Kiezen maar: Mazda MX-5 VS Fiat 124 Spider

mazda-mx-5-vs-fiat-124-spider_01

Fiat heeft de langverwachte Italiaanse tweelingbroer van de Mazda MX-5 losgelaten. Maar hoeveel verschil zit er tussen die 124 Spider en zijn Japanse broeder? Om verder dan het uiterlijk te zien nemen we er ook de cijfertjes bij.

Laten we ons toch maar eerst toespitsen op dat uiterlijk, want Fiat gaat er prat op dat geen énkel carrosserieplaatje is overgenomen van de MX-5. Nou, buiten de A-stijl, zijspiegels en richtingaanwijzers op de flanken lijkt dat te kloppen. Waar ze bij Mazda er een must van maakten om alle onnodige hoeken van de wagen weg te snijden, staat de Fiat een stuk stoerder en hoekiger op de baan.

mazda-mx-5-vs-fiat-124-spider

Of dat hem mooier maakt is aan jullie om uit te maken. Wel is de Fiat een stuk langer dan de Mazda. Meet de MX-5 3.915 mm, dan gaat de 124 Spider over de 4 meter dankzij zo'n 11 extra centimeters (4.053 mm). Die extra centimeters ga je vooral aan de uiterste zijden van de wagen vinden, want de wielbasis blijft voor beide roadsters identiek (2.310 mm). Dat maakt de MX-5 op papier wendbaarder, de Fiat krijgt door die gewonnen centimeters wel een grotere koffer. Kan je in de Japanner 130 liter kwijt, dan krijg je in de 124 Spider 138 liter kwijt.

Turbo turbo

Die afmetingen zijn echter niet het grootste verschild dat je zal terugvinden. Waar Mazda vasthoudt aan motoren die op eigen kracht ademen, gaat Fiat voor de drukvoeding. Zo heeft de 124 Spider een 140 pk en 240 Nm sterke viercilinder met turbo. In de MX-5 heb je de keuze tussen een 1.5 SkyActiv G benzine met 131 pk en 150 Nm en een 2.0 SkyActiv G benzine met 160 pk en 200 Nm.

mazda-mx-5-vs-fiat-124-spider

Vergelijken we die atmosferische 2.0 met de 1.4 turbo in de Fiat, dan zien we dat de 124 Spider een koppelvoordeel heeft van 40 Nm dat ook nog eens vanaf 3.000 opm wordt behaald. Bij de Mazda krijg je pas vanaf 4.600 opm het volle aantal koppel. Al moet de Fiat een prijs betalen, want hij sleurt tegenover die MX-5 met 2.0 zo'n 47 kilogram extra mee. Op een gewicht van rond het ton maakt dat zeker een verschil uit.

Zelfde wapens

De motoren mogen anders zijn, alle andere mechaniek is eigenlijk identiek. Dus geen vrees, de 124 Spider heeft geen voorwielaandrijving. Beiden doen het met achterwielaandrijving, een double wishbone voor en een multilink achter. Stuurratio is met 15.5:1 identiek, al verschillen de versnellingsbakverhoudingen tussen beide wagens. Dat valt te verklaren omdat de 2.0 van de MX-5 tot dik 6.800 toeren loopt, de 1.4 turbo van Fiat vliegt de begrenzer in bij 6.250 opm. Wel uniek is de automaat voor de 124 Spider, in België kan je de MX-5 namelijk niet krijgen met automatische transmissie.

Anders nog wat gelijkheden? Zowel de Fiat als Mazda kan je uitrusten met 16- of 17-duims velgen die op gelijke rubbers rijden (205/45R). De remmen van de MX-5, die mogen ook dienst doen op de 124 Spider. De prijzen dan? Bij Mazda rol je weg met een MX-5 vanaf 22.490 euro, Fiat vraagt minstens 23.990 euro voor haar 124 Spider. Vergeet echter niet dat de instap-MX-5 zo goed als kaal is en beroep doet op de 1.5 benzine. Zetten we de duurste uitvoeringen naast elkaar, dan wordt het verschil een stuk kleiner. 27.590 euro voor de Mazda, 27.290 euro voor de 124 Spider.

Twee wagens die - niet zo raar gezien hun identiek basis - aan elkaar gewaagd zijn. Maar voor welke ga jij?

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Alex 1234 01:04
afbeelding van Alex 1234

de historie van de 124 spider gaat terug tot 1966.
de historie van de MX5 gaat terug tot 1989.
Wellicht is de Abarth 124 Spider iets voor jou. die heeft een vele malen hoger fungehalte dan de duurste en sportiefste MX5

Lucrèce W. 22:36
afbeelding van Lucrèce W.

De MX-5 uiteraard. Levende legende en hors catégorie.

Nis Pee 11:46
afbeelding van Nis Pee

De Fiat is duidelijk meer hetero; de Mazda is meer homo.

Yannick 13:18
afbeelding van Yannick

Ok, als de Fiat dan overblijft neem ik hem graag, bedankt

Sracerr 16:06
afbeelding van Sracerr

S2000 sorry dan maar 2de hands

John 16:12
afbeelding van John

De 124 lijkt te Amerikaans, dus voor mij een MX a.u.b.
Ik stoor mij echter wel aan het feit dat er maar 1 ventilatormond in het midden zit, ik hou van symmetrie, zit u :-)

Alex 1234 01:00
afbeelding van Alex 1234

de Fiat 124 spider is gebaseerd op de klassieke 124 spider uit 1966. toen hadden ze bij dodge het woord viper nog niet eens uitgevonden. als je een auto wilt hebben die op een viper lijkt komt de Mazda MX5 NB heel dicht in de buurt. wat ik persoonlijk overigens niet erg vind

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/3a/32/1c/3a321c09e7f1b1fd97981...

filip stevens 19:39
afbeelding van filip stevens

abarth gewoon abarth

Ben 23:37
afbeelding van Ben

Mensen vergeten hier blijkbaar dat men de oude Spider 124 uit 1966 wil doen herleven. Niets zo mooi als retro in een nieuw jasje. Knap werk om die karakteristieken terug te laten her(be)leven met dit model. Voor mij dus zeker de Fiat, met een dankend gebaar aan Mazda !
Heb er mij al één aangeschaft.

Fred 18:10
afbeelding van Fred

Een mening is natuurlijk altijd erg persoonlijk maar om nou auto's als deze te kwalificeren als homo of hetero slaat naar mijn mening echt nergens op maar buiten dat zijn veel hoogstaande designers overigens wel vaker homo dan hetero, wellicht dus toch iets meer kijk hierop. Wat betreft de verschillen en dan mijn mening; in het segment auto is de Mazda wat mij betreft motorisch met z'n atmosferische (2.0) krachtbron net wat passender en qua uiterlijk van metname de buitenkant zou ik zelf een lichte voorkeur voor de Fiat hebben al is het dan vooral voor die mooie zilveren raamstijl. Qua interieur ontlopen ze mekaar wel heel erg weinig en zodoende zou mijn uiteindelijke voorkeur in geval bij de kaalste instapversie de Fiat zijn en bij top of the line als de kosten maximaal mogen oplopen dan toch wel de Mazda. Hoewel ik in dat geval nog wel een paar euro's meer zou willen spenderen om dan de raamlijst alsnog ook in het zilver zoals Fiat te laten aanpassen. Maar bovenal zijn beide modellen twee erg welkome verschijningen in het dagelijks straatbeeld.

Denbobby 00:24
afbeelding van Denbobby

Ben al een tijdje een gelukkige eigenaar van een mx5 (1.5l skydrive)
Deze week testrit met de fiat gemaakt.
Mijn conclusie:
Pro's fiat:
- sneller, mijn gevoel zegt veel sneller
- veel mooier afgewerkt van binnen (beige interieur geeft de binnenkant meer volume, wat je bij de Mazda niet kan kiezen)
- nettere (niet per se mooier) uitstraling
Pro's Mazda:
- leuker ontspannen optrekken (geen turbo gat, dus ook onder 3000 toeren vlot mee te rijden)
- veel gerichter schakelen, geeft je meer gevoel
- net iets mooier geluid

Deze auto's koop je op gevoel: ik ben blij met mijn keuze van mx5 en zou hem niet willen inruilen
Maar ik zou bijvoorbeeld iemand als mijn vader eerder de fiat zien kopen
Ik zou gewoon niet kunnen leven met het turbogat. Het is niet echt groot maar zorgt er wel voor dat je altijd net iets meer toeren moet halen om vlot te rijden.

Jean-Paul 14:18
afbeelding van Jean-Paul

zoveel mensen zoveel smaken ...mijn voorkeur ging naar de fiat Spider , gewoon door weloverwogen keuzes ...en binnenkort ook de trotse eigenaar ,...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws