We waren op weekend naar Virton, in het zuiden van ons land met vier SUV’s en twee hot hatches. Op één na, die voor morgen gepland staat, weten jullie perfect over welke wagens ik het hier heb. De Land Cruiser was op zijn minst gesteld de meest opvallende verschijning. Enkel en alleen al omwille van zijn grootte. Een stuk groter als de Range Rover biedt de Land Cruiser enkele knappe voordelen die de concurrent in kwestie niet had. Zo was ons testmodel uitgerust met een zevenzitsconfiguratie die elektrisch neergeklapt kon worden. Op die manier verdwenen beide zetels in de kofferbodem en kreeg je plots 621 liter kofferruimte ter uwer beschikking. De manier om je koffer te openen is echter een ander paar mouwen. Op zich is het simpel. Je hebt twee manieren. Ofwel open je enkel de achterruit via een eenvoudige druk op de knop, ofwel open je de ganse achterklep. Kies je voor dat laatste, zou ik standaard een parkeerplaats zoeken met een extra twee meter achter de wagen. De kofferklep is namelijk enorm en gaat bovendien naar de stoepkant toe open waardoor ze heel erg onpraktisch is in de stad en op drukke winkelparkings.
Een ander voordeel aan de grootste te zijn is de enorme bodemvrijheid. Het was mijn eerste ervaring met een Land Cruiser en aangezien ik dan weer enkele duizenden kilometers rijk ben met een Range Rover Sport, was ik blij de concurrent eens aan de tand te kunnen voelen. Aangenaam verrast door zijn kunnen is wel het allerminste dat ik stellen kan.
Voor het chassis maakte Toyota gebruik van een plaatstaal om een laag gewicht te kunnen koppelen aan een hogere stevigheid en stijfheid. Maar er is meer technologie aanwezig om de off road eigenschappen ongeëvenaard te maken. Zo beschik je over een elektronisch gestuurde KDSS-ophanging (Kinetic Dynamic Suspension System) en stuurbekrachtiging met Variable Flow control-technologie.
Je hebt als bestuurder van de Land Cruiser enkele instellingen die je kan maken. Ga je off road, dan kan je ook best de bijhorende stand aanklikken. (Het systeem heet ‘Multi-terrain select’ en laat je de keuze tussen Mud & Sand, Loose Rock, Mogul en Rock.) Doe je dat, dan worden de stabilisatoren en antirolstangen uitgeschakeld waardoor de vloeistof in kwestie vrij kan bewegen. Dat heeft tot gevolg dat elk wiel nu individueel kan bewegen en op die manier een perfect antwoord is op de robuuste ondergrond die we in de streken van Virton veelvuldig terugvonden.
Het is op die manier dat de Land Cruiser dé wagen bij uitstek is voor off road. In mijn ogen kan je zowel een Land Cruiser als Range Rover in je garage hebben staan. Hoewel beide modellen hun eigen fans hebben die dit niet zullen beamen, het is wel degelijk zo. Ga je off road, dan opteren wij alvast voor de Land Cruiser (Lees: De Range Rover Sport was ook goed). Ga je voor cruisen op de baan in alle comfort met de nodige power, dan neem je best de sleutels van de Range.
En als je zelf niet mag proeven van al dat moois en je bent op de achterbank beland, heb je weinig reden tot klagen. Je hebt er namelijk een heel multimediasysteem voor je klaarliggen. Zo zit er een neerklapbaar 9" scherm in het dak verstopt met krachtige 5.1-kanaals surroundklank. Je kan het scherm ook aansluiten op je iPod, videocamera of DVD speler en er op die manier alle voordelen uithalen.
Verder wordt je binnenin verwend met alle nodige luxe. Toyota heeft gekozen voor een wat riantere uitrusting waardoor ze wat klanten kunnen afsnoepen van BMW en Land Rover. Want van de 50.000 SUV’s verkocht per jaar op de ganse markt, wil Toyota er 3.000 voor haar rekening hebben. De gebruikte materialen zijn je geld waard en de technologie die er aanwezig is doet haar werk prima. Dat vertelden we jullie al eens.
Aan power kwam de Toyota misschien wel wat tekort. Vooral de moeite die hij had om uit de startblokken te komen gaf ons een prima voorbeeld van de doorsnee tank in ‘40-‘45. Wij reden met de 3.0 liter D-4D automaat. Die zou op papier een sprintje naar 100 km/u klaarspelen in 11.7 seconden. Daarvoor zorgen 173 paarden met de bijhorende 410 Nm koppel. Off Road is deze motor perfect, een echt werkpaard. Op de gewone wegen komt hij soms wat adem te kort en lijkt het alsof de Land Cruiser dus eerder underpowered is. Dit is jammer, want bij Toyota hebben ze wel motoren meer pk's in het schap liggen. Waarom men de Land Cruiser daar dan niet van voorziet, daar hebben wij het raden naar.
En voor kwaliteit betaal je, altijd. Al is de prijs bij deze Land Cruiser relatief hoog waardoor hij in eerder genoemde concurrenten hun vaarwater komt. Onze vijfdeursversie begint op €42.870 voor de TX met manuele transmissie. De Offroad- en Premium-versie zijn enkel te verkrijgen met automatische transmissie en kosten respectievelijk €53.750 en €64.270.
De conclusie is eigenlijk al gemaakt. Want wanneer ik sprak over Range Rover en Land Cruiser-fans, sprak ik deels over mezelf. Ik ben een Range Rover Sport-fan. Maar ik kan met veel overtuiging stellen, en dat zonder enige moeite, dat de Land Cruiser beter was off road. Maak je geen illusie van luxe, materialen,… De Land Cruiser doet off road zijn werk gewoon perfect. Op de weg vonden we hem wat minder, hier moet hij eenvoudigweg het onderspit delven voor de concurrenten uit Duitsland en Engeland.
Met dan aan Toyota Belgium voor de testwagen
Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Alexander de Nys, Joeri Mertens & Christophe Van Aelst
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen