Gametest: Gran Turismo 7 (2022)

Gran Turismo 7 Review

Exact 25 jaar geleden veranderde Kaz Yamauchi de racegamewereld voor altijd met zijn geesteskind Gran Turismo. Want plots spatte er een realistische racegame van de beeldbuis in de woonkamers. Is die magie nog steeds aanwezig in Gran Turismo 7? Autofans deed de test!

Er zijn maar weinig games zo invloedrijk in het genre als Gran Turismo. Want "the real driving simulator brengt al sinds 1997 autocultuur naar de Playstation. Letterlijk, want voor de Gran Turismo-reeks was decennia lang élke auto zijn verhaal waard, van een trage Toyota Yaris tot een Le Mans-racewagen. Racen is dan ook meer dan peperdure wagens, racen is je eigen trots upgraden tot op de limiet. Ook al is het een Citroën C3. Met Gran Turismo 7 zegt ontwikkelaar Polyphony Digital terug naar de basis te gaan. Met een knijterstraffe single-player-ervaring die ons met weemoed moet doen terugdenken aan de hoogdagen van de reeks. De tijden van Gran Turismo 4 zeg maar.

Frisse manier van spelen

We moeten er dan ook niet flauw over doen, de voorbije twee edities (GT6 en GT Sport) waren vooral online racegames. Leuk natuurlijk als dat je ding is maar veel gamers hebben niet altijd de tijd om een zaterdagnamiddag 4 uur te racen tegen wildvreemden van over heel de wereld. Meer nog, ontwikkelaar Polyphony Digital bracht Gran Turismo in een steeds strakker racepak. Daar waar concurrenten nét inspeelden op de autocultuur. Tuningsonderdelen verdwenen, sliders om veercompressie tot in de details aan te passen verschenen. Ridicuul trage wagens à la Daihatsu Cuore moesten plaats maken voor racevarianten van Porsches en BMW's. Kortom: Gran Turismo werd een beetje té race-geeky voor haar eigen goed.

Gran Turismo 7 Review

Goed nieuws dan ook! Want Gran Turismo7 schroeft de sérieux een serieus stuk terug. Niet meer het racen an sich staat centraal, wel de auto's in Gran Turismo 7. Extra onderstreept door de frisse manier waarop je door de single-playercampagne loopt. Centraal op de landkaart van het hoofdmenu staat een café. Dé plaats waar je progressie kan maken in GT7. Nee, niet door pinten te hijsen (racen en drinken is ook digitaal geen goed idee), eigenaar Luca geeft je steeds een nieuwe menukaart met daarin een missie. Dat zijn zeer uiteenlopende zaken. Van "win kampioenschap A" over "verzamel 3 mythische Fords" tot "plaats een spoiler op één van je auto's". Systematisch legt GT7 je zo alle regels en mogelijkheden van het spel uit. Via een icoontje in de menu's weet je steeds waar je naar toe moet. Waardoor je al je best moet doen om verloren te lopen in de wereld.

Het is een kleine wereld

Krijg je door bovenstaande tekst het gevoel dat Gran Turismo 7 nogal hard je handje vasthoudt tijdens de single-playermodus, dan heb je niet helemaal ongelijk. Toch zeker de eerste uren krijg je wat weinig vrijheid in de gigantische wereld van GT7. Niet in het minst omdat je "menukaarten" moet uitspelen om nieuwe circuits of functies vrij te spelen. Al zegt het ook iets over de omvang van het zevende deel, want pas na een paar uur ben je eigenlijk door de tutorial gereden. Het nadeel van deze nieuwe manier van spelen? Die eerste uren verzamel je aan een sneltempo nieuwe auto's die je cadeau krijgt als een je race wint.

Gran Turismo 7 Review

Klinkt leuk in het echte leven maar in GT7 zorgt het er voor dat je niet echt de tijd krijgt om een band op te bouwen met je trouwe bolide. Je springt op een kwartier van een oude musclecar over naar een Italiaanse sportwagen naar een voorwielaangedreven Japanse hothatch. Auto's die je stuk voor stuk gratis hebt gekregen door orders van de cafébaas op te volgen en die niet moeten getuned worden om races te winnen. Kortom, gebruiksobjecten. Het is pas vanaf het vierde of vijfde kampioenschap (en een dertigtal bezoekjes aan het café, hik) dat Gran Turismo de teugels wat losser laat en je zelf je autopad kan bewandelen. En vanaf dan ben je ingeklikt voor een dijk van een game.

In.druk.wekkend

Heb je ooit de tijd genomen om een interview te lezen van bedenker Kaz Yamauchi, dan weet je dat de man houdt van de kleinste details. En jongens, is hij helemaal loos kunnen gaan in GT7! Voor we het nog maar hebben over de auto's die tot in de kleinste details werden gedigitaliseerd, moeten we eerst naar de circuits. Alle real life circuits in GT7 werden tot op het kleinste putje in de baan gescand en digitaal gerecreëerd. Een kleine hobbel aan de binnenkant van de derde bocht op Monza? Die voel je. Daar stopt Kaz echter nog niet. Gran Turismo 7 heeft een eigen dynamisch weersysteem dat zich laat baseren op de natuurlijk wolkenformaties die ontstaan op de specifieke locaties van de circuits. In mensentaal: In België (Spa-Francorchamps) worden wolken anders gevormd dan in Japan (Suzuka). De nacht in racen? Dan krijg je de sterrenhemel te zien die je ook in échte leven te zien zou krijgen op die locaties.

Gran Turismo 7 Review

Waarom het nuttig is om zo veel detail te steken in een racegame? Wacht maar tot je voor de eerste keer gaat racen in de regen. Handen neer het meest indrukwekkende dat we ooit in een racegame hebben gezien. Plassen ontstaan daadwerkelijk op de juiste plaatsen op circuits en visueel kan je de droogste lijn spotten. Ook het opdrogen van het circuit gaat dynamisch. Met diepe plassen die langer de tijd nodig hebben dan kleine plasjes. Moest je het nog niet door hebben, GT7 is visueel een verdomd indrukwekkend game geworden. Zelfs op de Playstation 4 waar er geen raytracing of 4K aanwezig is. Het grote verschil zit 'm dan ook vooral in de langere laadtijden.

Tijd voor Sophy

Hoe zit het eigenlijk met het racen in GT7? Niet onbelangrijk voor een racegame natuurlijk. Wel, ontwikkelaar Polyphony Digital bouwt verder op haar gekende fundamenten. Zware auto's voelen zwaar aan bij lastenwissels, voorwielaangedreven ecodoosjes hebben elke bocht zin om over de voorwielen te schuiven. Vier, achter, of voorwiel, je voelt duidelijk het verschil. Hoewel Michelin meegewerkt heeft aan het recreëren van realistisch aanvoelende bandengrip, mocht er van ons toch net wat meer grip aanwezig zijn op de sportbanden. Met een Pilot Sport 4S schuif je tenslotte ook niet meteen weg in een Nissan 370Z. De juiste instellingen voor de controller kunnen evenwel wonderen doen. Al is het duidelijk dat GT7 pas echt tot leven komt met een racestuur. Gamers die met een controller aan de slag gaan raden we evenwel aan om standaard zachte racebanden te monteren.

Gran Turismo 7 Review

Het racen zelf volgt het gekende stramien van het Gran Turismo van de voorbije jaren... spijtig genoeg. In de single-player is er geen ruimte voor kwalificaties en is de intelligentie van de tegenstanders bedroevend. Ze kunnen snelle rondjes draaien, daar niet van, maar eenmaal een tegenligger in het vizier of een inhaalmanoeuvre in het vooruitzicht en ze gooien de handdoek in de ring. Sony heeft een nieuwe AI ontwikkeld die data gebruikt van échte racewedstrijden via GT Sport maar die "Sony Sophy" is momenteel nog niet geïntegreerd in Gran Turismo. Offline race je dus vooral tegen jezelf terwijl je een tiental metalen blikken probeert te ontwijken. Al kan daar binnenkort dus misschien - eindelijk - verandering in komen.

Waar zijn de auto's?

Is Gran Turismo 7 een terugkeer naar de hoogdagen van Gran Turismo? Daarop kunnen we enkel een volmondige "ja" geven! Met alle sterktes maar ook alle zwakten die al jarenlang de reeks typeren. Zo kan je eindelijk terug performance-onderdelen op je auto installeren... maar is Polyphony Digital nogal strikt qua mogelijkheden. Een e46 BMW M3 met turbo? Gaat niet. Een motorswap voor je bolide? Kan niet. Een 4WD auto omvormen naar RWD? Sorry, kunnen we niet doen. Frustrerend natuurlijk, gezien concurrenten zoals Need For Speed hier geen probleem van maken.

Gran Turismo 7 Review

Het grote gemis in de nieuwe iteratie van Gran Turismo zijn echter de... auto's. Jep, dat las je goed. Polyphony Digital leek zo begaand met de ultieme racegame neer te zetten dat het vergat ook nog auto's te verzamelen. Stap je bij de digitale dealer van GT7 binnen, dan lijkt het wel of de tijd is even blijven stilstaan. Geen nieuwe modellen van M, AMG of RS, geen Hyundai i30 N (of i20 N) en ook geen vleugje Ford Fiesta ST te bespeuren. Tesla is aanwezig... maar dan wel met een pre-facelift Model S van 2012. Bugatti heeft een Veyron maar geen Chiron. Het geeft wat een wrang gevoel. Want alle klassiekers uit de 70s, 80's en 90's zijn aanwezig maar qua nieuwe auto's krijg je een Volkswagen Scirocco uit 2010. Nog straffer wordt het als je weet dat er wél plaats is voor de nieuwe Toyota GR Yaris, GR 86 en Nissan Z. De Japanse merken kregen voorrang, zo blijkt. Hopelijk vult Polyphony Digital de lijst dan ook snel aan.

Conclusie

Na enkele jaren online racen te perfectioneren neemt Gran Turismo de tijd om ook haar campagne terug uit te werken. Het is een ode aan de automobiel, een wandeling door de autogeschiedenis met racen en perfectioneren van je wagen als bezigheid. Gran Turismo 7 is een visueel indrukwekkend game. Zowel online als offline, zowel op PS4 als op PS5. Nu nog auto's van dit decennium introduceren, Polyphony Digital.

Gran Turismo 7 Review

Gran Turismo 7 is nu beschikbaar voor PS4 en PS5.
Review van GT7 op PS4 met een PS4 Controller

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws