Gametest: Dirt Rally 2.0 (2019)

Dirt Rally 2.0 review vlaams

Met DiRT Rally had Codemasters in 2015 het idee om een hardcore racegame te lanceren. Met een pure rijervaring die ten alle tijd moet domineren boven kekke visuals, opgepompte muziek en een hippe verhaallijn. DiRT Rally 2.0 bouwt verder op dat elan en zet de turbodruk nog wat hoger.

Racegames, je hebt ze in alle geuren, kleuren en zelfs genres. Van straatracers met een focus op het verhaal, over Formule 1-simulatoren tot racegames waarbij je met micomachines over het aanrecht scheurt en powerups op elkaar afvuurt. Neem het maar van ons aan; DiRT Rally 2.0 kan niet verder weg staan van dat laatste voorbeeld. Want DiRT Rally 2.0 wil pure simulatie prediken, simulatie die zonder pardon het kaf van het koren scheidt en elke seconde van onoplettendheid meteen afstraft.

Eerste pandoering

Serieus business dus en dat merk je meteen wanneer je DiRT Rally 2.0 voor het eerst opstart. Geen opgepompte dubstep op de achtergrond, flitsende visuals die naar je netvlies worden geschoten en al helemaal geen hyperactieve stem die je welkom heet en je handje vast houdt doorheen de menu's. Rally, RallyCross en Daily Challenges, daar zal je het mee moeten doen. Niet veel later sta je dan ook aan de start van je eerste rally (met een Lancia Fulvia in ons geval). Om een eerste tutorial van 30 seconden af te werken? Yeah right! DiRT Rally 2.0 werpt je net zoals zijn voorganger meteen in de actie.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

Daardoor meteen een pittige rallystage voor je kiezen waarin meteen duidelijk wordt wat dit spel met je van plan is; je een pandoering geven langs voor, achter, links en rechts tot je als een betere coureur voor de start staat. Het duurt dan ook maar 4 bochten voor ondergetekende de berg afvliegt bij een gemene linkse. Niet goed geluisterd naar de co-driver en even vergeten dat de Fulvia een voorwielaangedreven auto is. Waardoor de ruk aan de handrem en gaspedaal tegen het metaal om mogelijks met een powerslide alles nog goed te trekken vergeefse moeite was.

Niet voor bij de chips

Het zet meteen de toon voor de rest van onze uren samen met DiRT Rally 2.0. Dit is geen ontspanning, wel opperste inspanning! Een verademing in een wereld waar je racegames vaak met gemak kan winnen terwijl je vrouwlief een whatsappje stuurt met de vraag of ze geen zak chips mee van de winkel wil nemen. Tijdens een rallystage van DiRT Rally 2.0 mag je met je gedachten nog niet afdwalen naar Sour cream & onion (als je echt geen smaakpapillen hebt: pickles) of het gaat al fout.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

Waar je bij andere racegame vaak niet kan wachten om sneller gerief onder je bips te parkeren heb je hier oprecht schrik voor de volgende hogere klasse in het racekampioenschap. Terug van nul, terug een pakje slaag om je oren. Tot je het nieuwe monster onder de knie hebt en competitieve tijden neer kan zetten.

Rauwheid

En monsters, die zijn er in overvloed. Dan hebben we het niet enkel over de nieuwe sportwagenklasse die rallyversies van de Aston Martin V8 Vantage, Ford Mustang en Chevrolet Camaro voorschotelt (geen grap) maar evengoed over de moderne rally- en rallycroswagens en rakkers zoals de Audi Sport quattro S1. De rauwheid die Codemasters deze bolides wist te geven zijn we nog niet vaak tegengekomen in andere racegames. In de reële wereld bestaat er zoiets als te veel auto voor je niveau (in mijn geval alles boven een Fiat Punto), in DiRT Rally 2.0 is dat niet anders.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

Des te heerlijker is het dat Codemaster niet enkel de tijd nam om het rijgedrag zo realistisch mogelijk naar naar je controller of stuurtje te sturen, ook het geluid van de wagens laat de haren op je nek recht staan. De eerste keer dat je het volle blik bonen opentrekt van de Lancia Delta S4 is er eentje dat je audiovisueel niet snel zal vergeten. Te meer omdat dat blik bonen zich na 2,5 seconden al het decor in parkeerde. De bocht kwam dan na het opspoelen van de turbo ook zo snel dichtbij, mijnheer.

Historic is de sweet spot

We haalden het hierboven trouwens al even aan maar naast pure rally zijn er ook rallycross en dagelijkse uitdagingen in deze DiRT Rally 2.0. Voor dat rallycross-luik moet je evenwel zijn. Want elke race zit je vlot 30 minuten vast aan hetzelfde circuit en auto waarbij je het heat na heat opneemt tegen verschillende deelnemers tot je aan de startgrid van de finale staat. "Gelijk in 't echt", zeg maar. Al is het misschien net iets te veel van het goede (en vooral: hetzelfde). Maar hey, tegenwoordig kan je wel over het Belgische Mettet scheuren, dus dat is misschien iets om naar toe te werken.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

Kregen we dan weer geen genoeg van; Historic. Een gamemodi die eigenlijk wat verstopt zit (onder "Freeplay" nota bene) en je doorheen de geschiedenis van de rallywereld loopt. Beginnende in de jaren 60, over Group B tot de moderne rallywagens waarmee ze momenteel heel de wereld rond trekken. Vermakelijk, informatief en vooral; even uitdagend als alle andere race-uitdagingen in het spel.

Laat diepe sporen na

De gameplay zit dus helemaal snor (zolang je er van houdt om op hogere moeilijkheidsgraden het snot voor de ogen te worden gereden), hoe zit het met de visuele praal? Wel, we hebben het al meermaals gezegd maar je moet geen flitsende menu's of bonkende muziek verwachten. of dat wil zeggen dat de game lelijk is? Hoegenaamd niet! De tot in de kleinste details gemodelleerde auto's rijden door bijna fotorealistische locaties die ook nog eens te kampen hebben met wegdegradatie. Ben je dus de 16de deelnemer die over die modderweg knalt, dan zal je rekening moeten houden met diepere sporen.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

De kanttekening van dit alles is dat de line-up van auto's en circuits wat magertjes is. Daarnaast begrijpen we ook niet waarom de rallycarrière geen sneeuwomgevingen aandoet. Die waren er namelijk wel in voorganger DiRT Rally. Je zal dus al snel over dezelfde circuits en stages rijden. Ideaal om je tijden te verscherpen maar de wauw-factor is er snel af. De eerste keer dat je in Argentinië door die bocht schuift met amper ruimte links en rechts valt je mond open van spanning, na de 20ste keer heb je het wel gezien. Tenslotte missen we ook de Pikes Peak beklimming die in zijn voorganger zat.

Conclusie

Of je moet zelf achter het stuur van een rallywagen kruipen, anders zal het niet veel echter worden dan DiRT Rally 2.0. Een simulator in de puurste vorm die door Codemasters wel lijkt gemaakt om je op je plaats te zetten eenmaal je de moeilijkheidsgraad wat naar boven sleept. De auto's ogen, rijden en klinken compleet fantastisch. Een racegame waar je je tanden op stuk kan bijten en niet na 6 uur al achter het stuur van één of andere exotische hypercar je aartsrivaal de vernedering in rijdt. Je moet er evenwel voor zijn. Maar dat zijn we volledig.

Dirt Rally 2.0 review vlaams

DiRT Rally 2.0 is nu beschikbaar voor PC, PS4 en Xbox One.
Review van DiRT Rally 2.0 op PS4 met een PS4 Controller

Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jelledr 09:45
afbeelding van Jelledr

Ik herinner me nog Colin McRae 1 en 2. Zalige games. Uren op versleten. Samen met Granturismo 1 en 2 de beste games toen op de markt.

Nu Granturismo Sport eindelijk de Mx-5 NA toevoegt (volgende week)
ga ik eindelijk eens de PlayStation open doen. Veel aan gamen kom ik niet meer. Meeste leeftijdsgenoten hebben hetzelfde probleem. Tijd en goesting.
‘s Avonds ben je meestal moe en moet je dan nog voor het gezin zorgen. In het weekend ben je meer bezig met ofwel het huis, ofwel boodschappen of bezoeken aan vrienden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws