Het ooit zo roemrijke Italiaanse merk Lancia mag dan al jaren een schim van zichzelf zijn, onder de Stellantis-vlag is er wel degelijk nog een toekomst weggelegd voor het merk. Meer zelfs: er zouden drie nieuwe modellen in ontwikkeling zijn, waaronder een eerste elektrisch model.
Het afgelopen decennium kreeg Lancia binnen de Fiat-groep alleen nog een figurantenrol toebedeeld. Eerst bracht het herwerkte Chryslers aan de man, nadien trok het weg uit de Europese markt en plooide het terug op thuisland Italië. Over en out leek het wel, maar dat was buiten de Ypsilon en de Italianen gerekend. De stadskar bleek bij de eigen populatie zo populair dat Lancia daarmee de Europese verkoop van Alfa Romeo kon overklassen.
Sinds de fusie tussen de Fiat-groep en het Franse moederhuis van Peugeot, Citroën en Opel zijn er zowaar meer plannen weggelegd voor Lancia. In de toekomstplannen van fusiegroep Stellantis wordt het Italiaanse merk samen met Alfa Romeo en DS onder de premiummerken gecatalogeerd. Volgens Automotive News Europe heeft Stellantis-CEO Carlos Tavares ervaren designbaas Jean-Pierre Ploué gevraagd om nieuwe Lancia-modellen te ontwerpen.
Ypsilon-opvolger
Het zou gaan om drie nieuwe modellen in totaal. Het eerste moet eraan komen in 2024, en de pensioengerechtigde Ypsilon opvolgen. Dat wordt opnieuw een model met benzinemotor, al zou Lancia ook een volledig elektrische versie plannen. De Ypsilon-opvolger zou de basis en het formaat van de Peugeot 208 en Opel Corsa krijgen. In 2026 moet er dan een compacte crossover komen, die alleen volledig elektrisch door het leven zal gaan. Het derde model? Dat wordt een compacte hatchback, al staan de plannen daarvoor nog in hun kinderschoenen en zal die er niet voor eind 2027 komen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden