
Een vijftal jaar geleden was MG niet veel meer dan een vage herinnering aan een Brits sportwagenmerk, maar het kan snel keren. Zo heeft de inmiddels Chinese fabrikant alweer vijf modellen op onze markt, waarvan het merendeel over elektrische aandrijflijnen beschikt… En daar blijft het ook niet bij.
Wandel je vandaag een MG-showroom binnen, dan vind je er al spek voor vrijwel ieders bek. Zo stap je voor nog geen 20.000 euro achter het stuur van een ZS, vind je er een plug-inhybride SUV in de vorm van de EHS, moet de MG4 één van de beste verhoudingen tussen prijs en elektriciteit bieden en kan je zelfs kiezen voor een luxueus uitgeruste EV in de vorm van de Marvel R. Met de MG5 hadden ze destijds zelfs de eerste elektrische break in handen, maar toch zijn er nog een paar hoekjes van de markt waar MG niet binnengedrongen is.
Van EV-roadster tot B-segmenter
Daar gaat het merk in het komende jaar wat aan gaan doen, want ze beloven zomaar even vier nieuwkomers naar onze contreien te brengen. De meest voor de hand liggende is de Cyberster, een elektrische roadster die we al een aantal keer te zien kregen. Daarmee gaat MG schieten op de premiummerken, en dat doen ze daarnaast ook met een mysterieus elektrisch luxemodel. Welke vorm die gaat aannemen weten we nog niet, maar wij hopen alvast dat de knappe D7 EV van concerngenoot Roewe met MG-badges onze richting uit komt. Relevanter voor u en ik is echter een nieuwe B-segment hatchback zoals pakweg de Volkswagen Polo of Ford Fiesta, al is daarover nog niet helemaal duidelijk of die auto verbrandingsmotoren dan wel een zuiver elektrische aandrijflijn krijgt.

Dat laat nog één modelletje over, en daar hebben we al helemaal het raden naar… Dus daar gaan we: kijken we naar het MG-gamma, dan valt op dat de ZS en de (E)HS pas nog een facelift gekregen hebben. Die zijn dus niet aan vernieuwing toe, en de nagenoeg nieuwe MG4 en Marvel R al evenmin. De MG5 staat daarentegen op een platform dat in China alweer meegaat sinds 2017, dus de kans zit erin dat die volgend jaar aflossing krijgt van een nieuwe generatie die wat ons betreft gerust de competente basis van de MG4 zou mogen gebruiken. Nu zijn we echter wel heel hard aan het wegdromen, dus zekerheid krijg je in de loop van 2024.
Recente reacties
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 2 uur geleden
Auto van het Jaar 2024: dit zijn de zeven finalisten
Chinese EV's mogen niet in die lijst staan imo Dus Volvo...
Door Koffiekoek 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
Kan je ons even de bron vermelden waarin staat dat je geen ev’s in een garage mag parkeren van de...
Door Adriaan 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
K had graag terug bij Lancia aangeklopt voor mijn volgend autoavontuur doch, een electrische...
Door Joseph Jules Van der Eecken 2 dagen geleden