Dit zijn de goedkoopste auto’s van het Autosalon 2019

autosalon-2019-standen-15

De drie duurste auto’s van het Salon hadden we je reeds meegegeven. Nu is het tijd voor een overzicht van de meest goedkope modellen op de Brusselse Expo die we voor het gemak hebben ingedeeld in een tiental verschillende categorieën.

Leuk om van te dromen natuurlijk, die dure sportwagens op het autosalon. Maar wat als je een compleet koopje wilt? We gingen op pad met onze rekenmachine en kwamen terug met de 10 goedkoopste auto's per segment. Zodat je weet waar te kijken als portefeuille dit jaar wat dunnetjes aanvoelt.

De allergoedkoopste: Dacia Logan SCe 75 pk

(6.990 euro)

dacia logan

Dé goedkoopste auto van het Salon moet de Dacia Logan zijn met een prijskaartje van nauwelijks 6.990 euro. Bewezen (Renault-)techniek verpakt in een intussen best ok uitziend Roemeens jasje. Ondanks het feit dat het een basisversie is krijg je toch nog items zoals ABS en ESP, airbags, stuurbekrachtiging, getinte ruiten en een bandendrukcontrolesysteem.

Stadswagentje: Fiat Panda Pop 1.2 69 PK

(7.990 euro)

fiat panda

Deze keer houden we het bewust compact en komen we bij FIAT uit. Daar hebben ze een klein ruimte- en prijswonder in de catalogus staan dat Panda heet. De Panda is bij ons lang niet zo populair als zijn meer fancy zustermodel Cinquecento, maar is wel nog een stuk praktischer en rijdt minstens even goed. Voor 7.990 euro hebben de Italianen al een Chinees beertje in de aanbieding staan, inclusief 1.2 benzine van 69 pk.

Middensegment: Fiat Tipo Berline 1.4 MPI 95 pk

(15.090 euro)

fiat tipo sedan

Critici zouden opnieuw de Logan naar voor kunnen schuiven. Maar aangezien die al in de prijzen is gevallen schakelen we een niveau hoger en is het opnieuw Fiat dat in de prijzen valt. De Fiat Tipo is er al als vijfdeurs vanaf 15.090 euro, inclusief een 95 pk sterke benzine, en biedt daarmee een goed compromis van ruimte en comfort. Fiat heeft ook nog een Tipo hatchback in de aanbieding die start bij 16.290 euro en iets beters is afgewerkt.

Elektrische auto: Renault Zoé LIFE R90 B-RENT

(16.450 euro)

renault zoe

Elektrische auto’s zijn in de autosector intussen niet meer weg te denken en dat is ook in Brussel niet anders. De goedkoopste elektrische auto die we konden vinden is de Renault Zoé die, inclusief tal van kortingen, aftikt op nauwelijks 16.450 euro. Een knalprijs waardoor je echt geen excuus meer hebt om je eerste, maar vermoedelijk eerder tweede, auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar.

SUV: Dacia Duster Access SCe 115 pk

(11.990 euro)

dacia duster

Softroaders, crossovers, SUV’s. Eerlijk gezegd weten we niet waar beginnen in deze categorie vol vage marketingtermen. Maar wie ‘goedkoopste’ SUV denkt, denkt automatisch aan de Dacia Duster. De Duster was van meet af aan een groot succes en is dat nog steeds. En hoewel quasi niemand voor de goedkoopste Duster opteert staat de comfortabele alleskunner toch nog steeds vanaf 11.990 euro in de brochures.

Pickup: Isuzu DMAX Single Cab 2WD L AC

(24.200 euro)

isuzu dmax single cab

Een hele mond vol deze Isuzu DMAX Single Cab 2WD L AC maar wel de goedkoopste pick-up die we (inclusief BTW) konden vinden. Daarvoor krijg je een praktische en oersterke pick-up van een gereputeerd Japans merk dat reeds meer dan 100 jaar rasechte werkpaarden maakt.

Sportwagen: Mazda MX-5 1.5

(22.690 euro)

mazda mx5

De Mazda MX-5 is in heel wat opzichten een wonder. Klein, licht en compact, duurzaam en op de koop toe nog eens goedkoop qua ge- en verbruikskosten lijkt de kleine roadster bijna te mooi om waar te zijn. En zelfs met de 1.5 instapmotor blijft de MX-5 zijn mannetje staan. Daarom blijft het opvallend dat Mazda al dat moois vanaf 22.690 euro in de catalogus heeft staan. Bovendien moet het geen echte concurrenten dulden. Op de Fiat 124 Spider na dan dat het op de koop toe nog eens zelf bouwt ook!

Exoot: Alpine A110 Pure 1.8

(55.000 euro)

alpine a110 pure

Met het verdwijnen van de instap Lotus Elise met atmosferische 1.6 benzine is het de Alpine A110 die voor ons als goedkoopste ‘exoot’ te boek staat. De moderne interpretatie van het origineel heeft zijn entrée niet gemist en staat bij kenners, liefhebbers en critici terecht hoog aangeschreven. Daardoor zijn de wachttijden wel hoog opgelopen. Al heeft Alpine intussen goed werk geleverd en zijn ze al gedaald van 14 naar 10 maanden.

Cabrio: Fiat 500C Pop 1.2 69 pk

(14.990 euro)

fiat 500c pop

Of de Fiat 500C als rasechte cabrio door het leven mag of kan gaan is ook ons niet helemaal duidelijk. Wat dat betreft mag de titel misschien wel opnieuw naar de MX-5 gaan. Maar aangezien hij hier al reeds de revue passeerde, opteren we toch voor de dakloze 500 die ook nu nog steeds immens populair is. Het stadsautootje is er al vanaf 14.990 euro in basisversie en is daarmee gevoelig goedkoper dan de MX-5.

Bestelwagen: Dacia Dokker Van

(7.490 euro)

dacia dokker van

Ook in deze categorie is het Dacia dat met de -euh- hoofdprijs aan de haal gaat. De Dokker Van is er immers al vanaf 7.490 euro. Een knalprijs die wel bijzonder veel waar voor zijn geld biedt. Ideaal zeg maar voor wie op zoek is naar veel no nonsense binnenruimte en een goedkope en betrouwbare metgezel.

En mocht je zelf nog een goedkopere kandidaat gezien hebben op het Salon, of een offerte gekregen hebben die binnen deze categorieën past en er nog eens flink onder duikt. Laat het ons dan zeker weten!

Tijdstip: 11:20
Auteur: Auteur: Pieter Ameye
Reacties: 9 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Waxweazel 12:46
afbeelding van Waxweazel

Zo een goedkope aankoopprijs is wel leuk, maar zou het ook niet handig zijn om er de kosten van in verkeerstelling en jaarlijkse taksen bij te zetten ?
Bij de meeste van deze goedkope auto's zitten nog een atmosferische motor in die een redelijk hoge CO2 uitstoot hebben.

Lieve Van Hemelen 21:08
afbeelding van Lieve Van Hemelen

Sorry maar mijn Dacia, geen 200 wegentax elk jaar, volledig in orde met uitstoot etc.

andre123 13:48
afbeelding van andre123

de meeste mensen liggen echt niet wakker van de jaarlijkse kosten bij een aankoop.
ik vraag me af hoeveel er zich hierover informeren voor ze een bestelbon tekenen.
het zuiverste bewijs is dat hier bij de zoe haast nooit gesproken wordt over de vrijstellingen,wel over batterijhuur en electriciteitsprijs. trouwens,diegenen die me regelmatig bekristiseren over de aankoopprijs,nu gezien allemaal?tel er eventueel de batterijkost bij voor diegenen die perse niet willen huren.
het dacia verhaal,die zitten echt niet meer met de oude renault motoren zoals velen denken,de moderne 3 cylinder heeft hier al een tijdje zen intrede gedaan(voor of tegen laat ik in het midden).
wat de prijzen betreft,de logan wordt nog steeds verkocht aan de prijs van 10 jaar geleden
met alle extra's die er ondertussen zijn toegevoegd(de eerste had zelfs geen servostuur)
de panda is al 1000euro duurder,de tipo ...vergelijk zelf,wat het onlangs verschenen artikel over de toekomst van budgetwagens direct in een heel ander daglicht zet.
over modellen valt niet te discussieren,ieder zijn meug,maar er zijn wagens op de markt die 3x zoveel kosten en mij ook niet aanspreken.
de alpine,tja dat is de alpine,levertijd zegt al genoeg

Bartbear 18:09
afbeelding van Bartbear

De Dacia Duster met de nieuwe Nissan-Mercedes 4 cylinder 1.3 Tce 130 Pk / 240 Nm motor met partikelfilter, in Prestige Full option met metaallak, stoffen zetels, 7 inch MediaNav scherm nu ook met Apple car play en Android auto, 4 Parkeercamera's 360°, mistlichten, cruisecontrol, dodehoeksensor, reservewiel, 17 inch lichtmetalen velgen : 19.050 €. (Salon: 'Rainbow'-uitvoering = gratis metaallak).
Voor mij géén verwarmde zetels, geen handenvrije instapcard, geen extra Europakaart voor de GPS :
Totaal : 18.450 € voor een comfortabel geveerde, ruime SUV uit het B-segment met de afmetingen van een C-segment wagen. Minstens 5.000 goedkoper dan een gelijkwaardige wagen !

andre123 18:42
afbeelding van andre123

kwestie van gezond verstand

Ed 20:13
afbeelding van Ed

Mijn vader kocht vorig jaar ook een Duster . Ik ben niet direct een fan maar Ik moet toch toegeven dat Je toch wel veel auto van hoge kwaliteit krijgt voor een kleine 15.000 € .

Gedece 02:57
afbeelding van Gedece

C-Elysée niet goedkoper in middensegment?

GLENN 21:40
afbeelding van GLENN

Leuk artikel, maar is het niet beter om er dan foto's bij te zetten van het basismodel in kwestie? Als je bvb de foto van een witte Logan met zwarte ongelakte bumpers te zien krijgt dan ga je op 2dehands wel een goede okkazie zoeken ipv daar €7000 op stuk te slaan.

4g63 17:12
afbeelding van 4g63

Sorry echt dikke vriendjes ga k er ni mee worden momenteel:
http://www.autolatest.com/photos-car-editorials/rust-problems-of-dacia-r...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws