Officieel: Mercedes-AMG A 35 4MATIC is er boenk op (2018)

mercedes amg a 35 4MATIC 2018

Zo teleurstellend de GT 43 4-door Coupé, zo verzadigend deze Mercedes-AMG A 35 4Matic. 306 pk aan hothatch-geweld in de nieuwe A-Klasse.

Er staat geen rem op de pk-groei, ook niet in hothatchland. Want was lang 220 pk de natuurlijke grens voor de snelle hatchback, dan is er een nieuwe generatie naar de voorgrond getreden. Die hyperhatches flirten tegenwoordig met de 400 pk. Wat eigenaars (en automerken) er echter nooit bij vertellen is dat die dingen zo hard gaan, dat je in het dagelijks leven amper beroep kan doen op die volle grob pk's. Nee, hothatches zou je moeten uitwringen in elke versnelling om er het volle uit te halen.

mercedes-amg-a-35-2018

Dat is Mercedes gelukkig ook niet ontgaan waardoor het merk besloten heeft een stapje terug te zetten. Niet meer, meer en meer maar ook eens wat minder. Het resultaat is deze Mercedes-AMG 35 4MATIC. Nu al de "instap-AMG" genoemd door eigenaars van een Renault Modus. Op papier klopt dat wel maar dat is zoals zeggen dat iemand maar een instap-private-jet heeft gekocht.

"maar de instapper"

De A35 is namelijk geen doetje. Want hoewel hij braver voor de dag moet komen beschikt de rakker nog steeds over 306 pk en 400 Nm koppel. Genoeg om met maar de instapper zowat 90% van het autogerief in België zoek te rijden aan de stoplichten. Extra onderstreept door de sprint naar de honderd van 4,7 seconden. Weet je nog die Mercedes-AMG GT 43 4-door van gisteren die +100.000 euro zal kosten? Deze "instap-AMG" is rapper. Dus nee, heb niet het lef om neer te kijken op deze rakker.

mercedes-amg-a-35-2018

Die snelle sprinttijd haalt de A 35 AMG natuurlijk door de automaat met dubbele koppeling en de vierwielaandrijving. Die kunnen zonder gripverlies het volle uit de 2-liter turbobenzine puren. Toppen doe je naar goede Duitse gewoonte dan weer aan 250 km/u. Zowat het dubbele van de maximale wettelijke snelheid in België. Toch op het moment van schrijven.

Stijver

Een meer dan explosieve krachtbron voorin? Dat vraagt om aangepaste mechaniek. De remmen bijvoorbeeld. Die meten fors (350 mm voor/ 330 mm achter) en zijn geperforeerd én geventileerd. De aangepaste ophanging moet dan weer het koetswerk mooi in tred houden. Die koets werd trouwens onder de motorruimte stijver gemaakt dankzij extra beugels en een aluminium plaat.

mercedes-amg-a-35-2018

Voor het auditief genot installeert AMG een uitlaatsysteem met vlinderkleppen. Plofjes in de uitlaat? Daar zijn we nu al zeker van. Al zijn we vooral benieuwd naar de afstelling van deze A 35 AMG. Zonder twijfel zal die een stukje comfortabeler zijn dan de op til staande A 45 AMG met +400 pk. Of dat hopen we toch stiekem.

Mercedes Civic Type-AMG

Hoe je deze A 35 AMG zal herkennen? Daar moeten we eigenlijk geen woorden aan vuil maken, want de looks op deze Mercedes zijn bijna zo fout als ananas op een pizza. Denk de bodykit van een Honda Civic Type-R op een statige Mercedes. En als dat nog niet genoeg is; een optioneel kanariegeel kleurtje. Weet je nog toen AMG's werden geleverd in 50 tinten grijs en subtiliteit?

mercedes-amg-a-35-2018

Enfin, de jeugd ziet het graag, opzichtige Matchbox-karretjes. Dat is het belangrijkste, want met deze A 35 AMG wil Mercedes klanten lokken die nu voor een Volkswagen Golf R of Seat Leon Cupra zouden gaan. Een relatief jong koperspubliek. Of dat probeert de marketing ons toch wijs te maken. Alles zal natuurlijk afhangen van de prijs. Iets dat we uiteraard op dit moment nog niet hebben. Zo'n Golf R kost tegenwoordig vlot 45.000, neem maar aan dat deze A 35 flirt met de 50.000 euro. De jeugd zal nog hard mogen werken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws