Officieel: Mercedes-AMG GT (2014)

mercedes-amg-gt-2014_01

Vergeet de SLS AMG, vanaf vandaag heeft Mercedes diens opvolger, de AMG GT, in de spotlight gezet in Affalterbach. 510 pk, drukvoeding en een heerlijk lijnenspel.

Volgens Mercedes mag je hem eigenlijk niet de opvolger noemen van de SLS. De GT gaat namelijk een trapje lager op de ladder om het op te nemen tegen de Jaguar F-Type en Porsche 911. Al zie je er nog duidelijk het SLS-dna in. Gelukkig maar, want Mercedes' nieuwste boet niets in aan expressie. Geen opzichtige kieuwen meer langszij, vierkante koplampen en nogal zware Derrière. Maar dat maakt het ruimschoots goed met andere designelementen.

Mee in tred

Net zoals de S-Klasse coupé zien we achteraan een rondere designtaal met smalle langgerekte achterlichten. Het opklappend spoilertje zoals bij de SLS blijft dan weer wel behouden. Vooraan zien we golvende lijnen die - met toegeknepen ogen - zijn afgeleid van de AMG Vision GT. De koplampen geven de brulhond van Mercedes dan weer - durven we het zeggen - een snoezige aanblik. De vleugeldeuren, die zal je niet meer tegenkomen op dit AMG-model. Tegenover de SLS toont-ie alvast een stuk sierlijker. Een herhalend trucje voor Mercedes. Want ook de evolutie van de Cl-Klasse naar de S-Klasse Coupé resulteerde in een vloeiender geheel.

mercedes-amg-gt-2014_01

Binnenin zien we een heerlijke interieur dat qua vormgeving eens niet leentjebuur lijkt te spelen van andere modellen in het gamma. Alhoewel de middenconsole ook het touchpad krijgt vanuit de C-Klasse, zien we ook knopjes die zich schuin naar de chauffeur richten. We willen het woord 'gevechtsvliegtuigcockpit' niet in de mond nemen, maar toch, het lijkt wat op een gevechtsvliegtuigcockpit. Ander noemenswaardig detail is het zwevende infotainmentscherm dat we allemaal verfoeien. Al zit het hier toch wat verborgen in het dashboard.

Eindelijk waar hij moet zijn

Als we de SLS ergens op konden pakken, dan was het wel dat hij in een klasse speelde waar hij niet thuishoorde. Omringd door Ferrari's 458, Aston Martins en ander snoepgoed had de luxueuze GT eigenlijk een andere opzet. Dat beseffen ze ook bij Mercedes. Daarom dat deze GT eerder thuishoort tussen de Jaguar F-Type en de Porsche 911. Op zijn minst geduchte concurrentie.

mercedes-amg-gt-2014_01

Met turbo

Dankzij de groene jongens moet de waanzinnige 6.2-liter V8 met 571 pk pad ruimen voor een meer sensibele 4.0-liter V8 met drukvoeding. Die komt er in twee vermogensversie. Eéntje met 462 pk (600 Nm) en één met de volle 510 pk en 650 Nm (als de GT S). Die eerste zou met 9,3 liter moeten toekomen, die laatste doet dan weer een sprintje naar de honderd in 3,8 seconden om daarna door te blazen naar 310 km/u. Het is maar waar je belang aan hecht. Cijfers die zich trouwens mooi laten vergelijken met de concurrentie. Een nog hetere Black Series staat hoogstwaarschijnlijk op de planning.

mercedes-amg-gt-2014_01

Tech Junkie

Dankzij het veelvuldig gebruik van aluminium is de GT een stuk lichter dan de SLS. 1.540 kg om exact te zijn. Met het optionele carbon dak kan je al helemaal lichtvoetig het circuit op. Remkracht komt van 360 millimeter grote stalen schijven. De GT S krijgt er vooraan dan weer van 390 mm. Optioneel zijn er natuurlijk ook composietschijven beschikbaar. Standaard krijg je een mechanisch sperdifferentieel. De S-variant krijgt een elektrisch, volledig variabel sperdifferentieel die met liefde mishandeling aanpakt en dat zijwaarts vertaalt op de baan. Nog een laatste cijferweetje? De gewichtsverdeling is 47% op de voorwielen en 53% op de achterwielen.

mercedes-amg-gt-2014_01
/

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Stealth 21:40
afbeelding van Stealth

Dit is wat ik een instant classic zou noemen! Gewoon mega!

Techno Patat 22:06
afbeelding van Techno Patat

Zalig design, vooral die lijnen zijn magnifiek! Maar die SLK koplampen hadden ze op de slk mogen laten van mij! Al valt het op die eerste foto nog mee, maar op de live foto's van direct ervoor valt het dik tegen :s!

Knappe gewichtsverdeling ook. Zeker met de motor langs voor...

En retesnel naar de 100 zeg voor 'maar' 500 pk te hebben! De sls had er 570 en was niet zo gek veel sneller... Koppel for the win, maar toch weet ik nu al dat we die 6.2 gaan missen! Het icoon dat die motor ook was :(!

Carlos 23:14
afbeelding van Carlos

AMG EMOTIOM TOUR'ke doen Dries? :-p wij hadden ook het geluk de final Edition te rijden. Misschien volgend jaar de GT ^^.

Glenn 12:24
afbeelding van Glenn

Zeer mooi. Niet sls of f-type knap, maar bij de mooiere nieuwe wagens.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws