Competition, CS en CSL wordt juiste volgorde bij BMW M

BMW M Competition, CS en CSL

Bij sommige modellen is het al het geval, maar de basis-M gaat er op termijn uit bij BMW. De aangescherpte en iets krachtigere Competition-versie neemt diens rol over en wordt dan de basisversie.

Wie vandaag al eens gaat spieken in de BMW-configurator, is het ongetwijfeld ook al opgevallen. Kleed je een M3 Touring aan, dan kun je niet anders dan voor de Competition-versie kiezen, die iets krachtiger is dan de basis-M die BMW wel nog op de M3 Berline en M4 Coupé aanbiedt en die daar nog een reeks chassisaanpassingen en een automaat bovenop doet. Ook bij de X5 M en X6 M is die Competition intussen de basisversie geworden.

BMW M Competition, CS en CSL

Opsplitsing verdwijnt

Op termijn is het de bedoeling dat die Competition-versie het vertrekpunt vormt bij alle M-modellen van BMW, zo laat BMW M-CEO Frank van Meel verstaan. “Die Competition-versie is in de praktijk intussen het nieuwe normaal geworden, waardoor de opsplitsing tussen M en M Competition verdwijnt”, aldus Van Meel. De kloof met de gewone BMW-modellen wordt volgens Van Meel nog steeds dichtgereden door de M Performance-modellen zoals de M440i.

BMW M Competition, CS en CSL

Wie het dan toch extremer wil, die kan uitwijken naar de Competition Sport en Competition Sport Leicht-modellen, oftewel de CS en CSL. “Dat zijn de meer hardcore modellen”, aldus Van Meel. “Als je echt een circuitwapen met nummerplaat wil, dan ga je voor een CS of CSL”. Naast de M4 CS liet BMW zich recent nog ontvallen dat er binnenkort ook een M3 CS komt. De 1.000 exemplaren van de M4 CSL zijn intussen uitverkocht, maar je kunt wel nog steeds gewoon een M3 of M4 Competition bestellen. Jawel, ook als Touring.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws