Michael Jost, hoofd strategische planning bij Volkswagen, heeft in een interview met de Duitse krant “Tagesspiegel” verteld dat het modulaire elektrische platform MEB niet enkel voor de eigen groep is bedoeld. “Ik ben ervan overtuigd dat wij qua kosten en schaalbaarheid de beste in de sector zijn. Daarom willen we MEB ter beschikking stellen van de hele industrie. Voor ons is dat een echte omwenteling. De onderhandelingen met bepaalde rivaliserende massaconstructeurs zijn al in een vergevorderd stadium”. Jost noemt geen namen, maar het is geen geheim dat Volkswagen en Ford al langer diep in elkaars ogen aan het kijken zijn.
Schaalvoordeel
Het nieuws kan verrassend lijken, maar rationeel gezien houdt de strategie van VW wel steek. De Duitsers mogen er dan van overtuigd zijn dat hun technologie de beste van wereld is, maar de ontwikkeling ervan kost wel een fortuin: tegen 2023 zal VW al 30 miljard euro in zijn elektrische omslag gepompt hebben. En dat terwijl de groep nog zijn wonden likt na Dieselgate. Als Volkswagen andere constructeurs kan verleiden om ook gebruik te gaan maken van zijn MEB-platform, dan kunnen enerzijds de ontwikkelingskosten worden gespreid en anderzijds gunstiger tarieven worden bedongen bij leveranciers. Tegen 2023 wil het merk namelijk een elektrisch model “van het formaat van een T-Roc” gaan verkopen voor “minder dan 20.000 euro”.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen