Laten we ons toch maar eerst toespitsen op dat uiterlijk, want Fiat gaat er prat op dat geen énkel carrosserieplaatje is overgenomen van de MX-5. Nou, buiten de A-stijl, zijspiegels en richtingaanwijzers op de flanken lijkt dat te kloppen. Waar ze bij Mazda er een must van maakten om alle onnodige hoeken van de wagen weg te snijden, staat de Fiat een stuk stoerder en hoekiger op de baan.
Of dat hem mooier maakt is aan jullie om uit te maken. Wel is de Fiat een stuk langer dan de Mazda. Meet de MX-5 3.915 mm, dan gaat de 124 Spider over de 4 meter dankzij zo'n 11 extra centimeters (4.053 mm). Die extra centimeters ga je vooral aan de uiterste zijden van de wagen vinden, want de wielbasis blijft voor beide roadsters identiek (2.310 mm). Dat maakt de MX-5 op papier wendbaarder, de Fiat krijgt door die gewonnen centimeters wel een grotere koffer. Kan je in de Japanner 130 liter kwijt, dan krijg je in de 124 Spider 138 liter kwijt.
Turbo turbo
Die afmetingen zijn echter niet het grootste verschild dat je zal terugvinden. Waar Mazda vasthoudt aan motoren die op eigen kracht ademen, gaat Fiat voor de drukvoeding. Zo heeft de 124 Spider een 140 pk en 240 Nm sterke viercilinder met turbo. In de MX-5 heb je de keuze tussen een 1.5 SkyActiv G benzine met 131 pk en 150 Nm en een 2.0 SkyActiv G benzine met 160 pk en 200 Nm.
Vergelijken we die atmosferische 2.0 met de 1.4 turbo in de Fiat, dan zien we dat de 124 Spider een koppelvoordeel heeft van 40 Nm dat ook nog eens vanaf 3.000 opm wordt behaald. Bij de Mazda krijg je pas vanaf 4.600 opm het volle aantal koppel. Al moet de Fiat een prijs betalen, want hij sleurt tegenover die MX-5 met 2.0 zo'n 47 kilogram extra mee. Op een gewicht van rond het ton maakt dat zeker een verschil uit.
Zelfde wapens
De motoren mogen anders zijn, alle andere mechaniek is eigenlijk identiek. Dus geen vrees, de 124 Spider heeft geen voorwielaandrijving. Beiden doen het met achterwielaandrijving, een double wishbone voor en een multilink achter. Stuurratio is met 15.5:1 identiek, al verschillen de versnellingsbakverhoudingen tussen beide wagens. Dat valt te verklaren omdat de 2.0 van de MX-5 tot dik 6.800 toeren loopt, de 1.4 turbo van Fiat vliegt de begrenzer in bij 6.250 opm. Wel uniek is de automaat voor de 124 Spider, in België kan je de MX-5 namelijk niet krijgen met automatische transmissie.
Anders nog wat gelijkheden? Zowel de Fiat als Mazda kan je uitrusten met 16- of 17-duims velgen die op gelijke rubbers rijden (205/45R). De remmen van de MX-5, die mogen ook dienst doen op de 124 Spider. De prijzen dan? Bij Mazda rol je weg met een MX-5 vanaf 22.490 euro, Fiat vraagt minstens 23.990 euro voor haar 124 Spider. Vergeet echter niet dat de instap-MX-5 zo goed als kaal is en beroep doet op de 1.5 benzine. Zetten we de duurste uitvoeringen naast elkaar, dan wordt het verschil een stuk kleiner. 27.590 euro voor de Mazda, 27.290 euro voor de 124 Spider.
Twee wagens die - niet zo raar gezien hun identiek basis - aan elkaar gewaagd zijn. Maar voor welke ga jij?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen