BREAKING: Nieuwe importheffing Chinese EV's verschillend per merk (tot 38.1%)

Autofans kon documenten inkijken waardoor duidelijk wordt hoe de Europese Unie de import van in China geproduceerde auto's wil tegenwerken. Daarbij is er geen vaste importheffing, maar wordt die wel berekend afhankelijk van het subsidievoordeel dat het merk krijgt in eigen land. Europa geeft China 3 weken de tijd om samen een oplossing te vinden.

Weet je nog toen Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen besloot een onderzoek te starten naar de oneerlijke concurrentie die vanuit China komt op EV-vlak? Wel, dat onderzoek heeft zijn resultaten opgeleverd en die cijfers worden nu gebruikt om in China geproduceerde elektrische auto's snoeihard te belasten met een extra importtaks. Daarbij is er geen vaste taks... maar krijgt elk automerk zijn eigen importheffing. Nou.

Tot 38,1%!

Autofans kon nu al documenten inkijken die tonen hoe de Europese Commissie per juli 2024 te werk zal gaan. Om jullie de saaie hap te besparen zullen we het meteen in menselijke taal omschrijven. Zoals hierboven al aangehaald heeft het onderzoek van de Europese Commissie bloot gelegd hoeveel (oneerlijke) staatssteun verschillende Chinese automerken en joint ventures (met Europese merken) verkregen. Dat getal wordt nu rechtstreeks gebruikt als importheffing op EV's die uit China komen. Enkele voorbeelden?

Nieuwe importheffing per juli 2024:
BYD: 17,4%
MG: 38,1%
Polestar: 20%
Lotus: 20%
Volvo: 20%
Maxus: 38,1%
Chery: 21%
Tesla: 21%
BMW: 21%

Let op dat het hier enkel gaat over elektrische auto's die in China worden geproduceerd en worden geïmporteerd naar Europa. Zo zal niet elke BMW plots 21% duurder worden, maar wel de in China geproduceerde iX3. Idem voor pakweg Tesla en Volvo die respectievelijk enkel de Model 3 en EX30 in China produceren voor onze markt.

BYD viert, MG baalt

Merkt trouwens op dat BYD met relatief kleine kleerscheuren uit de strengere importheffing komt. Er was op dit moment ten slotte al een heffing van 10%. Het merk beweerde al sinds zijn komst naar Europa dat het geen Chinees staatsmerk was. Dat wordt nu nog maar eens bewijzen. MG en Maxus van het Chinese Saic komen duidelijk minder goed uit de bus met een nieuw tarief van maar liefst 38,1%.

Daardoor prijst een auto zoals de MG4 met een huidige instapprijs van € 32.285 zich vanaf volgende maand compleet uit de markt met een nieuwe prijs van 41.357 euro. Daardoor kost hij plots 4.000 euro meer dan een Volkswagen ID.3. Toeval?

Deur op een kier

Europa houdt trouwen nog de deur op een kier en wil met China in gesprek gaan om een oplossing te vinden voor het nakende handelsconflict. Echter, met een tijdsschema van amper 3 weken moeten er nog mirakels gebeuren.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws