Campertest: Volkswagen Grand California (2019)

vw grand california test autofans

Uit de weg, Volkswagen California, hier komt de Grand California! Heeft Volkswagen de kampeerautosmaak te pakken?

Neem dat 'uit de weg' maar letterlijk, want de Grand California is wat zijn naam doet vermoeden: een kolos op wielen. De wagen heeft een lengte van minimaal 6 meter en een hoogte van zowat 3,10 meter. Dat is al richting een vrachtwagen, nietwaar? De grote hoogte is er omdat de ingenieurs bij Volkswagen geen hefdak wilden inbouwen zoals bij de gewone California.

watch your head

Daardoor topt de Grand California op een hoogte waarmee je rekening moet houden. Bij het zoeken van een parkeerplaats kan je bijvoorbeeld niet in een gewone parkeergarage. De Grand California is dan ook niet gewoon een aangepaste California. Die laatste wordt namelijk gebouwd op basis van een Multivan/Caravelle, terwijl de Grand California de grotere Crafter als basis neemt.

meer luxe

Waar de California een kampeerauto is voor de avonturier, zorgt de Grand California met zijn extra lengte - er is zelfs een versie van 6,80 meter lang - voor meer luxe en comfort voor zijn gebruikers. Zo zorgen de extra meters ervoor dat er plaats is voor een 'natte zone'. De badkamer die de California ontbrak is dus wel aanwezig in de Grand California - inclusief chemisch toilet - waardoor je onafhankelijker kan reizen en geen kampeerplaatsen of wegrestaurants nodig hebt om je te douchen. Dat spaart ook een hoop zoekwerk wanneer je 's ochtends met een volle blaas wakker wordt. Het is allemaal niet héél ruim, maar de wetenschap dat je de buitendouche niet hoeft aan te sluiten om jezelf op te frissen maakt veel goed. De wasbak klapt trouwens weg, zodat de laatste druppels ook gewoon in de afvoer weglopen zonder dat je er zelf moeite voor moet doen.

twee bedden

Slapen, dat is dus een van de hoofdbezigheden in de Grand California. Je hebt in de korte versie keuze tussen 2 of 4 slaapplaatsen. Bij elke versie is de grote matras achterin het voertuig aanwezig. In de versie met twee plaatsen wordt de voorste slaapruimte bovenop de bestuurderscabine omgevormd tot een grote opbergruimte. Handig, al hadden ze hem ook gewoon een stukje lager kunnen maken. De slaapplek achterin is overigens niet gigantisch breed, zodat erg grote kampeerders beter een andere oplossing zoeken om de nacht door te brengen. Ook bevindt de slaapplaats zich bovenop de garage, zodat zeker oudere reizigers een opstapje missen om op de matras te geraken.

Wil je zelf eten maken in de Grand California, dan kan dat. Handig daarbij is dat de grote zijdelingse schuifdeur een groot deel van de binnenruimte vrijmaakt, zodat de typische gasgeur in je camper tot een minimum herleid wordt. Aan de achterkant van het kookblok zit ook een stopcontact en USB-poort, zodat je ook dingen kan opladen of elektrisch kan aansturen als je op je geïmproviseerd terras zit. Onze mobilhome was uitgerust met luifel en twee kampeerstoelen, zodat je alles bij je hebt om een goed buitenleven te leiden.

Tijdens onze trip was het echter geen weer om een hond door te jagen, zodat binnen eten ons deel was. In dat geval kan je de twee voorste zetels gewoon roteren, al zit diegene die op de passagierszetel plaatsneemt wel ver van het tafeltje. Ook moet voor het omdraaien van de zetels de deur even open, zodat het kan zijn dat je een nat pak haalt in die ene regenbui. Het tafeltje klapt niet gewoon zijdelings weg - zoals dat in de gewone California wel kan - je moet het dus demonteren en vastsjorren op het bed als je weer wil gaan rijden. Om veiligheidsredenen mag het niet gewoon blijven staan terwijl je rijdt, al is er nergens een verklikker of politieagent die je terechtwijst.

dikke diesel

Wij reisden richting onze oosterburen en kwamen tot de conclusie dat het met de grote lengte niet eenvoudig manoeuvreren was, niet makkelijker of moeilijker dan een gelijkaardige motorhome. We kregen achteruitrijhulp van een camera die bovenop de twee achterdeuren staat. Dat was nodig, want met zulke lengte lijkt het wel alsof de voor- en achterkant van je wagen in twee verschillende gemeentes geparkeerd staan. Volkswagen rust de Grand California uit met een 177 pk sterke 2.0 TDI, die vlotjes zijn werk doet. Hij wordt gekoppeld aan een achttraps-DSG, die evenmin weinig moeite heeft met het vooruitsleuren van de zware kampeerauto. De Grand California tikt dan ook af op een basisgewicht van goed 3 ton. Even opletten als je laadt dus, want met vier inzittenden zit je al vlak bij de toegelaten 3,5 ton die je met rijbewijs B mag besturen.

De topsnelheid van het vehikel hebben we niet uitgeprobeerd; vanwege het grote frontale oppervlak is een cruisesnelheid van 100 à 110 km/u aangewezen op de snelwegen. En geef toe, als je op vakantie bent, hoef je niet de snelste van de Autobahn te zijn. We stookten zowat 10 l/100 km diesel op tijdens onze trip, wat al bij al nog goed te doen is.

Een Volkswagen Grand California staat vanaf 58.520 euro (inclusief btw) voor je deur. Dat is een smak geld, en dan ben je nog niet aan de optielijst begonnen. Want neem nu die tweekleurige lak van onze testwagen, daar leg je nog eens 3.494 euro voor neer. Volkswagen ziet de Grand California als een bedrijfswagen, waardoor ze je de prijzen exclusief BTW voorschotelen en alles wat minder zwaar lijkt. Concurrentie vind je vooral bij motorhomebedrijven, waar vaak een Fiat Ducato- of Ford Transit-chassis wordt gebruikt als basis voor een slakkenhuisauto. De prijzen lopen fel uiteen; de populaire McLouis-opbouw vind je vaak al volledig uitgerust voor een goeie 65.000 euro, een Dethleffs durft al eens het dubbele van dat bedrag kosten.

conclusie

De Volkswagen Grand California mag dan wel een luxueuzere versie van de California zijn, we konden ons tijdens de test niet van de indruk ontdoen dat de Grand' niet de vernuftige inrichting van zijn kleinere broer meekreeg. Je kan hem dus niet gewoon op je woon-werkverkeer gebruiken en in het weekend een uitstapje doen. Ook lijkt het ons dat de bovengenoemde concurrentie een langere traditie heeft en dus meer kennis heeft over de opbouw en inrichting van zulke grote kampeerauto's. De Grand California lijkt ons dus een luxueuze VW-camper die het vooral als uithangbord mag doen om te laten zien wat ze bij de kampeerafdeling van VW kunnen.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

177pk

Koppel

410 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 8 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

3 000 kg

Topsnelheid

162 km/u

Prijs basismodel

€ 58 520.00

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

CO2-uitstoot

218 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 154.00

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Lucien Lippevelt 14:41
afbeelding van Lucien Lippevelt

Kan iemand mij zeggen of in het gewicht van 3000 kg de luifel, tafel en stoeltjes inbegrepen is .
Mvg
Lucien

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws