Mercedes eVito-bestelwagen krijgt groter rijbereik (2021)

Mercedes eVito bestelwagen 2021

Mercedes-Benz voorziet zijn eVito van een welverdiende technologische update. De elektrische bestelwagen krijgt een groter accupakket voor meer elektrische last-miles.

Ook bestelwagens moeten overstappen op elektrische aandrijving; dat lijken autoconstructeurs almaar meer te beseffen. Tussen een steeds groeiende concurrentie aan Fiat eDucato’s, Peugeot e-Partners en Opel Vivaro-e’s kan natuurlijk ook de eVito niet achterblijven. Tijd voor een technologische update dus.

Grondige onderhuidse update

De Mercedes-Benz eVito is inmiddels onder ons sinds 2018, wanneer hij als gesloten bestelwagen voorgesteld werd met een 41,4 kWh-batterij onder zijn laadvloer. Daarmee tekende het busje een rijbereik van 150 of misschien 160 kilometer op, en daar krijgt de gemiddelde pakjesbezorger het anno 2021 niet meer warm van. Daarom voorzien de Duitsers hun elektrische bestelwagen nu van een accupakket van 66 kWh groot, waarmee de eVito voortaan zo’n 280 tot 330 kilometer ver moet komen. Dat lijkt er al beter op.

Mercedes eVito bestelwagen 2021 interieur

Daarnaast kan de eVito voortaan ook opladen aan snelheden tot 80 kW, waarmee je de batterij van 10% naar 80% bijlaadt in zo’n 35 minuten. Voorheen kon de elektrische besteller helemaal niet snelladen, dus een volle batterij kostte je zo’n 4 à 5 uur. Tot slot wordt ook de elektromotor zelf onder handen genomen, al is het verschil minimaal. Tegenwoordig levert je eVito namelijk 116 pk in plaats van 114, en 360 Nm koppel in plaats van 300.

Was het nu eVito, eVito Tourer of EQV?

Bovenstaande informatie is echter niet te verwarren met die van de Mercedes eVito Tourer of de Mercedes EQV. Die respectievelijk utilitaire en chique personenversies van de eVito delen dan wel hun onderstel met de bestelwagen maar kregen een andere elektrische aandrijflijn. Beide personenbusjes bieden namelijk 204 pk en — nog belangrijker — een accupakket van 90 kWh.

Mercedes eVito bestelwagen 2021 voorkant

De bijgewerkte eVito bestelwagen is per direct te bestellen bij de Mercedes-dealer en wordt vanaf maart 2022 geleverd. Voor de goedkoopste versie moet je 45.095 euro neertellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
this 14:38
afbeelding van this

Nog steeds bedroevend laag bereik, best jammer want de auto is groot genoeg om grote batterijen onder het vloeroppervlak te kunnen steken.

Trouwens bij die laadsnelheid, 80kW is eigenlijk best laag en vaak haal je dit maar voor een korte periode. De werkelijk gemiddelde laadsnelheid zal vaak een pak lager liggen.

Als Mercedes nu eens voor een deftig bereik zorgt (en misschien ook een deftig interieur?) zou dit wel eens een knaller kunnen worden lijkt me. Ik hoor zo her en der wel dat er zelfstandigen staan te springen om een elektrische bestelwagen, maar dan moet er genoeg bereik zijn en een mooie laadsnelheid is vaak ook belangrijk.

SD 10:09
afbeelding van SD

De reden voor deze “beperkte actieradius” is te wijten aan de wetgeving in de automobiel. Een bestelwagen met B-rijbewijs mag max. 3,5T wegen. De meeste vakmannen hebben het al moeilijk niet boven het nuttig laadvermogen van de diesel-varianten te gaan, laat staan dat ze nog eens een paar 100 kg’s extra zouden verliezen gewoon om een ruimere actieradius te hebben.

We hebben vooral nood aan voldoende laadinfrastructuur en toepasselijke wetgevingen (enkel elektrisch en geen PHEV/verbrandingsmotor op dergelijke parkeerplaatsen anders zware boete).

Daarnaast moeten mensen gewoon ook de klik maken. Een maal per week tanken is “old school”. Nu steken we toch ook onze smartphone 1 à 2 maal per dag in de stekker ipv onze Nokia 3310 de zondagavond voor de rest van de week?

Waxweazel 07:28
afbeelding van Waxweazel

Op zich heb je wel een punt daarmee, maar het zou juist een motivatie moeten zijn voor de fabrikanten om hun batterijen (sneller) te ontwikkelen zodat het gewicht lager wordt en de capaciteit en rijbereik hoger.
Er zijn momenteel reeds batterijen op de markt, waaronder de nieuwe Nissan Ariya en Renault E-Megane, die batterijen hebben die wel 20% kleiner en lichter zijn met een zelfde capaciteit en rijbereik.

De reden dat die bestelwagens maar 3.5T mogen is wel degelijk gegrond want anders zouden veel te zware, logge en grote bestellers overal in stad en kleine wegentjes rondrijden met alle gevaarlijke gevolgen vandien.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws