Skoda Octavia's 1.5 kan op CNG

skoda-octavia-gtec-2018_1

Skoda mag als eerste merk uit de Volkswagen-groep de nieuwe 1.5 TSI met CNG gaan aanbieden. Onder die lading noemen ze hem opnieuw G-Tec.

Destijds kon je de Octavia bestellen met de 1.4 TSI benzinemotor die wordt gevoed door een CNG-tank, met benzine als reservebrandstof. Vandaag is 1.5 het nieuwe 1.4 en daar doet ook de CNG-brandstof aan mee. Zo kan je in de drie CNG-tanks van de Octavia G-Tec 17,7 kilogram CNG kwijt die dan op zowat 480 km verbruikt wordt. Twee tanks bevinden zich onder de laadruimte, de derde zit onder de achterbank, waarmee ze alledrie mooi rond de achteras wordt gecentreerd. Is alles op en is er geen CNG-station in de buurt? Dan heb je nog altijd 11 liter benzine voor de laatste kilometers van je zoektocht.

skoda octavia g-tec 2018

In de 1.5 TSI met CNG geen 150 pk maar wel 130 stuks. Dat blijft een flinke stijging van 20 pk tegenover de 110 pk die de 1.4 voortbracht. Wanneer je op CNG rijdt stoot je volgens Skoda tot 25 procent minder CO2 uit dan op benzine, een aanzienlijke daling. Ook de NOx uitstoot daalt en er wordt geen fijnstof geproduceerd.

skoda octavia g-tec 2018

De G-Tec versie van de Skoda Octavia is beschikbaar als Combi, in de Active-, Ambition- en Style-uitrustingsniveau's, telkens met de 1.5 benzinemotor.

skoda octavia g-tec 2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
MNO 11:21
afbeelding van MNO

480 km met een een volle cng tank is een dikke leugen. Ik rij nu twee maand met een nieuwe Skoda Octavia Combi g-tec en kan maar maximaal 340 km bereiken met een lichte voet en 80 % autosnelwegen. Volgens technische beschrijving heeft de cng tank een inhoud van 17,7 kg. Ik heb bij een lege cng tank nog nooit meer dan 14 kg cng kunnen tanken. Ik ben ontgoocheld in de valse cijfers.

frans 09:52
afbeelding van frans

Kan ik niet bevestigen. Heb net een reis achter de rug van over e 2000 km naar Oostenrijk, met een gemiddeld verbruik van 3,2 kg/100 km = 550 km bereik.
De tank heb ik al tweemaal volledig leeggereden ( tot hij op benzine begint te rijden ) en ik kan wel degelijk 17,7 kg laden.
Alleen het tanken zelf was een probleem.
In Luxemburg een ander vulpistool: eindeloos geprobeerd het te monteren, uiteindelijk de uitbater bijgeroepen die er zelf moeite mee had. In Zwitserland stuurde ngva.eu me naar een verkeerd adres, gelukkig kon een medereiziger via Google het juiste adres opsnorren.
Voor we doorreden naar Oostenrijk nog even het station gecontroleerd waar we gingen tanken, wat bleek: gesloten voor onderhoud ...
Vermijd vooral in Zwitseerland te tanken: duurder dan alle andere brandstoffen,tot het drievoud als je bio-aardgas wil tanken !!
Moest ik dagelijks veel kilometers afleggen en frequent in 't buitenland circuleren zou ik niet voor CNG kiezen, maar gelukkig is dat niet zo

Markske 16:42
afbeelding van Markske

Los van t feit of je met volle tanks die afstand kunt overbruggen moet je wel eerst je tanks (boorde)vol krijgen.
Veel CNG tankstations zijn uitgerust met 3 tanks, waarbij elke tank wordt ingezet bij het laagste drukverschil tussen de tank van het tankstation en deze in de wagen. Zo eindigt het tankstation met 3 tanks op verschillende druk. Indien je nu echter komt aandraven om CNG te tanken en er waren enkele u voor dan is de voorraad van CNG in die 3 tanks redelijk beperkt door de reeds afgenomen druk in de tanks van het station.
Misschien onduidelijk denk dan aan uw auto is een vat met water dat gevuld moet worden, zo hoog mogelijk en het tankstation heeft 3 vaten waaruit dat kan komen , en dit voor voertuig 1, 2, 3, ... En die vaten worden gevoed door een kleine pomp die dan nog moet kiezen welk vat hij eerst bedient en beperkt is door de druk van het aanvoegende net.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws