Het meest mythische product van Toyota na de Prius is na een afscheid van net geen twee decennia terug van weggeweest. De vijfde generatie Supra gaat door het leven als GR Supra en deelt zijn genen met de BMW Z4. Een coupé met zes-in-lijn en fraaie vormen... eindelijk is Toyota terug.
In haar missie om de grootste autobouwer ter wereld te worden was Toyota haar eigen ziel wat kwijt geraakt. Met net geen twee decennia aan generische producten als gevolg. Bouwtechnisch meer dan in orde maar elk greintje ziel ontbrak. De GT86 moest in 2012 soelaas brengen, het hek is nu echter pas echt van de dam. Dankzij de Supra.
Supra, GR Supra
Jawel, na 17 jaar absentie stoft Toyota terug het naamplaatje "Supra" af. Gelukkig niet voor één of andere crossover - we kijken naar jou Mitsubishi met de Eclipse Cross - wel voor een opvolger van de sportwagen die vooral in zijn laatste iteratie onsterfelijk werd door talloze racegames, straatracefilms en - je zou het bijna vergeten - raceoverwinning in de echte wereld. De Supra is terug in al zijn glorie, al moet je voortaan wel GR Supra zeggen.
Die GR staat voor Gazoo Racing, het AMG van Toyota zeg maar. Daarbij hanteert Toyota verschillende trappen op de GRladder. Zo is er een "GR-Line" met uiterlijke opsmuk voor reguliere modellen van het merk, GRMN voor sportieve afgeleiden (denk aan de Yaris GRMN) en dan deze GR. Die GR wordt enkel toebedeeld aan de crème de la crème van het merk op sportief vlak. De GR Supra bijt daarbij de spits af.
Visueel eerbetoon
En wat een spits wordt er afgebeten. Want hoewel Toyota ons al 5 jaar plaagt met de revival van de Supra via een roedel conceptversies staat het uiteindelijk productiemodel imposant op zijn pootjes. Dertien centimeter langer dan een GT86 en een stuk sierlijker. Met dank aan een lange motorkap, ver naar achteren geplaatste cabine en een derrière die de ducktailspoiler weer helemaal terugbrengt. Toyota brengt er een hommage mee naar de oer-2000GT en de laatste generatie Supra.
Toyota wou dan ook geen twijfel opwekken, dit is een sportwagen pur sang. Geen lijvige gran tourer zoals sommige huidige sportwagens. Compact, viriel, bewegelijk en speels, het zijn maar enkele kernwoorden van de GR Supra. Nog belangrijker: dit oogt in het niets op Toyota's van de laatste 10 jaar en dat is een goede zaak, zonder twijfel.
Toyota-drive
Oogt ook in het niets op Toyota's van het voorbije decennium; het interieur. Logisch, want dat komt rechtstreeks van bij BMW. Je zal het Toyota niet meteen horen zeggen maar deze GR Supra deelt zijn fundamenten met de nieuwe generatie Z4 van het Duitse merk. Als deel van die samenwerking werd besloten dat het interieur van die Z4 overgenomen zou worden in de GR Supra. Daardoor inderdaad een BMW iDrive in je Supra. Vrees echter niet, Toyota heeft waar nodig de BMW-logo's vervangen door Toyota-exemplaren. Al kan je natuurlijk de vraag stellen of je je überhaupt moet schamen voor een interieur van BMW.
Enfin, de verklaring van de baan, terug naar wat Toyota te zeggen heeft over de cockpit van de Supra. Een digitaal instrumentenbord van 8,8-duim, een al even groot infotainmentscherm en een focus op de chauffeur. Valt op door het gebrek er aan; een koppelingspedaal. Jawel, deze Supra doet het met een automaat. Wat is het volgende, een 1.5 driecilinder in het vooronder?!
zespitter
Nee hoor, de Supra blijft trouw aan zijn laatste leest. Of anders gezegd, een zes-in-lijn. Drie liter groot is die benzinemotor en dankzij turbokracht beschikt het blok over 340 pk en 500 Nm (CO2-uitstoot: 170 g/km). Een blok dat Toyota trouwens eveneens is gaan lenen bij BMW. Maar wederom, niets om je voor te schamen. Aan dat blok hangt een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling (van ZF) die de GR Supra in staat moet stellen om in 4,3 seconden de honderd aan te tikken vanuit stilstand. Dankzij de software die vast hangt aan automaat en motor (lees: BMW) beschikt de Supra over verschillende settings die de dynamiek aanpassen.
Iets meer old school is een actief differentieel op de achteras dat naadloos van 0% tot 100% lock gaat. In mensentaal: je kan hoogstwaarschijnlijk aardig driften met deze GR Supra. Daarnaast zijn ze er bij Toyota fier op dat de Supra de gouden ratio tussen wielbasis en totale lengte behaalt. Ja, Japanners kicken op zo'n zaken. Idem kicken doen ze op de 19-duims lichtgewicht velgen die samen met de lichte bouw van de carrosserie (deels aluminium achterwielophanging) het leeggewicht van de GR Supra op 1.495 kilo leggen. Net onder de psychologische grens van 1.5 ton. Tot je zelf instapt natuurlijk...
Active of Premium?
Hoe Toyota de GR Supra in de cataloog zal zetten? Als Active en Premium. Die Active dient als "instapversie" met eigenlijk al alle toeters en bellen op vlak van comfort, veiligheid en performantie, de Premium-uitvoering voegt daar nog een zwart lederen interieur aan toe, een head-updisplay en een JBL-audiosysteem met 12 luidsprekers.
In het najaar start Toyota met de leveringen van de GR Supra. Waardoor we na 17 jaar terug een nieuwe Supra op onze openbare weg tegen zullen komen. Een heugelijk moment, nietwaar?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen