![Mercedes EQS SUV productie 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Mercedes/anderefotos/mercedes_eqs_suv_productie_2023.jpeg?itok=XnbWaZjG)
Je hebt het vast ook al gemerkt: zowat heel Europa zit te wachten op betaalbare EV’s. Daardoor staat er flink wat druk op autofabrikanten om de prijzen van hun elektrische auto’s zo laag mogelijk te houden, maar is die situatie wel houdbaar? Volgens Mercedes alvast niet, of toch niet zonder elders méér winst te gaan maken.
Vandaag de dag wordt de markt van elektrische auto’s wel eens omschreven met de term ‘prijzenoorlog’, en dat is niet geheel onterecht. Zo komen er steeds meer betaalbare EV’s op de markt, niet alleen van Chinese constructeurs maar ook uit Europa zelf — kijk maar naar de pas gelanceerde Citroën ë-C3. Daarnaast sneed bijvoorbeeld Tesla eerder dit jaar plots duizenden euro’s van de prijzen van zijn auto’s, wat een heuse domino aan kortingen veroorzaakte bij de concurrentie… Maar houden die fabrikanten er dan wel genoeg aan over om te overleven?
Hoe goedkoper de EV, hoe duurder de ICE
Met die vraag op zak trok persagentschap Reuters naar Harald Wilhelm, Chief Financial Officer van Mercedes, en zijn antwoord was duidelijk: nee. Zo is de winst van de groep in het derde kwartaal gedaald met 6,8 procent, en die daling zou deels te wijten zijn aan de volgens Wilhelm “brutale” EV-markt. De CFO verklaart dat die markt merken er namelijk toe dwingt om elektrische auto’s aan gelijkaardige prijzen te verkopen dan wat een equivalent met een verbrandingsmotor zou kosten, en dat terwijl het nog steeds duurder is om een EV te bouwen. Op die manier kan de topman zich naar eigen zeggen niet voorstellen dat het voor zelfs maar iemand in de sector houdbaar is.
![Mercedes EQA & EQB 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Mercedes/anderefotos/mercedes_eqa_eqb_2023.jpeg?itok=kLag_Hy3)
Sterker nog: de financieel directeur stelt dat fabrikanten hierdoor elders meer winst moeten gaan maken om het kostenplaatje op het einde van de rit te doen kloppen, en dit ga je niet graag horen. Eén van de mogelijkheden is volgens hem namelijk om een “grotere winstmarge op modellen met verbrandingsmotoren” te creëren. Dat zou dus betekenen dat constructeurs de rest van hun gamma duurder gaan maken puur om de prijzen van hun EV’s te kunnen drukken. Of dat dan wel houdbaar is voor de koper, is nog maar de vraag…
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden