
Een verslag van de Franse krant Le Monde wijst uit dat Jaguar geen enkel nieuw model meer zal lanceren tot 2025. Na die periode van onthouding zouden de Britten het hoger en vooral emissielozer gaan zoeken.
Tegenwoordig pronkt de ene achter de andere constructeur met nieuws over tientallen nieuwe modellen. Tijd voor iets anders, moeten ze bij Jaguar gedacht hebben, want zij zouden naar verluidt geen enkel nieuw product meer op de markt brengen voor 2025.
Zelfs geen XJ
Dat nieuws klinkt achteraf gezien in de oren als een logisch gevolg van twee eerdere Jaguar-berichten: de aankondiging dat het concern vanaf 2025 volledig elektrisch wil gaan en de uitspraak van CEO Thierry Bolloré dat Jaguar in een hoger segment wil gaan spelen. Binnen een paar jaar is er dus geen plaats meer voor potentiële opvolgers van de E-Pace, XE of zelfs XF indien Jaguar zichzelf wil hervormen tot een Bentley- of Aston Martin-concurrent. Dat verklaart meteen ook waarom de zuiver elektrische XJ-opvolger geannuleerd werd — zelfs al stond die best ver in zijn ontwikkeling. Ook dat model sluit nog te veel aan bij de BMW’s en Mercedessen van deze wereld en past dus mogelijks niet meer in Jaguars toekomstige portfolio.
Gedurende de driejarige winterslaap wil Jaguar zichzelf heruitvinden. Daarnaast zal het zo'n 2,5 miljard pond investeren in een gloednieuw elektrisch platform, dat zelfs niet gedeeld zou worden met andere merken binnen het JLR-concern. Intussen zouden de Jaguar-dealers en -fabrieken wel gewoon operationeel blijven. De huidige modellen werden namelijk bijna allemaal recent opgefrist, dus die blijven nog even in de catalogus staan. Wat dit toekomstgericht wil zeggen voor het personeelsbestand onder Jaguar is nog niet duidelijk, al krimpte dat in de voorbije jaren al wat in van rond de 42.000 medewerkers naar zo’n 35.000…
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden