Officieel: Volkswagen T-Cross facelift krijgt meer licht en scherm (2023)

Volkswagen T-Cross facelift belgie 2023

Met vier jaar op de teller geeft Volkswagen de T-Cross zijn obligatoire faceliftkuur. Die zorgt voor een completere basisuitrusting en frisse looks maar verandert niets onderhuids.

VW's kleinste crossover, de T-Cross, rijdt alweer vier jaar rond op onze wegen. Dringend tijd dus voor een opfriskuur volgens Volkswagen. Die houdt het naar goede gewoonte subtiel maar voert toch enkele belangrijke wijzigingen door. Te beginnen met het uiterlijk.

Let there be led

Volkswagen heeft alvast het licht gezien en besluit alle versies van de T-Cross standaard uit te rusten met LED-verlichting. Zowel voor- als achteraan. Daardoor krijgt de snuit een nieuw lichtsignatuur dat zelfs met een lichtbalk verbonden is wanneer je voor de optionele led-matrixverlichting gaat. De voorbumper wordt dan weer een stukje moderner en minder druk. Achteraan neemt de T-Cross afscheid van de C-vormige verlichting en in de plaats krijg je X-vormige lichten. Samen met een vlakkere bumper moet dat zorgen voor een frisse kijk op de bips van de T-Cross. Zoals gezegd, het zit 'm in de details.

Volkswagen T-Cross facelift belgie 2023

Idem voor de binnenzijde. Daar verandert er op het eerste gezicht niet veel maar kijk wat verder en je merkt dat de T-Cross nu standaard uitpakt met een digitale instrumentencluster en een zwevend infotainmentsysteem. Dat is standaard (amper) 6,5-inch maar kan groeien tot 8 of 10,2 duim. Het gevolg van dat nieuwe infotainment is evenwel dat streelstrookjes hun intrede maken voor de klimaatcontrole. Sidder en beef...

Overdracht

Zwieren we even de motorkap open, dan vallen er geen veranderingen te spotten. Standaard blijft de T-Cross het rooien met een 95 pk sterke 1-liter driecilinder benzine. Een motor die je trouwens ook kan krijgen met 115 pk. Krachtpatser van dienst is een 1.5-liter viercilinder met 150 pk die gekoppeld wordt aan een DSG-automaat.

Volkswagen T-Cross facelift belgie 2023

De kracht gaat steevast naar de voorwielen. Een dieselversie, die is er niet te vinden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
FLP 14:47
afbeelding van FLP

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een T-Cross en een T-Roc? Mij lijken dit concurenten van elkaar, die er ook nog eens quasi hetzelfde uitzien.
En dan rijdt er ook nog eens een Taigo rond. Misschien. Ergens. Nog nooit tegengekomen. (Begrijpelijk wel.)

Yvesw 15:11
afbeelding van Yvesw

De T-Roc is nog nét een maatje groter dan de T-Cross. Je hebt dus T-Cross -> Taigo -> T-Roc -> Tiguan -> Touareg.

Dat er daar enkelen te veel tussen zitten... daar geef ik je geen ongelijk in. ;-)

this 16:58
afbeelding van this

De Taigo is groter dan de T-roc.
Maar wel straf dat er zo'n grote markt is in dat segment om er meerdere aparte modellen in te voorzien.

Je hebt trouwens ook nog de Tiguan Allspace, ook weer een stuk groter dan de gewone Tiguan.

John 01:34
afbeelding van John

Net even opgezocht:
T-cross: 4,108m (1,760m breed) 385L koffer
Taigo: 4,271m (1,757m breed) 440L koffer
T-roc: 4,236m (1,819m breed) 445L koffer
Tiguan: 4,486m (1,839m breed) 520L koffer

Voor elk wat wils moeten ze denken bij VW.

FLP 10:29
afbeelding van FLP

Spijtig. Ik was op zoek naar een cross-over van 4,203m.

Alle gekheid op een stokje, dit is toch best onbegrijpelijk dat deze bijna-dezelfde wagens allemaal het groene licht hebben gekregen van de directie. Lijkt me dat er gemakkelijk 1 of 2 modelletjes tussenuit kunnen wegens overbodig.

Adriaan 15:15
afbeelding van Adriaan

skoda kamiq: 4,241m
skoda karoq: 4,390m
skoda kodiaq: 4,697m
seat arona: 4,153m
seat ateca: 4,381m
seat tarraco: 4,735m
audi a1 allstreet: 4,029m
audi q2: 4,208m
audi q3: 4,484m
audi q5: 4,682m

Allemaal auto's uit de vag stal, die allemaal uit dezelfde vijver vissen.

@FLP: het dichtste bij jouw eisen ligt de audi q2, amper 5mm te lang! :p

this 09:24
afbeelding van this

Ik denk niet dat Audi echt in dezelfde vijver vist. Ik weet de prijzen niet meer zo goed, maar ik heb ooit eens gekeken naar de Audi Q2 (voor ik doorhad dat dit zo'n klein wagentje is). Die prijs is echt gek hoog voor zo'n kleine auto.
De kopers zullen vast niet dezelfde zijn die ook naar Skoda, Seat en VW kijken.

Overigens vind ik die afmetingen allemaal wel ver genoeg uit elkaar liggen. Het is vooral de keuze om tegelijk Taigo als T-Roc te bouwen die ik niet goed snap.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws