Officieel: BMW M3 CS is scherper, lichter en krachtiger (2023)

BMW M3 CS 2023

BMW heeft het doek gehaald van de nieuwe M3 CS, een extra sportieve versie van de intussen iconische sportsedan met een opgevoerde zescilinder, extra veel carbon en een look die nog wat meer opvalt. Maar je mag niet te lang twijfelen om hem te kopen.

Waar rook is, is vuur. En bij BMW kan je zeggen: waar een lek is, is een nieuw model nabij. Want amper enkele dagen nadat we berichtten over de uitgelekte foto's en specificaties van de nieuwe BMW M3 CS, is het model nu volledig officieel onthuld. En zoals voorspeld gaat het om een hardcore versie van de vierdeurs berline die elementen van de M4 CSL overneemt en daarmee lichter, krachtiger en sneller wordt. Precies wat je wil in een exclusieve sportsedan, nietwaar?

550 pk!

De BMW M3 CS is gebaseerd op de M3 Competition en behoudt dus zijn zes-in-lijn met automaat en vierwielaandrijving. Maar die zescilinder is wel grondig onder handen genomen, met onder meer een gesmede krukas, een cilinderkop met 3D-geprinte onderdelen voor een optimaal koelcircuit en een verhoogde turbodruk. Daarmee levert de S58-motor nu 550 pk en 650 Nm, exact evenveel als in de M4 CSL en dus 10 pk meer dan we hadden voorspeld bij de uitgelekte beelden.

Naast extra vermogen heeft BMW de M3 CS ook iets lichter gemaakt dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Zo zijn onder meer de motorkap, het dak, voorsplitter, luchthappers, spiegelkappen, achterdiffusor en -spoiler gemaakt van CFRP. Ook aan boord vind je standaard carbon kuipzetels (die wel nog elektrisch instelbaar en verwarmd zijn), terwijl de titanium einddemper van de uitlaatlijn als kers op de taart dient. In totaal wordt er daarmee maar liefst... 20 kilo bespaard ten opzichte van de M3 Competition. Een druppel op een hete plaat, want de M3 CS weegt nog steeds 1.765 kilo droog aan de haak.

302 km/u!

Toch maken de vele kleine beetjes een verschil, want de M3 CS kan dankzij die upgrades wel in amper 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten. Niet zo lang geleden had je nog een steigerend paard nodig op de motorkap om die prestaties te halen. De topsnelheid is nog steeds begrensd, maar wel op een bizarre 302 km/u. Zelfs in mijlen (188 mph) is dat geen rond getal, maar het is in ieder geval erg snel. Om de prestaties op het circuit te verbeteren, is de ophanging opnieuw ingesteld en kan je optioneel ook voor extra veerpootbruggen kiezen.

Herkennen doe je de BMW M3 CS tenslotte aan zijn unieke koetswerkkleur Frozen Solid White metallic, die we echter nog niet te zien krijgen - het model op de foto's draagt Signal Green. Wel zien we de gele dagrijverlichting, als verwijzing naar zowel de M5 CS als de GT3-racewagens van BMW. De niergrille is frameloos op de M3 CS en krijgt een rood biesje, terwijl de carbon motorkap een stukje ongelakt wordt gelaten om het patroon te laten zien. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de carbon splitter, spoiler en natuurlijk de badges om het duidelijk te maken.

Als je een M3 CS wil bemachtigen, moet je snel zijn: het productieaantal is niet beperkt, maar de productieperiode wel. BMW zegt niet precies hoe lang, maar reken op ongeveer een jaar, beginnende vanaf maart 2023. Tegen dan zijn de prijzen ook bekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws