Kijk je er de benzineprijzen op na, dan merk je altijd een aanzienlijk verschil tussen E10-brandstof (doorgaans het vroegere Euro 95) en E5 (voorheen Euro 98). Is het echter de meerprijs waard om toch voor de duurdere van de twee te kiezen? Wij zochten het voor je uit.
We kennen het gevoel best: af en toe wil je je auto eens verwennen. Voor de start van een langere rit of net wanneer je het gevoel krijgt dat je trouwe strijdwagen wat op leeftijd aan het geraken is, lijkt het misschien wel de moeite om er eens een tank vol duurdere Euro 98 of E5-benzine in te gieten in de plaats van de gewoonlijke Euro 95/E10. Maar doe je daar eigenlijk wel goed aan? En wat is zelfs het verschil tussen de twee benzines?
Euro wat?
Laat ons maar even met die namen beginnen, want je merkt dat we Euro 98 en Euro 95 hier zij-aan-zij vermelden met E5 en E10. Het gaat in de meeste gevallen dan ook om twee verschillende namen voor dezelfde brandstoffen, of toch in onze markt. Er zijn namelijk twee verschillen tussen de Euro 95/E10 en de Euro 98/E5 die je in Belgische tankstations vindt, te beginnen met het octaangetal. Zo duidt het 98-deeltje op een grotere aanwezigheid van octaan, terwijl die concentratie iets lager is bij Euro 95-benzine. En aangezien meer octaan een efficiëntere verbranding betekent, geldt Euro 98 als de betere brandstof. Het vraagt echter meer moeite om een groter octaangetal te verkrijgen, en dat maakt Euro 98 duurder.
Sinds 2019 is er echter een nieuwe aanduiding bijgekomen, want vanaf nu staat er telkens ook E10 of E5 op de pomp. In de praktijk komt E10 in onze markt dus vaak overeen met Euro 95 en E5 met Euro 98, maar het wijst op een ander verschil tussen de twee benzines. E10 is namelijk een brandstof die tot 10% bio-ethanol bevat — een hernieuwbaar alcohol uit pakweg mais of suikerriet — en 90% pure benzine, terwijl er in E5 hoogstens 5% bio-ethanol zit, en vaak zelfs helemaal géén bio-ethanol.
Giet geen Euro 95 in je oldtimer
Dat brengt ons meteen bij één groep van automobilisten die Euro 95 of E10 als de pest moeten mijden: oldtimerrijders. Oudere brandstofleidingen zijn namelijk vaak niet bestand tegen de grotere concentratie aan bio-ethanol. Daardoor kunnen ze poreus worden en wanneer je een brandstoflek hebt in een snikhete motorruimte, kan het snel gaan. Enkel wanneer de complete motor van je klassieker gereviseerd is met moderne leidingen kan je dit overwegen, maar dan is het primitievere motormanagement van zo’n ouder model vaak nog bedacht om te werken met benzine met een hoog octaangetal, zoals Euro 98.
Dat laatste kan ook van tel zijn wanneer je op weg bent met een sportievere bolide. Het hogere octaangetal en de kleinere concentratie aan bio-ethanol betekenen namelijk dat Euro 98/E5-benzine in theorie iets efficiënter ontbrandt, wat de prestaties ten goede komt. Dat zou vooral bij hogere toeren het geval zijn, dus je Volkswagen Touran of Toyota Aygo heeft daar waarschijnlijk weinig baat bij. Het gaat hoe dan ook om zo’n klein verschil dat wij het alleszins nog nooit aan den lijve ondervonden hebben, dus aan jou om de afweging te maken of het zijn meerprijs waard is.
Euro 98 = lager verbruik?
Dat geldt ook voor ons volgende puntje: het verbruik. De logica zegt namelijk dat je auto zuiniger zou moeten lopen op Euro 98/E5 dan op Euro 95/E10, want volg even mee. Bio-ethanol heeft namelijk een lagere energiedichtheid dan pure benzine, wat betekent dat je minder ver op een volle tank bio-ethanol zou kunnen rijden — als je dat echt zou willen — dan op een tank pure benzine. Dat betekent dus ook dat je auto een fractie meer zou kunnen verbruiken op benzine met een groter aandeel aan bio-ethanol (E10 dus) dan op brandstof die nagenoeg uit pure benzine bestaat (E5). Hou daarbij echter in het achterhoofd dat die E5/Euro 98 aanzienlijk duurder is aan de pomp, dus goedkoper ben je doorgaans niet af dan wanneer je gewoon op E10/Euro 95 had gereden.
Wat als je nu aan de pomp staat te twijfelen met je semi-moderne auto? Open dan gewoon even je tankklep en kijk wat op het label erin staat. Daar vermeldt de fabrikant namelijk vaak welke brandstoffen je auto lust en als daar Euro 95 of E10 tussen staat, is er geen reden om daar niet voor te gaan. Staat daar echter niets, maak dan even de afweging op basis van de leeftijd van je auto of die eventueel in de klassiekercategorie zou kunnen vallen, in welk geval je er toch beter Euro 98/E5 in giet.
Reacties
door Paul
door Martin
door FLP
door Jos D.
door Willem
door Johan
door Siem
door Marc
door Joram Van Acker
door this
door Ward
door this
door Falco
door Richie
door Joram Van Acker
door LEX
door John
door Wil
door André
door Patrick Goossens
door Dewil Noël
door Gertjan de Jong
door Sander luntungan
door Theo Bruin
door Lasgo
door 4g63 SOHC
door Lambert
door Paulus
door Kwint
door Filip
door Jean-Paul de Maat
door Björn
door this
door PatrickV
door Ron
door Vanderbeken
door Ludo
door Niek
door I Smit
door Ger
door Wilfried
door Miguel
door Mathieu
door Janick
door Adriaan
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen