
Bij sommige modellen is het al het geval, maar de basis-M gaat er op termijn uit bij BMW. De aangescherpte en iets krachtigere Competition-versie neemt diens rol over en wordt dan de basisversie.
Wie vandaag al eens gaat spieken in de BMW-configurator, is het ongetwijfeld ook al opgevallen. Kleed je een M3 Touring aan, dan kun je niet anders dan voor de Competition-versie kiezen, die iets krachtiger is dan de basis-M die BMW wel nog op de M3 Berline en M4 Coupé aanbiedt en die daar nog een reeks chassisaanpassingen en een automaat bovenop doet. Ook bij de X5 M en X6 M is die Competition intussen de basisversie geworden.

Opsplitsing verdwijnt
Op termijn is het de bedoeling dat die Competition-versie het vertrekpunt vormt bij alle M-modellen van BMW, zo laat BMW M-CEO Frank van Meel verstaan. “Die Competition-versie is in de praktijk intussen het nieuwe normaal geworden, waardoor de opsplitsing tussen M en M Competition verdwijnt”, aldus Van Meel. De kloof met de gewone BMW-modellen wordt volgens Van Meel nog steeds dichtgereden door de M Performance-modellen zoals de M440i.

Wie het dan toch extremer wil, die kan uitwijken naar de Competition Sport en Competition Sport Leicht-modellen, oftewel de CS en CSL. “Dat zijn de meer hardcore modellen”, aldus Van Meel. “Als je echt een circuitwapen met nummerplaat wil, dan ga je voor een CS of CSL”. Naast de M4 CS liet BMW zich recent nog ontvallen dat er binnenkort ook een M3 CS komt. De 1.000 exemplaren van de M4 CSL zijn intussen uitverkocht, maar je kunt wel nog steeds gewoon een M3 of M4 Competition bestellen. Jawel, ook als Touring.
Recente reacties
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Mooi dat je een voorbeeld aanhaalt die exact weergeeft dat er veel foute informatie is....
Door this 12 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
This, ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken, en dat we moeten stoppen met elkaar te...
Door Mathieu 12 uur geleden
“Elektrische auto’s zien er te vaak uit als patatten,” aldus Polestar-ontwerper
Gelukkig, hopelijk denken meer fabrikanten zo. Want veel EV's zijn toch echt lelijke dingen....
Door this 13 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Ik rij heel veel (40k km per jaar en dagen waarbij ik +400km doe is geen uitzondering) en met 400km...
Door this 13 uur geleden