Officieel: Maxus MIFA 7 is elektrisch gezinsbusje voor — inderdaad — zeven (2024)

Maxus MIFA 7 2024

MPV-fans opgepast, want er is een nieuw aanbod op de markt. Na de MIFA 9 brengt Maxus nu namelijk ook een MIFA 7 naar België, die het bij een dikke dertig centimeter minder lengte houdt. Toch propt hij daar nog steeds zeven zitplaatsen in, én natuurlijk een zuiver elektrische aandrijflijn.

Maxus mag dan begonnen zijn als een merk dat uitsluitend elektrische bestelwagens verkocht, maar inmiddels zijn ze ook niet vies meer van de sporadische personenwagen. Sterker nog: inmiddels hebben ze er al twee stuks van onthuld in de vorm van een SUV op stroom — de eUniq6 — en een elektrische MPV — de MIFA 9. Die laatste tastte echter nog de grenzen af tussen auto en busje met zijn enorme buitenmaten, waardoor je misschien hoogstens over een chique shuttlebus kon spreken… Maar geen nood indien die buitenmaten je afschrokken.

Kleinere verpakking, zelfde inhoud?

Dit is namelijk de Maxus MIFA 7 en je kan die het beste omschrijven als een MIFA 9 in een maatje kleiner. Zo is het design best gelijkaardig met zijn bokkige proporties en zijn rechte achterpartij, al steekt Maxus de verlichting wel in een nieuw jasje. Die schuilt vooraan achter een strakke glasplaat aan weerszijden en ook achteraan is het overdreven krullerige van de MIFA 9 er wat af. Bovendien worden de flanken gladgetrokken met dank aan verzonken deurgrepen, al kunnen de enorme schuifdeuren niet wegsteken hoe enorm zelfs deze MIFA 7 nog steeds is. Hij mag namelijk wel de volle 36 centimeter korter zijn dan de MIFA 9, maar de MIFA 7 blijft dik 4,9 meter lang.

Maxus MIFA 7 2024

Die afmetingen vallen binnenin dan ook niet onder stoelen of banken te steken, ook al zijn er daar genoeg van. Zo wordt iedere MIFA 7 voorzien van zeven zitplaatsen: twee voorin, twee op de tweede zitrij en drie achterin. Daarmee biedt hij dus plek voor net zoveel personen als de grotere MIFA 9, al komt die later nog met een driezitsbank op de tweede rij en dus acht zitplaatsen. Met alle stoelen op z’n plek vind je achter de achterbank nog ruimte voor zes grote reiskoffers. Klap je de derde zitrij daarentegen in, dan vind je een koffer van 760 liter achterin. Helemaal voorin krijgt de bestuurder dan weer een moderne cockpit met twee 12,3-inchschermen ter beschikking.

Bijna 500 kilometer ver

Meer technologie vind je onder de bodem want jawel: net als de MIFA 9 is deze MIFA 7 zuiver elektrisch. Dat mag je zelfs letterlijk nemen, want deze nieuwkomer deelt gewoon het gros van zijn platform en techniek met z’n grotere broer. Zo vind je op de vooras een elektromotor met 245 pk en 350 Nm koppel, die zijn stroom haalt uit een accupakket van ofwel 77 ofwel 90 kWh. In het eerste geval moet je daarmee 410 kilometer kunnen rijden volgens de WLTP-cyclus en kies je voor de grotere batterij, dan belooft Maxus tot 480 kilometer. Nadien laad je aan een snellader van 5 naar 80 procent in 40 minuten, wat doet vermoeden dat de MIFA 7 net als de MIFA 9 snellaadvermogens tot 120 kW aankan.

Maxus MIFA 7 2024

Maxus opent de orderboekjes voor zijn MIFA 7 in juli van dit jaar en eerste leveringen worden verwacht omstreeks september. Hoeveel je voor zo’n MIFA 7 zal moeten neertellen, is op dit moment nog niet bekend. Verwacht echter dat het een stuk minder wordt dan wat de meer op luxe gerichte MIFA 9 moet kosten: die is er vanaf 69.990 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws