Drie maanden na de lancering van de tweede generatie A5 Coupé stelt Audi nu haar sedan-afgeleide voor. Die Sportback krijgt niet alleen de herkenbare styling over van z'n coupebroertje maar gaat ook aan de CNG.
De vorige generatie A5 had je in drie smaken; coupé, cabrio en sportback. Waardoor het niet onlogisch is dat Audi voor generatie nummer twee hetzelfde nummertje speelt. De Coupé hadden we al, nu komt daar de Sportback bij. Het wat sierlijker gelijnde vierdeursbroertje van de A4 zeg maar. De bekende ingrediënten tekenen dan ook present. Van een scherper uitgesneden grille, over korte overhangen tot een zelfzekere schouderlijn. Puur qua afmetingen blijft de nieuwe in je garage passen, want de tweede generatie A5 Sportback werd amper 12 milimeter langer.
Eén op één
Die extra millimeters gaan trouwens volop naar het interieur, want samen met wat gefoefel aan de wielbasis groeit die met 14 millimeter waardoor inzittenden genieten van wat meer beenruimte. Voor het interieurdesign kan je nu al de Audi-dealer binnen, want dat wordt één op één overgenomen van de A4. Met een overvloed aan horizontale lijnen en stevig scherm voor je neus. Optioneel plaats Audi led-sfeerverlichting doorheen de ruimte dat je in 30 verschillende kleuren kan instellen.
Ga je met z'n vieren naar het Zuiden van Frankrijk, dan beschik je achterin over 480 liter kofferruimte. Hoe zich dat vergelijkt met de A4 Berline? Tot op de zandkorrel evenveel. Geef toe, Audi's uitgebreid uitwisselingsprogramma heeft ook zijn voordelen.
Lichter, krachtiger
Onderhuids rolt de nieuwe A5 Sportback op het MLB Evo-platform van Audi. Een platform dat ook dienst doet onder de A4 en de A5 Sportback in staat stelt om tot 85 kilogram van zijn gewicht af te schudden. In lichtste configuratie (met benzinemotor) werpt hij dan ook maar 1.470 kilogram in de schaal.
Voorin de keuze uit 4 krachtbronnen die in maar liefst 8 verschillende vormen beschikbaar zijn. Instappen doe je met een 2.0 TFSI die goed is voor 190 pk en 320 Nm. Toegegeven, bezwaarlijk een 'instapper' te noemen. Die viercilinder komt er trouwens ook met 252 pk en 370 Nm. Op zoek naar meer cilinders, dan zal je richting de S5 Sportback moeten kijken. Die heeft een 3-liter V6 aan boord met 354 pk en 500 Nm.
Dieselpower
Al kijken de Belgische lezers natuurlijk vooral uit naar de dieselsmaken. In het aanbod heeft Audi de gekende 2.0 TDI met 190 pk (400 Nm), die komt er ook als zuinigere Ultra-variant met dezelfde cijfers maar door aangepaste verhoudingen een lager verbruik en uitstoot.
Daarboven staat meteen een 3-liter V6 TDI met 218 pk en 400 Nm. Een wat overbodige keuze omdat je met de viercilinder al op dezelfde prestaties zit. Al zal dat Audi worst wezen, want met z'n 218 pk softwarematig toegeknepen, in vol ornaat is de V6 goed voor 286 pk en 620 Nm. Optioneel kan je die krachtdiesel trouwens uitrusten met een sportdifferentieel op de Quattro-vierwielaandrijving. Geïnteresseerd in een alternatieve aandrijving? Die hebben de Duitsers ook, in de vorm van de g-tron, een 2.0 viercilinder met 170 pk en 270 Nm die op CNG rijdt.
Begin 2017 kan je de A5 en S5 Sportback op onze Belgische wegen verwachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen