Het is vandaag een mooie dag voor de rijken der aarde. Want niet enkel Porsche heeft haar derde generatie Cayenne met de wereld gedeeld, ook Bentley is klaar met generatie drie van de Continental GT. Een luxecoupé die van nature gretig aftrek vindt bij sportmensen wereldwijd. Al kunnen ook wij 'm appreciëren met 626 pk vanuit een biturbo W12.
Je zou het niet meteen geloven maar de Continental GT die zijn naam en faam verwierf door voetbalsterren en rappers is weer al toe aan zijn derde generatie. Het één en ander kan er alvast mee hebben te maken dat de overstap van generatie 1 naar 2 op z'n minst gezegd visueel nogal klein was. Waardoor het Britse bedrijf met een stevigere borstel door het geheel ging bij het maken van de derde generatie.
Van kraak naar piep
Laten we meteen met de belangrijkste nieuwigheid beginnen. Want na 14 jaar (geen mop) wordt de Continental GT eindelijk opgetrokken uit nieuwe fundamenten. Weg is het platform dat dienst deed onder de Volkswagen Phaeton, tegenwoordig rolt de Contintal GT op de bouwstenen die ook de Porsche Panamera gebruikt. Waardoor zonder twijfel de dynamische kwaliteiten een serieuze boost zullen krijgen. Of je dat zal merken aan 30 km/u in Monaco? Dat is andere koek natuurlijk.
Idem voor de performantie die er te puren valt uit het motorblok voorin. Nog steeds een 6-liter W12 met twee turbo's. Tegenwoordig wel goed voor 626 pk en 897 Nm. Prestaties spreken dan ook voor zich, met een sprint naar de honderd van 3,7 seconden en een top van 333 km/u. Het veilig gevoel, dat krijg je door de 8-traps automaat met dubbele koppeling en de vierwielaandrijving. Een nieuwe 4WD-set-up trouwens. Want de 40/60 verdeling van voordien mag plaats maken voor een systeem dat continu kracht stuurt naar de wielen die het nodig hebben.
Goddelijk
Geen discussie over het feit dat Dirk van Braeckel en zijn designteam een plaatje neer hebben gezet in 2003 met de eerste generatie. Het team van Stefan Sielaff bouwde voor deze derde generatie dan ook verder op de gekende lijnen. Al komt hij stukken lekkerder voor de dag. Zo is de overhang vooraan massief ingekort en vloeit de typerende schouderlijn kap over in het achtersteven.
De dubbele koplampen blijven bestaan, net zoals de chromen lijn die vanuit de overloopt naar de achterbumper. Binnenin zien we het summum van wat de Volkswagen Groep te bieden heeft. Met een 12.3-duims infotainmentscherm dat zich verbergt achter een plaatje met drie wijzers er op. Een digitaal scherm pal voor de neus en een middenconsole die je enkel met witte handschoen aan durft raken. Idem voor het leder op de stoelen trouwens.
Geinig weetje nog, Bentley geeft haar klanten de keuze uit maar liefst 70 verschillende lakkleuren. Vind je daar je keuze niet in, dan kan je heus wel iets regelen met een zak geld.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 4 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 19 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden