EU maakt uitzondering: verbrandingsmotor toch niet helemaal dood na 2035

Pagani Utopia 2023

Het staat nu officieel vast: nieuwe auto’s die vanaf 2035 verkocht worden, moeten uitstootvrij zijn. Er is echter een maar, want dat blijkt nu toch niet te gelden voor àlle nieuwe auto’s. De EU komt namelijk met een uitzondering die ervoor zorgt dat er ook na 2035 nog van verbranding genoten kan worden… In beperkte mate, wel te verstaan.

Vorige week hebben de leden van het Europees Parlement hun krabbel gezet onder de wet die bepaalt dat nieuwe auto’s vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. Die stap was eigenlijk slechts een formaliteit, want de Europese Raad had de knoop vorig jaar al doorgehakt. Toch blijken er in de tussentijd een aantal kleine aanpassingen in de voorwaarden opgedoken te zijn, en eentje daarvan intrigeert ons het meeste. Zo blijken sommige fabrikanten wél nog auto’s met verbrandingsmotoren te mogen verkopen na 2035, al is de kans groot dat die niet bepaald betaalbaar zullen zijn.

Select clubje

In de voorwaarden staat namelijk dat constructeurs die jaarlijks minder dan 1.000 auto’s produceren, vrijgesteld zullen blijven van de nultolerantie ten opzichte van uitstoot. Het gaat daarbij, voor de duidelijkheid, om de totale oplage die een fabrikant over zijn hele gamma gezien produceert en dus niet over de oplage van een specifiek model. Er valt met andere woorden maar een heel select clubje van merken onder deze uitzondering zoals Pagani, Koenigsegg en Bugatti. En die merken hebben naast hun beperkte productietempo nog iets gemeen: ze zijn ook maar betaalbaar voor een even select clubje van mensen.

Koenigsegg Gemera 2023

Daarnaast staat er nog een tweede uitzondering in dezelfde paragraaf van de wettekst, en die is van toepassing op iets meer constructeurs. Zo mogen fabrikanten van minder dan 10.000 auto’s per jaar nog exemplaren met verbrandingsmotoren verkopen tot eind 2035, terwijl de rest van de markt al tegen begin 2035 uitstootloos moet zijn. Daar zouden de Lotussen, Rolls-Royces en Lamborghini’s van deze wereld nog onder kunnen vallen, ware het niet dat die allemaal al beslist hebben om binnen dit en een paar jaar over te stappen op zuiver elektrische aandrijflijnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws