Duurtest: Suzuki Vitara 4x4 1.4 GLX (2)

Suzuki Vitara 1.4 AllGrip test Autofans

Onze Vitara-duurtester is intussen al helemaal in het dagelijkse Autofans-leven geïntegreerd. De afgelopen weken kwam hij een Japanse concullega tegen, en de vierwielaandrijving is aardig van pas gekomen in een onverwachte situatie.

De redactionele testplanning kwam de afgelopen weken zo uit dat onze Vitara kortstondig de degens kon kruisen met een collega-SUV uit Japan: de Mitsubishi ASX. Die heeft met een carrière van tien jaar al wat leeftijd, maar kreeg vorig jaar een facelift om er nog een laatste keer tegenaan te gaan. En met reden: de ASX blijft een verkooptopper bij Mitsubishi.

Strikt genomen komen beide Japanners uit in een andere categorie SUV’s: onze Vitara in het B-segment (met een lengte van 4,18 meter) en de ASX in het C-segment (met een lengte van 4,36 meter). Maar beide mikken op een vanafprijs van zo’n 23.000 euro en komen standaard royaal uitgerust voor de dag. Voor minder dan 30.000 euro rijd je in beide gevallen in de topuitvoering weg, al drukt onze Suzuki de prijs nog iets meer.

Suzuki Vitara 1.4 AllGrip test Autofans

De Mitsubishi kan zijn leeftijd niet meer helemaal verbergen, vooral qua aandrijflijn dan. In het vooronder ligt immers een atmosferische 2.0 van 150 pk en 195 Nm, gekoppeld aan een manuele vijfbak. Optioneel is er een continu variabele transmissie. Niets van dat alles bij de Suzuki: die doet het met een 1.4 turbobenzine van 140 pk en 220 Nm, die nu ook als milde hybride is geïntroduceerd. De ASX laat vierwielaandrijving aan zich voorbijgaan, de Vitara laat je de keuze.

Het vroeger afgegeven koppel en de zesde versnelling (al heeft ons testexemplaar een automaat) zorgen ervoor dat de Vitara het vlotst rijdt, al kan de ASX pareren met een wat gezapigere ophanging, die het comfort aan boord iets aangenamer houdt. De extra lengte vertaalt zich vooral in de binnenruimte: de ASX is achteraan iets ruimer, de kofferruimte is met 406 tegenover 375 liter zowat 30 liter groter. De ruimste en comfortabelste is dus de Mitsubishi, de betaalbaarste en modernste de Suzuki.

Suzuki Vitara 1.4 AllGrip test Autofans

Windmaker

Wat ons de afgelopen periode nog is opgevallen aan 1-WMP-595? Windgeluiden. Daar zitten de winter-/voorjaarsstormen ongetwijfeld voor iets tussen, maar zo goed als elke passagier die in onze Vitara stapt, merkt het op. De dakrails zijn nu niet van dien aard dat ze turbulenties veroorzaken, dus wij zien eerder het lichte gewicht van de Suzuki als oorzaak. De Vitara weegt 1,2 ton, en dat merk je bijvoorbeeld aan het gewicht van de portieren.

Verder heeft het AllGrip-systeem ons de afgelopen weken bij het gure regenweer al regelmatig uit de slag getrokken. De straat van de garage waar 1-WMP-595 de nacht doorbrengt, is immers enkele maanden lang opgebroken maar nog wel toegankelijk. De gigantische, met putten bezaaide modderpoel waarin de straat nu herschapen is, kan de Vitara gelukkig probleemloos de baas. Met een aangepaste snelheid verteert de ophanging dat zonder problemen, om op de vraag van lezer Eddy Jaspers te antwoorden.

Wat staat er nog op het programma voor 1-WMP-595? De komende weken krijgt hij ongetwijfeld een of andere trip naar de meubelwinkel voor de wielen geworpen. Daarnaast plannen we hem enkele dagen in te ruilen voor een Vitara met de nieuwe mild hybrid-aandrijving. Verdere vragen zijn intussen nog steeds welkom in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie