfde prijs, BMW en Mercedes-Benz zijn een tikkeltje duurder, binnen deze prijsklasse te verwaarlozen. Kijken we bij Porsche, Lamborghini en Bentley dan kan je zeker zijn dat deze Touareg een koopje is, maar die drie spelen in een andere prestatieklasse.

volkswagen touareg TDI 2019

Conclusie

De duurste Volkswagen van de moment is ongetwijfeld de meest vooruitstrevende en een geboren kilometervreter. Meer dan ooit kiest Volkswagen voor comfort en rijkwaliteiten op de weg. De Touareg introduceert ook een aantal innovaties op technologievlak. Op motorvlak blijft hij echter voor een dikke V6 diesel kiezen en daar is de huidige markt niet zo happig op. Wachten op een hybride Touareg dan maar?

Specificaties

Motor

3.0 TDI V6

Vermogen

286pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 176 kg

Topsnelheid

235 km/u

Prijs testwagen

€ 101 890.00

Prijs basismodel

€ 61 400.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

810 L

CO2-uitstoot

173 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 17:54
afbeelding van Yannick

knappe wagen, zeer knap interieur maar please.... geef ons terug drukknoppen,
die touchscreens zijn leuk om naar te kijken maar daar stopt het volledig.

imho is het perfecte geen middenconsole scherm, audi virtual cockpit toestanden en
zeer intuïtieve bediening via het stuur. Eigenlijk zoals de rode Audi TT die jullie (ik eigenlijk :-p) hebben getest een paar jaar terug.

Uw reactie