
Audi geeft zijn RS 3 een extra duwtje in de rug. Voor het eerst kan je namelijk de 300 km/u aantikken in een Audi met een 3’tje op de achterklep dankzij deze Performance Edition. Dat voorrecht is dan wel voorbehouden aan een toepasselijke 300 gelukkigen.
De Audi RS 3 is op zich al best een speciale automobiel. Met zijn vijfcilindermotor speelt hij namelijk enigszins in een klasse apart onder de hothatches — zeker sinds ook BMW overschakelde op vierpitters voor zijn sportiefste 1 Reeks. Nu wordt die RS 3 nog een beetje specialer, want hij laat de gewoonlijk elektronisch begrensde 250 kilometer per uur vér achter zich als Performance Edition.
Programmeerwerk
Toegegeven, tegen een meerprijs kon je je reguliere Audi RS 3 ook al de 280 of zelfs 290 km/u laten aantikken, maar 300 km/u zal — zonder inmenging van een chiptuner — normaal gezien nog nooit op je teller verschenen zijn. Om dat te bereiken moest deze Performance Edition de krachtigste productie-RS 3 ooit worden, al is het verschil best klein. In de plaats van 400 pk stuurt de 2.5-liter vijfcilinder hier 407 pk naar de vier wielen dankzij wat extra turbodruk. Het maximumkoppel van 500 Nm blijft wel gelijk maar is 100 toeren langer beschikbaar: van 2.250 tot 5.700 toeren per minuut. Op de 0-naar-100-sprint heeft al dit programmeerwerk geen impact: die blijft op 3,8 seconden staan.

Daarnaast krijg je standaard adaptieve RS-ophanging en keramische remschijven vooraan om die zeven extra paarden de baas te blijven. Van buitenaf zijn je enige herkenningspunten echter een resem zwarte sierdelen die elders optioneel zijn, terwijl je binnenin standaard kuipstoelen vindt en de veiligheidsgordels en de bovenmarkering van het sportstuur in het blauw gestoken werden. Het getrainde oog merkt waarschijnlijk eerder het LED-tafereeltje op dat bij ver- en ontgrendelen een finishvlag uit de rechterkoplamp en het cijfer ‘300’ uit de linkerkoplamp projecteert.
Deze Performance Edition wordt dan ook in een oplage van 300 exemplaren gebouwd, verdeeld over zowel Sportbacks als berlines. De leveringen zouden al starten vanaf begin 2023, maar op een prijs is het nog even wachten.
Recente reacties
Fiat Topolino wordt elektrische brommobiel om voor te smelten (2023)
Ik dacht al dat ik die naam van ergens kende, het is de Italiaanse naam voor Mickey Mouse. En...
Door John 16 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn...
Door Joram 23 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het...
Door Lodewijk Vander meiren 1 dag geleden
Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm
De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20...
Door Tussen fanatici en ignorantia 1 dag geleden