Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?

Euro 98 E5 benzine vs Euro 98 E10 benzine 2023

Kijk je er de benzineprijzen op na, dan merk je altijd een aanzienlijk verschil tussen E10-brandstof (doorgaans het vroegere Euro 95) en E5 (voorheen Euro 98). Is het echter de meerprijs waard om toch voor de duurdere van de twee te kiezen? Wij zochten het voor je uit.

We kennen het gevoel best: af en toe wil je je auto eens verwennen. Voor de start van een langere rit of net wanneer je het gevoel krijgt dat je trouwe strijdwagen wat op leeftijd aan het geraken is, lijkt het misschien wel de moeite om er eens een tank vol duurdere Euro 98 of E5-benzine in te gieten in de plaats van de gewoonlijke Euro 95/E10. Maar doe je daar eigenlijk wel goed aan? En wat is zelfs het verschil tussen de twee benzines?

Euro wat?

Laat ons maar even met die namen beginnen, want je merkt dat we Euro 98 en Euro 95 hier zij-aan-zij vermelden met E5 en E10. Het gaat in de meeste gevallen dan ook om twee verschillende namen voor dezelfde brandstoffen, of toch in onze markt. Er zijn namelijk twee verschillen tussen de Euro 95/E10 en de Euro 98/E5 die je in Belgische tankstations vindt, te beginnen met het octaangetal. Zo duidt het 98-deeltje op een grotere aanwezigheid van octaan, terwijl die concentratie iets lager is bij Euro 95-benzine. En aangezien meer octaan een efficiëntere verbranding betekent, geldt Euro 98 als de betere brandstof. Het vraagt echter meer moeite om een groter octaangetal te verkrijgen, en dat maakt Euro 98 duurder.

Euro 98 E5 benzine vs Euro 98 E10 benzine 2023

Sinds 2019 is er echter een nieuwe aanduiding bijgekomen, want vanaf nu staat er telkens ook E10 of E5 op de pomp. In de praktijk komt E10 in onze markt dus vaak overeen met Euro 95 en E5 met Euro 98, maar het wijst op een ander verschil tussen de twee benzines. E10 is namelijk een brandstof die tot 10% bio-ethanol bevat — een hernieuwbaar alcohol uit pakweg mais of suikerriet — en 90% pure benzine, terwijl er in E5 hoogstens 5% bio-ethanol zit, en vaak zelfs helemaal géén bio-ethanol.

Giet geen Euro 95 in je oldtimer

Dat brengt ons meteen bij één groep van automobilisten die Euro 95 of E10 als de pest moeten mijden: oldtimerrijders. Oudere brandstofleidingen zijn namelijk vaak niet bestand tegen de grotere concentratie aan bio-ethanol. Daardoor kunnen ze poreus worden en wanneer je een brandstoflek hebt in een snikhete motorruimte, kan het snel gaan. Enkel wanneer de complete motor van je klassieker gereviseerd is met moderne leidingen kan je dit overwegen, maar dan is het primitievere motormanagement van zo’n ouder model vaak nog bedacht om te werken met benzine met een hoog octaangetal, zoals Euro 98.

Euro 98 E5 benzine vs Euro 98 E10 benzine 2023

Dat laatste kan ook van tel zijn wanneer je op weg bent met een sportievere bolide. Het hogere octaangetal en de kleinere concentratie aan bio-ethanol betekenen namelijk dat Euro 98/E5-benzine in theorie iets efficiënter ontbrandt, wat de prestaties ten goede komt. Dat zou vooral bij hogere toeren het geval zijn, dus je Volkswagen Touran of Toyota Aygo heeft daar waarschijnlijk weinig baat bij. Het gaat hoe dan ook om zo’n klein verschil dat wij het alleszins nog nooit aan den lijve ondervonden hebben, dus aan jou om de afweging te maken of het zijn meerprijs waard is.

Euro 98 = lager verbruik?

Dat geldt ook voor ons volgende puntje: het verbruik. De logica zegt namelijk dat je auto zuiniger zou moeten lopen op Euro 98/E5 dan op Euro 95/E10, want volg even mee. Bio-ethanol heeft namelijk een lagere energiedichtheid dan pure benzine, wat betekent dat je minder ver op een volle tank bio-ethanol zou kunnen rijden — als je dat echt zou willen — dan op een tank pure benzine. Dat betekent dus ook dat je auto een fractie meer zou kunnen verbruiken op benzine met een groter aandeel aan bio-ethanol (E10 dus) dan op brandstof die nagenoeg uit pure benzine bestaat (E5). Hou daarbij echter in het achterhoofd dat die E5/Euro 98 aanzienlijk duurder is aan de pomp, dus goedkoper ben je doorgaans niet af dan wanneer je gewoon op E10/Euro 95 had gereden.

Euro 98 E5 benzine vs Euro 98 E10 benzine 2023

Wat als je nu aan de pomp staat te twijfelen met je semi-moderne auto? Open dan gewoon even je tankklep en kijk wat op het label erin staat. Daar vermeldt de fabrikant namelijk vaak welke brandstoffen je auto lust en als daar Euro 95 of E10 tussen staat, is er geen reden om daar niet voor te gaan. Staat daar echter niets, maak dan even de afweging op basis van de leeftijd van je auto of die eventueel in de klassiekercategorie zou kunnen vallen, in welk geval je er toch beter Euro 98/E5 in giet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (42)

Plaats een reactie
Paul 08:05
afbeelding van Paul

Met die benzine gedoe doen ze alleen maar voor de auto.s van de weg af te kryggen die niet op e 95 kunnen ryden want dat wordt problemen met de motor tegelyker tyd maakt jetten alles duurder omdat dan de mensen met fiets naar het werk moeten het wordt tyd voor nieuwe verkiezingen hopelyk zyn we die bende dan Kwyt

Martin 10:31
afbeelding van Martin

Hé Paul, doe iedereen hier een plezier en gebruik in vervolg gewoon de letter 'ij' in plaats van de 'y'.

FLP 09:28
afbeelding van FLP

E10 is heus niet alleen schadelijk voor oldtimers hoor. (op middellange termijn)

Jos D. 17:05
afbeelding van Jos D.

Oldtimers en middellange termijn. Dat past niet in één zin :-)

Willem 17:10
afbeelding van Willem

Echt wel.....

Johan 09:43
afbeelding van Johan

omdat 98 e 5 beter is voor de motor . auto gaat langer mee .rijd zuiniger en minder onderhoud . het mag duurder zijn in prijs . bio is niet goed voor een motor . liefst lood mag er van mij wel weer in .

Siem 16:50
afbeelding van Siem

Klopt helemaal. Mijn peugeot 2014 vertikt het om goed te lopen op 95. Hij rijdt alleeen goed op e5 dus 98.

Marc 09:49
afbeelding van Marc

Dit artikel is totale onzin!!! Je kunt vanuit je luie stoel simpel Google naar een Duits tankstation. Daar zie dat men er verkoopt: E10
E5 (95)
E5 (98)
Dus E10 is geen E 10 95!!!

IN E10 zit zoals de 10 aangeeft 10% bio ethanol! Alcohol zou je kunnen zeggen. Alcohol droogt inderdaad de rubberen leiding aan waardoor rubberdeeltjes in de carburateur enerzijds kunnen komen terwijl de opgeloste leiding de brandstof over de hete uitlaat laat lopen met alle denkbare gevolgen van dien!

In E5 95 en 98 zit "maar 5% bioethanol. De juiste opmerking is, dat hoe hoger het octaangehalte hoe beter voor je motor. Vroeger zat er lood in benzine om de klepzittingen te smeren. Dat is met E 5 brandstoffen gestopt. Per regio wordt brandstof verschillend geleverd aan goedkopere merken Tinq Tango etc. Door het toevoegen van verschillende additieven kunnen motoren meer verbruiken of nadieselen. Het voordeel in de literprijs is dan ook snel weggebt.....
De beste manier is gewoon merkbenzine tanken en je rechtervoet beheersen. En lees nog eens de uitleg bovenaan!!!

Joram 15:22
afbeelding van Joram

In dit artikel focussen we op de verschillen tussen Euro 95/E10 en Euro 98/E5, zoals die doorgaans in de Belgische tankstations voorkomen. Het klopt dat er in sommige markten ook Euro 95/E5 wordt aangeboden, vandaar dat we stellen dat E5 en E10 “doorgaans” en “in de meeste gevallen” overeenkomen met respectievelijk Euro 98 en Euro 95. In andere markten zijn er trouwens nog zo’n variaties in brandstoffen waar we hier bewust niet op ingegaan zijn.

this 10:43
afbeelding van this

Belangrijk om er bij te zeggen dat E10 tot 10% bio ethanol kan zijn, E5 betekent tot 5% bio ethanol.
Dat kan evengoed 0% zijn.

Ward 19:17
afbeelding van Ward

Dat staat er ook.

this 09:42
afbeelding van this

Niet in zijn comment. Terwijl ik het wel een belangrijke nuance vind, zeker bij 98 is de realiteit vaak minder dan 5% bio ethanol.

Falco 05:15
afbeelding van Falco

E10 is wél het vroegere euro95... alleen met ethanol. Dat over duitsland is bs.. daar noemen ze het super, ja hallo... wij noemen hier euro98 super of suprime (afhankelijk van welke pomp je tankt)... duitsland er bij betrekken heeft totaal geen meerwaarde in de reacties...bovendien is euro95 in europa bij de meeste pompen wel bekend... en wordt er genoemd, met aan de hendel het E10.. ook bij ons hier aan de pomp...

Richie 09:59
afbeelding van Richie

E10 is rotzooi. Ook lang niet alle moderne auto's kunnen dat hebben. Er zijn er genoeg met problemen. Zeker de huidige turbomotoren worden erdoor vervuild. Als je 2 jaar met een auto rijd zal je er niet veel van merken. Op de (middel)lange termijn echt wel....

Joram 14:22
afbeelding van Joram

In theorie zou dat eigenlijk niet het geval mogen zijn. Het motormanagement van een moderne auto is er namelijk op voorzien om zich aan te passen aan de kwaliteit van de brandstof die ingespoten wordt, dus ongeacht of het E5 of E10 is zou alles wel mooi verbrand moeten worden. Nu, het is best mogelijk dat er in de praktijk gevallen bekend zijn van motorproblemen veroorzaakt door een bepaalde E10-benzine. Het blijkt alleen moeilijk om daar bewijzen van te vinden en de vraag is ook of het daarbij zal gelegen hebben aan het feit dat het E10 was, of gewoon aan de kwaliteit van die specifieke E10 (misschien was het wel budget-rommel, want dat moet je natuurlijk wel vermijden)... Maar we vonden alleszins geen reden om te melden dat E10 over het algemeen schadelijk zou kunnen zijn voor een moderne benzinemotor.

LEX 00:23
afbeelding van LEX

Welke benzine is aangeraden bij motoren waarvan de rubbere distributieriem in de olie loopt?Heb ik het mis dat E10 benzine het rubber sneller zou aantasten dan super 98.
wat is jullie denkpiste?

John 09:24
afbeelding van John

Als de distributieriem in de olie loopt, dan zou ik verwachten dat dit een apart circuit is dat niet in contact staat met de benzine? Maar ik ken er eigenlijk niets van :-)

Wil 16:06
afbeelding van Wil

Octaangehalte bestaat niet. Octaangetal wel... - EDIT REDACTIE: weer wat bijgeleerd, bij deze aangepast!

André 16:35
afbeelding van André

Als autoliefhebber vind ik dit een interessant artikel. Ik laat mijn auto's dan ook zonder uitzondering op 98 E5 rijden.

Echter zit er voor mij en wellicht ook andere autoliefhebbers een storende fout in het artikel... het gaat niet om octaangehalte maar octaangetal! Het heeft namelijk niets met een gehalte van octaan te maken. - EDIT REDACTIE: bij deze aangepast, bedankt voor de opmerking!

Patrick Goossens 17:21
afbeelding van Patrick Goossens

Allemaal dikke zever dat hele bio gedoen, uitvinding van de overheid om de mensen nog meer aan hun geld te kunnen zitten!!!

Dewil Noël 23:11
afbeelding van Dewil Noël

Mensen die onderhoud en reparaties aan tuinbouwmachines doen weten heel goed het effect van ethanol in de benzine. Ethanol tast niet alleen de brandstofdarmen aan maar heeft ook de eigenschap om vocht op te nemen met als gevolg , water in carburatie en tank . Gebruik voor deze machines steeds super 98 en hoop dan dat er geen ethanol inzit ! Ook 2 takt benzin met 98 mengen. Ps: tank voor de laatste maaibeurt synthetische benzine , deze bewaard beter tijdens de winterrust .

Gertjan de Jong 06:59
afbeelding van Gertjan de Jong

Iets met de klok horen luiden... Het octaangetal (en niet gehalte) is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine en niet het percentage octaan in de brandstof. Jouw verhaal gaat al plat bij LPG, dat een octaangetal van 108 heeft.

Sander luntungan 09:04
afbeelding van Sander luntungan

Dank voor de interessante informatie!

Theo Bruin 09:51
afbeelding van Theo Bruin

het gaat alleen om t geld ,duurder maken
ik heb het ook geprobeerd maar reed geen km meer met die duurdere benzine

Lasgo 09:20
afbeelding van Lasgo

Ik ben het helemaal met u eens Theo. Ik heb 2 auto's. Een DS en een Renault. Met beiden heb ik het in het verleden 'uitgetest'. Beiden auto's reden absoluut niet meer kilometers. Sterker nog, de DS reed zelfs onzuiniger. En qua prestaties heb ik er ook totaal niets van gemerkt. Ik heb dit in het verleden ongeveer een half jaar getest. Het prijsverschil toen tussen de E5 en E10 benzine was toén zo'n 8 cent (Shell). Vandaag de dag is het verschil (hier bij Shell) al méér dan 20 cent per liter. Dan is die E5 al helemaal niet rendabel. Het is pure geldmakerij!!

4g63 SOHC 14:03
afbeelding van 4g63 SOHC

Juffrouw is soepeler, herneemt vlotter, meer goesting onderin en agressiever in hoge toeren.
Maar vooral t verbruik maakt dat k meer dan 10 jaar E5 tank.

Lambert 14:47
afbeelding van Lambert

Mijn Mazda cx3 is nu 6 jaaren ik rij nog steeds op 95 nog steeds geen problemen en voor zuinigheid zit ik nog steeds aan 5,8 tot 6,1 voor een 2l niet slecht zou met 98 geen verschil maken denk ik op tijd smering belangrijker !!

Paulus 15:25
afbeelding van Paulus

Onze huidige auto Hyundai i10 nline heeft een turbo motor daarom tank ik euro 98 loopt als een zonnetje en is zuiniger dan fabrieksopgave hiervoor hadden we een Peugeot 108 ook daar tankte ik altijd 98 paar keer mee naar Spanje geweest liep ook altijd erg goed op deze brandstof en wederom zuiniger dan fabrieksopgave tank daarbij altijd in Duitsland heeft bij sommige stations ander naam gekregen dus al met al zeer tevreden over euro 98

Kwint 17:22
afbeelding van Kwint

Een Mercedes mag je alleen maar e5 tanken en geen e10 is heel slecht voor de motor

Filip 06:07
afbeelding van Filip

Op het deurtje staat 95 ,ze gaan dat er niet opzetten van Mercedes als het niet goed is

Jean-Paul de Maat 20:47
afbeelding van Jean-Paul de Maat

Het artikel klopt niet. Octaan is de referentiestof voor het bepalen van de klopvastheid. E98 bevat niet meer octaan, sterker nog benzine bevat geen octaan.

Björn 07:24
afbeelding van Björn

Volgens dit artikel heeft een kleinere wagen geen baat er aan om op euro 98 te rijden, dat klopt dus niet. Ikzelf heb de test gedaan met mijn VW Up GTI en er was duidelijk een verschil tussen 95 en 98. Met 98 reageerde de Up iets vlotter op het gaspedaal en bij normaal rijden ook nog zuiniger. Na een maand 98 te tanken gaf de boordcomputer 740km met een volle tank aan en met 95 geeft die nu 650km aan.

this 09:48
afbeelding van this

Zoiets kan je maar testen in een gecontroleerde omgeving.
Als ik 100x exact dezelfde route neem, heb ik 100x een verschillend resultaat. Het weer, het verkeer, jouw gemoed op gas- en rempedaal, schakelmomenten, ... maakt allemaal verschil.
En het verschil zou zeker niet zo groot mogen zijn dat je zelfs 90km verschil ziet, dan is ofwel je testcase compleet verkeerd, ofwel is er iets anders mis.

PatrickV 09:14
afbeelding van PatrickV

Er is nog een andere reden om bij oltimers E5 te gebruiken, namelijk E10, zoals iemand terecht opmerkt trekt sterker water aan en gaat na een 3 tal maanden beginnen ontmengen in een benzine laag en water-ethanol laag. Dus laat je je oldtimer op stal voor langer dan 3maanden,heb we kans dat hij sputtert of zelfs heel moeilijk start door de water-ethanol laag in de carburator

Ron 09:38
afbeelding van Ron

Euro 95 tast de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto/motor aan.
Het beetje geld wat je dus bespaard tijdens een tank beurt raak je toch kwijt aan reparaties plus dat je je auto/motor een tijdje moet missen.
Dus ondanks dat mijn motor euro 95 ken hebben blijf ik toch euro 98 tanken omdat het gewoon beter is voor mijn motor.
Bovendien worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden door die criminelen in Den Haag, alleen om ons die elektrische troep op te dringen en zodat ze hun eigen zakken kennen vullen.

Vanderbeken 09:50
afbeelding van Vanderbeken

Bij het jaarlijks onderhoud krijgt mijn KIA (phev) steeds een additief toegevoegd niettegenstaande de 'benzine'motor amper 1.000 km rijdt. Zou het niet aangewezen zijn E5 te tanken ipv E10 + additief?

Ludo 08:05
afbeelding van Ludo

Mijn KIA tankt al 16 jaar E95 zonder problemen .

Niek 11:49
afbeelding van Niek

Op E5 rijdt mijn Kia Sorento 2.4 uit 2010 beter en zuiniger, scheelt ongeveer 70 km. Vooral als de motor goed op temperatuur is, dan verbruikt hij minder, dus als je veel korte ritjes zou maken, denk ik niet dat je het verschil echt gaat merken.

I Smit 16:10
afbeelding van I Smit

Fijn ben afhankelijk van mijn auto,ivm invaliditeit.
Regering doe nu eens wat meer vd nederlanders

Ger 12:56
afbeelding van Ger

Naast auto rijd ik ook motorfiets. Alle maar dan ook alle motordealers/ garages raden u af om E5 te tanken. Dit gezien de vele injectie problemen bij motoren. Bij een lange winterstop gooi ik naast E5 tevens een flesje Moto-up bij een volle tank. Dit stabiliseert de benzine bij langdurige stilstand, en voorkomt water in je tank. In het voorjaar als ik weer ga rijden gaat er bij de eerstvolgende tankbeurt ook een flesje injectecleaner in om de zaak optimaal te houden. Voor mij E5/98.

Wilfried 19:18
afbeelding van Wilfried

Mijn VW Golf 6 is van 2011 en ik ondervind nu met de koudere temperatuur terug startproblemen. Deze startproblemen voor de 1ste maal ondervonden 2 jaar geleden, ook verleden jaar en nu dus terug en dit telkens vanaf november tot eind koudere periode. Ik zie dan het gele lampje van automanagement welke na enkele km uitgaat. De startproblemen zijn niet ten gevolge bougies, batterij, lucht- of benzinefilter welke allemaal vernieuwd zijn. Ik tank al meer dan 25 jaar Euro 95 sinds mijn vorige auto Audi 80 en bij deze Golf. De startproblemen hebben alleen met de koudere temperatuur te maken en heb deze nooit gehad in de vele jaren ervoor. Als het aan de 95/E10 zou liggen vind ik het raar dat ik dit pas de laatste 2 jaar ondervind en dan ook maar alleen bij kouder temperaturen. Hoe dit probleem verhelpen?

Miguel 19:13
afbeelding van Miguel

Een belangrijk feit dat niet in het artikel staat: Ethanol trekt vocht aan (uit de lucht) dus als die benzine lang blijft staan kunnen de metalen onderdelen (brandstoftank enz ) corroderen. Dus als je voertuig weinig rijdt is het beter om E5 te tanken. Ook belangrijk voor tuinmachines.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws