We hebben heus niet te klagen met de Mustang GT die in ons Belgenland over de toog gaat met 450 pk uit zijn atmosferische V8. In de VS gaan ze echter nog een stap of vijf verder, met deze Shelby GT500 facelift als resultaat. Een Mustang met meer dan 700 pk onder de kap. De Dodge Challenger Hellcat heeft eindelijk weerwerk.
Laat ons eerlijk zijn, sportwagens met +700 pk zijn eigenlijk compleet ridicuul. Musclecars met meer dan 700 pk, dat is compleet van de pot gerukt. Toch gaat Ford mee in de pk-strijd die dodge met haar Hellcat en Demon naar een compleet buitensporig niveau heeft getild. De Shelby GT500 maakt dan ook geen 500, 600 of 700 pk. Nee, hij maakt meer dan 700 pk! Het exacte getal geeft Ford evenwel niet mee maar puur door "meer dan 700" te zeggen heeft het merk al enkele revolverschoten van geluk doen afgaan in Texas.
GT+...+++
Het vermogen tilt Ford uit een opgepompte versie van de 5-liter V8 die wij ook in de Mustang GT krijgen. Het volume wordt uitgeboord tot 5,2-liter en dat samen met een knoert van een compressor zorgt grotendeels voor het riante pk-getal. Voor Ford is het alvast de krachtigste productiewagen die het merk ooit aan klanten leverde. Want zelfs de nieuwe Ford GT supercar doet het met "maar" 650 paarden uit een "petieterige" 3.5-liter V6.
Gelukkig heeft Ford ook nog een greintje verstand aan boord, want het besloot de Shelby GT500 (waarom niet GT700?) aan een automaat met dubbele koppeling te hangen om de kracht naar de achterwielen te sturen. Die zal hoogstwaarschijnlijk gedurende 5 van de 7 trappen voor bandenrook en een serieuze glimlach op de tronie van de chauffeur zorgen.
Koolstofvezel velgen?
Uiterlijk evolueert de Shelby GT500 tegenover zijn pre-facelift-broertje. Met een indrukwekkende bodykit, koolstofvezel spoiler en al even koolstofvezelige 20-duims velgen. De uitlaten, daar kan je net geen Nissan Leaf in kwijt.
Binnenkort verkrijgbaar op de Amerikaanse markt voor de prijs van een hamburger en een klomp boter, zonder twijfel.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden