De achtste generatie Hilux is sinds vorig jaar al te koop op specifieke markten, nu strijkt hij ook neer in Europa. Waardoor de nieuwste iteratie van de pick-up kan uitpakken met z'n Belgische prijs.
Het is de bestverkopende pick-up in heel Europa en op wereldvlak ook een topmodel voor Toyota. De (verkoop)doelstellingen liggen dus hoog voor deze achtste generatie. Het lijkt dan ook wel om die reden dat Toyota het visueel veilig speelt. Want elke vouw aan de Hilux is gemaakt om hem zo praktisch mogelijk te maken. Tierelantijntjes? Dat is voor de Crossovers op deze wereld. En toch staat 'ie op een 20 procent sterker ladderframe met verstevigde laadbakstructuur en langere veerweg.
Tuinaannemers zullen dan ook blij zijn te horen dat de Hilux voortaan 7 centimeter langer en 2 centimeter breder is. De laadbak werd daardoor weer een stukje breder (max 1.645 mm) en de laadklep kan voortaan meer gewicht aan. In de bak zelf zorgt een nieuwe vormgeving van de bedekking voor meer grip en bestendigheid tegen krassen en schade. Het laadvermogen stijgt eveneens naar 3,5 ton. Tegenwoordig de norm in pick-upland.
Nog cd's liggen?
Aan de buitenkant een werkpaard, binnenin het comfort van een SUV. Althans, dat beweert Toyota. Afhankelijk van de uitvoering zal je royaler dan wel meer opeengepakt zitten. Zo is er de Single Cab met twee plaatsen, Extra Cab met vier plaatsen en Double Cab met vijf plaatsen. Vanaf bepaalde uitrustingen prijkt er een 7-duims infotainmentscherm op het dashboard dat gezelschap krijgt van een 4,2-duims TFT-scherm in de instrumentencluster. Nog ééntje voor aan de toog; het consolevak van de armsteun biedt plaats aan 22 cd's. We leven in mooie tijden...
Qua snufjes krijg je Toyota's bekende Safety Sense-systeem met onder andere voetgangersdetectie, verkeersbordendetectie, Pre-Crash Safety en Trailer Sway Control. Daarnaast is er ook nog het 'Pitch & Bounce Control-systeem' dat er voor zorgt dat duik- en steigerneigingen de kop worden ingedrukt.
Motore̶n̶
Over de motor moet je niet te lang nadenken bij de dealer. Want voorziet Toyota op wereldvlak nog verschillende krachtbronnen, dan gaan ze hier voluit voor de 2.4 D-4D, de 'Global Diesel' van het merk. Die is 150 pk sterk en genereert 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 opm. Die kan gekoppeld worden aan een nieuwe manuele zesbak met kortere eerste en langere zesde, of een 6-traps automaat. Ten opzichte van z'n voorganger is het blok zo'n 9 procent zuiniger. En Euro 6 natuurlijk.
Prijzen voor de 8ste generatie Hilux beginnen bij 30.350 euro voor de Single cab en lopen op tot 43.760 voor de Double Cabine in Lounge-uitvoering en 6-traps automaat.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden